vraag over tandenwissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

vraag over tandenwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:11

Misschien een hele rare vraag Haha! , maar wisselen de paarden ook de voortanden?
Ik ken wel dat paarden de kiezen wisselen met 2,5-3 jaar. Maar heb nooit gehoord dat paarden de voortanden wisselen of überhaupt andere tanden behalve de kiezen.
En als ze de voortanden wisselen met welke leeftijd gebeurt dit en kun je dat van te voren al merken dat de tanden gaan wisselen?


jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:39

paarden wisselen ook hun snijtanden (voortanden). de binnensnijtanden met ongeveer 2,5 jaar, de middensnijtanden met 3,5 en de buitensnijtanden met 4,5 jaar (niet op de dag precies natuurlijk).

de kiezen wisselen tussen de 2,5 en 3,5 - 4 jaar.

tussen 2,5 en 5 jaar wisselt een paard 12 snijtanden en 12 kiezen

je kunt an het tandvlees boven de snijtanden gaan zien of een tand aan het wisselen is. meestal verkleurd het donkerder

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 08:42

Vigo is hier precies 2 jaar en 4 maanden en toen zagen we zijn tand los hangen.......helaas is hij hem verloren maar hier kun je wel het gat zien en de nieuwe tand die er alweer onder zit Haha!
Afbeelding

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:27

Zo dacht ik vorig jaar ook dat onze Terra ging wisselen. Ze had een tand loshangen, maar het was niet een binnensnijtand, maar die ernaast Verward. Ik naar binnen en het opgezocht in het boek.......nee ze moest toch eigenlijk eerst de binnensnijtanden wisselen. Dus er klopte niets van. Tot ik me ineens realiseerde dat ze ook nog eens een jaar te jong was om al te wisselen Haha!
Die muts heeft het op een of andere manier gepresteerd om ergens achter te blijven hangen Verward - ik weet nu nog steeds niet waarachter - en een voortand uit haar mond te breken. De DA heeft de tand er voorzichtig uitgehaald. Of er straks een nieuwe tand onder gaat groeien is maar afwachten nu.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:34

Thanx allemaal voor jullie reactie. Ik snap het nou eindelijk! Enne heel instructief zo'n plaatje! Nu kan ik me er ook een beeld van maken Lachen
Gr [***]:D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 81 bezoekers