Nu ben ik er wel uit dat er ergens in z'n lichaam een probleem zit dat opgelost moet worden (iig proberen), maar ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Misschien hebben jullie enig idee. Het verhaal hieronder schrijf ik nu aan de hand van dingen die later op hun plek zijn gekomen, de samenhang van dit verhaal heb ik op die momenten nooit zo gezien.
Ik heb Anouar nu bijna 5 jaar. Hij was altijd een echte doerak, je kon vrezelijk om hem lachen, hij was altijd gekke dingen aan het doen enzo. Met rijden kon ik af en toe minder om hem lachen, vooral met springen kon hij gigantisch druk worden. Zo druk dat ik op een gegeven moment gewoon niet meer durfde te springen, hij wilde alleen maar keihard.
Een jaar nadat we hem gekocht hadden ging hij naar een andere wei, een wei in de polder. Hij stond daar samen met een stuk of 20 andere paarden en een stuk of 20 schapen.
Langzaam veranderde hij, hij wordt rustiger, soms zelfs tegen het slomen aan.
Maar ik zocht er niks achter. Hij stond veel vaker buiten, vaak dag en nacht, hij werd wat ouder (hij was toen 7, is toch een leeftijd waarop ze wat volwassener gaan worden) en we leerden elkaar natuurlijk steeds beter kennen.
Z'n neus ging ook opeens heel snel verbranden, hij kreeg wat mok dat maar niet weg wilde gaan en had regelmatig harde bultjes over z'n hele lichaam (niet heel veel, maar ze zater er wel) Verder zag hij er wel gezond uit, iets aan de dikke kant en een mooie vacht.
Hij ging verhuizen naar een andere stal. Hij had het daar prima naar z'n zin en kon lekker veel naar buiten. Hij bleef echter wel wat sloom en werd langzaam aan steeds wat dunner, ondanks dat hij best veel voer kreeg (2 scheppen basisbrok en 1 schep energy control)
Het werd zomer en hij ging dag en nacht naar buiten (inmiddels zomer 2006) Hij stond in het volle gras en begon iets dikker te worden.
Ik stopte met het geven van krachtvoer en zowaar verdween de mok en de bultjes en verbrande z'n neus nooit meer. Het jaar daarvoor heeft hij een flink probleem gehad met z'n rug, is behandeld door de DA, maar het bleef een zwak punt. Eén keer in de maand had ik toch wel een paar dagen dat ik niet kon rijden door z'n rug.
Gek genoeg verdween dit ook toen ik stopte met voeren.
Zou dit wat met elkaar te maken hebben
Ik zoeken op internet, al deze klachten konden voortkomen uit een probleem met de lever. Oke, zolang ik geen krachtvoer gaf bleven de kwaaltjes weg, dus dat zou wel goed zijn.
Ondertussen was het een veterinair op wedstrijd al opgevallen dat z'n slijmvliezen wat geel waren.
Maar hij werd wel dunner en wilde maar niet dikker worden. Na een paar dagen in het volle gras was hij wel wat voller, maar dit was er altijd zo weer af. En hij bleef lusteloos (niet altijd, op wedstrijd kan hij zich heel druk maken, maar over het algemeen is hij sloom)
Voorjaar 2007 kwam hij ook maar niet uit z'n winterhaar en groeide z'n hoeven slecht. Na een vitaminekuurtje vloog het haar eraf en werden z'n hoeven ook weer wat beter.
Maar hij bleef dun en sloom.
Omdat ik vond dat hij toch wat meer moest gaan eten ben ik hem kippengranen gaan voeren. Hij reageerde hier goed op, de kwaaltjes kwamen iig niet terug. Hij was overigens wel slechter gaan eten. Ruwvoer gaat goed, maar krachtvoer (of in dit geval granenmixen) eet hij slecht. Hij neemt een hap en loopt weer weg en eet vrezelijk langzaam. Hij heeft niks aan z'n tanden, hij eet ook niet moeilijk, maar hij heeft gewoon een slechte eetlust.
Maar omdat hij ook dikker moest worden ben ik hem maismeel gaan voeren. Dit is een week geleden.
Hij at het redelijk goed, maar na een klein weekje voeren was hij nog geen grammetje dikker worden, maar was de mok wel weer terug gekomen.
Het begon met een plekje van ongeveer een cm doorsnee. De volgende dag was het 2 cm doorsnee. De dag erna 3 cm tot z'n hele kootholte vol zat (in 4 dagen tijd). Z'n been werd dik en hij liep niet lekker meer.
Helaas waren we op trektocht, dus een DA uit de omgeving gebeld. Antibiotica kuur voor het been gekregen en we konden vervoer naar huis regelen, want verder rijden zat er niet meer in.
Voor de vakantie ben ik weer flink op internet aan het zoeken geweest en met onze eigen DA gebeld over Anouar z'n problemen.
Onze 'conclusie' was dat er iets was met de lever, wij dachten aan leverbot.
Omdat de 'vakantiedierenarts' er toch was hebben we maar meteen bloed af laten nemen voor onderzoek.
Vandaag belde hij met de uitslag. Alle waardes in het bloed waren volkomen normaal...
Ik had me er al helemaal op voorbereid dat hij wel iets van leverbot zou hebben (de 'vakantiedierenarts' vond de symptomen daar ook heel goed bij passen) Ik had al van verschillende mensen gehoord dat het redelijk goed te genezen is.
Maar zo simpel was het dus niet.
Morgen ga ik m'n eigen DA bellen om te overleggen hoe nu verder.
Maar misschien weten jullie wel iets.
Hij loopt hier dus al 3 jaar mee, ondanks z'n kleine kwaaltjes en dat hij er niet helemaal gezond uit ziet heeft hij wel altijd goed gelopen. Zelfs klasse 3 endurance. Dus hij is niet doodziek, maar er is wel iets.
Sorry voor het lange verhaal, maar bedankt als jullie het hebben willen lezen.