Dikke benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 11:16

Mijn verzorgpaard loopt iedere dag, dan longeren, dan freestyle, dan weer rijden.
Door de weeks komt ze ook iedere dag een keer in de losgooibak of in de stapmolen (op verharde grond).
Ze krijgt dus voldoende beweging, maar niet teveel.

Opeens heeft ze dit jaar iedere dag dikke benen. Vocht, vooral achter.

Hoe kan dit en wat kunnen we hieraan doen?
Na een paar minuten stappen is het al weer weg, maar ik vind het toch niet fijn.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:31

Stalbenen...kan aan van alles liggen...
Hoe is het voer? wat voor voer!?
Is het paard zonder wondjes?
Hoe lang duurt de beweging elke dag?
Hoe intensief is de arbeid?

Je vraag is te weinig informerend om een beetje correct antwoord te kunnen geven.
Voor meer duidelijkheid kan je je dierenarts vragen onderzoek te doen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:51

Staat het paard elke dag in de wei van 's morgens vroeg tot 's avonds laat? Probeer dat maar eens, wedden dat het een stuk minder wordt.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 12:33

Ze stond op de wei, ze is nu net voor de winter weer binnen gezet.

Het paard is nu 5 jaar. Als ik haar rij dan dressuren we intensief. Als ze gelongeerd wordt dan heeft ze de pessoa om en werkt ze ook. Als ze door de andere verzorger of de eigenaar wordt gereden dan heeft ze beweging.

Ze krijgt precies hetzelfde voer als dat ze altijd al kreeg. 3/4 sportbrok + 1/4 muesli en dit 3 x daags. Verder nog kuilgras en peen.

Ze heeft geen wondjes op de benen op het moment.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:42

Arbeid klinkt oke. Zeker weten dat het geen blessure is? Hoedt de pezen ook even in de gaten.

het komt waarschijnnlijk van de overgang van de hele dag wat rondstappen naar nu praktisch de hele dag in een box. Op 2 momenten op een dag beweging kan dan zeker helpen. Ik zet mijn paarden daarom smorgens en savonds een uurtje buiten, maar dat moet bij jullie natuurlijk maar net kunnen.

Doe het verder rustig aan met het kuilgras. de stalbenen kunnen ook komen van een overmaat(je) aan eiwitten. Ik vind je brokken niet abnormaal veel. Ik weet uit ervaring dat men gauw te veel kuilgras voert, een kilo of 5 is meer dan genoeg, maar het lijkt altijd maar zo weinig, vandaar. En kuilgras kan dikke voetjes geven, zeker als er een verhoogde kaliumwaarde nog in het gras zit (kunstmest, misschien nog van een vorige snee). Ik zou zelf een proberen een deel van de kuil te verangen door hooi met weinig voedingswaarde, en verder het kuil te husselen met stro waardoor het wel volume houdt, maar minder eiwit bevat.
Binnen een week moet je verandering kunnen zien.
Bij twijfel, altijd dierenarts bellen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 13:53

Kuil krijgt ze niet zo veel, ik twijfel even of het 2 keer of 3 keer per dag is.

Brokken krijgt ze idd. niet overdreven veel. Komt omdat het een heethoofdje is (engels volbloed) en de eigenaar niet echt goed kan rijden. Dus ze moet niet te fris zijn.

Ze wordt door de staleigenaren iedere dag buiten gezet. Of losgooibak of stapmolen. Als ze in de losloopbak niet veel heeft gelopen dan freestyled ze er meestal nog even mee zodat ze ook echt heeft gelopen en niet alleen heeft gestaan in de buitenlucht.
's avonds komt dan een van ons om haar beweging te geven, dus ze komt wel 2 keer per dag uit de stal.

Ik denk zelf dat het ook van de eiwit komt, maar krijgen ze dan niet meestal eerst huidproblemen??? Want ze glanst als een gek, appeltjes en nergens bultjes ofzo.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:46

Kleintje schreef:
Ik denk zelf dat het ook van de eiwit komt, maar krijgen ze dan niet meestal eerst huidproblemen??? Want ze glanst als een gek, appeltjes en nergens bultjes ofzo.


Eiwit geeft glans EN problemen...die bultjes komen vaak van vers gras-eiwitten, ik heb ze nog nooit bij kuil gezien, wellicht is dat een andere eiwit geworden door het drogen. Er zijn tig soorten eiwit.

Niet veel kuil, wat is niet veel kuil? Weeg het eens, je kan schrikken...

Wat ook kan is dat het lichaam na de arbeid niet op de juiste manier wordt afgekoeld. Maw, er zitten nog te veel afvalstoffen in het systeem en het paard gaat alweer stilstaan. Goed, lang,langer uitstappen kan het ook vaak voorkomen.

5 jarigen horen geen stalbenen te hebben, zeker niet als ze zoveel doen als die van jou. Kom je er zelf niet uit, bel de dierenarts. Het kan ook een sluimerend bacterietje zijn, een ziekig paard heeft ook stalbenen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 15:09

Dees schreef:
Wat ook kan is dat het lichaam na de arbeid niet op de juiste manier wordt afgekoeld. Maw, er zitten nog te veel afvalstoffen in het systeem en het paard gaat alweer stilstaan. Goed, lang,langer uitstappen kan het ook vaak voorkomen.

Oeh, ik denk dat dit wel een hele goed is!
Bedankt voor dit antwoord, ik zal dit eens met de anderen bespreken.
Weet dat 1 van hen bijna niet uitstapt!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:41

Zijn stalbenen bij tweejarigen ook niet normaal? Die van Cheyenne houden ook maar aan......maar ik geef haar wel iedere dag beweging, en dan neemt het af. Aan wat voor lichamelijke gebreken kan het liggen? Hartporblemen of moet ik niet zo ernstig denken?

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:50

Franca,
nee, als het met een beetje lopen weg gaat is het nooit heel ernstig, als je toch twijfelt dan kan je de dierenarts toch een keertje laten komen?
stalbenen kan de beste overkomen, is niet leeftijdsgebonden, wel heel lastig... je kan proberen of een andere voersoort haar beter ligt. een paar druppeltjes jeneverbesolie door het voer kan ook heel goed helpen tegen vocht vasthouden. dit moet je wel opbouwen, je kan me pben als je hier meer over wil weten. groeten tessa

All people smile in the same language....

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:53

oja, als paarden vocht vasthouden en het blijft maar aanhouden en helemaal niets helpt en het ligt niet aan het voer/ beweging en met lopen gaat het niet weg, dan zijn het nog eerder nierklachten dan hartklachten

All people smile in the same language....

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:55

Barb had ook dikke benen. Lag in zijn geval aan het kuil sinds hij hooi krijgt heeft hij geen problemen meer.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 16:00

Goed, alles goed onderzocht, had het nog niet zelf gezien, hoorde het alleen van de eigenaar.
Jullie willen het niet weten denk ik...
Niet in de kootholte, maar rondom de kogel, allemaal korstjes!!!! Het is dus gewoon mok/rasp.
Niet herkend door de eigenaar en dus niets aan gedaan. Vandaag had ze echt een heeeel erg dik been.
Ik heb dus gelijk de benen goed gewassen met betadineshampoo korstjes even goed laten weken zodat het vuil eraf was en het ook weer nut heeft als ik ze ga insmeren.
Daarna ingesmeerd met mokzalf.

Ik snap niet hoe ze dit niet heeft kunnen zien, 4 benen!!!
Maar goed, als alles goed is gaat het nu snel minder worden!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:40

Wat Dees schreef over dat een paard maar 5 kg kuil mag hebben is niet waar. Een paard heeft ruwvoer nodig om goed te kunnen functioneren (in die zin is het namelijk net een koe) Krachtvoer hebben ze maar beperkt nodig. waarom krijgt ze sportbrok? Ze kan veel beter op onderhoudsbrok en daar geef je net zo veel van als van de sportbrok. Gaat dat heethoofdige er ook een beetje af. Van te veel brok en te weinig ruwvoer krijgen paarden koliek omdat de bacterie-flora verstoord wordt.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 17:23

Mikey schreef:
Wat Dees schreef over dat een paard maar 5 kg kuil mag hebben is niet waar. Een paard heeft ruwvoer nodig om goed te kunnen functioneren (in die zin is het namelijk net een koe) Krachtvoer hebben ze maar beperkt nodig. waarom krijgt ze sportbrok? Ze kan veel beter op onderhoudsbrok en daar geef je net zo veel van als van de sportbrok. Gaat dat heethoofdige er ook een beetje af. Van te veel brok en te weinig ruwvoer krijgen paarden koliek omdat de bacterie-flora verstoord wordt.

Er is een goed verschil in ruwvoer.
Kuil zit barstensvol met eiwit en hooi zit een stuk minder in.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:59

Mickey

Citaat:
Wat Dees schreef over dat een paard maar 5 kg kuil mag hebben is niet waar. Een paard heeft ruwvoer nodig om goed te kunnen functioneren (in die zin is het namelijk net een koe) Krachtvoer hebben ze maar beperkt nodig. waarom krijgt ze sportbrok? Ze kan veel beter op onderhoudsbrok en daar geef je net zo veel van als van de sportbrok. Gaat dat heethoofdige er ook een beetje af. Van te veel brok en te weinig ruwvoer krijgen paarden koliek omdat de bacterie-flora verstoord wordt.
_________________


Eindelijk een goed en fantsoenlijk antwoord.
Ik wil nog de volgende opmerking bij plaatsen
Je geeft kuil op basis van drogestof.
Anders gezegd hoeveel procent werkelijke drogestof en werkelijk water zit er in kuil.

Bij 5 kg kuil kom je aan te weinig drogestof b.v. bij drogestof percentage van 65 % is dat maar ruim 3kg.
Een paard met 3 kg hooi is ook te weinig.
Dus ga gerust naar 10 kg kuil van de tweede snede.
Blijf af van de eerste snede kuil, dit is eiwit zonder voldoende suikers.
Bij de tweede snede van b.v. eind mei begin juni, dat gras heeft meer gegroeid in een periode met veel of meer zon.
En zon op grasgroei geeft assimilatie waardoor je suikers in het blad krijgt.

Vandaar dat er veel problemen bij paarden voorkomen daar het hooi of kuil gegroeid is met te weing zonlicht en dus te weinig suikers in het produkt.
En die pure eiwit (zonder voldoende suikers) is een aanslag op de nieren.
Drinkt een paard ook nog te weinig om het spoelen van de nieren op gang te houden, zit je regelmatig met koliek te kijken.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 09:39

Troef, ben het niet met je eens...je hierboven beschreven dieet is exact dat wat mijn paard [naam verwijderd] onherstelbaar beschadigd heeft. Gelukkig "maar" spierbevangenheid.... Doorgaan met dat voer zou haar dood hebben betekent.
Kuil voer is prima voer, MAAR met mate. Bovendien, goede kuil is niet kleddernat, maar tegen het droge aan, en daar haal je echt geen 40 % vocht meer uit.

Ik ben overigens zo iemand die ruwvoer voert voor de ruwe stoffen, en brok voor de voedingswaarde. Dus ik voer het liefst zo karig mogelijke hooi. Wel voldoende, denk 4 a 5 kilo per dag + nog een dikke plak stro minstens. En brokken...de drachtige slanke merrie krijgt bij niets doen 2 kg en de dikkere [naam verwijderd] bij rust slechts 1kg. Ze zijn kerngezond.
Dat zou [naam verwijderd] niet geweest zijn met kuilvoer, maar ze kan een uitzondering zijn. Ik zou nooit iemand aanraden zijn paard minstens 10 kg kuilvoer te geven per dag, echt nooit.
Back on topic: [naam verwijderd] haar ernstige problemen begonnen met ...dikke voetjes.

Ik voer overigens volgens de richtlijnen van het groene boekje over paardenvoeding. Voor de liefhebbers: isbn-nummer 90-6255-358-3, Paardevoeding in de Praktijk, uitgeverij van de Groene Reeks = Terra Zutphen.

Maar helemaal back on topic: dikke voetjes door mok. Ja ook een mogelijkheid. Gelukkkig weet je nu waar het weg komt!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:14

Tuurlijk Dees. Maar niet elk paard heeft het zelfde. Was ik voor een antwoord gaf geldt over het algemeen. Dat jouw paard een speciaal geval is betekend niet dat alle andere paarden er ook niet goed op doen. Juist wel, behalve die ene van jou niet. Sorry hoor! Maar HET advies over paarden voeren is: zo veel ruwvoer als ze opkunnen en als het nodig is aanvullen met brok. Als je jouw paard niet onbeperkt ruwvoer wil geven, prima, maar zet hem zeker niet op te weinig ruwvoer. Ze krijgen er dysbacteriose van. En dan heb je dus koliek!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:40

Mikey schreef:
Wat Dees schreef over dat een paard maar 5 kg kuil mag hebben is niet waar. Een paard heeft ruwvoer nodig om goed te kunnen functioneren (in die zin is het namelijk net een koe) Krachtvoer hebben ze maar beperkt nodig. waarom krijgt ze sportbrok? Ze kan veel beter op onderhoudsbrok en daar geef je net zo veel van als van de sportbrok. Gaat dat heethoofdige er ook een beetje af. Van te veel brok en te weinig ruwvoer krijgen paarden koliek omdat de bacterie-flora verstoord wordt.


Amen!! Eindelijk iemand waar ik het eens volledig mee eens ben!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:59

Dees

Citaat:
Ik zou nooit iemand aanraden zijn paard minstens 10 kg kuilvoer te geven per dag, echt nooit.


Je moet eens op die opfokbedrijven kijken wat die er in gooien.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 19:00

Dees

Citaat:
Ik zou nooit iemand aanraden zijn paard minstens 10 kg kuilvoer te geven per dag, echt nooit.


Je moet eens op die opfokbedrijven kijken wat die er in gooien.

Gemiddeld kuil ligt toch aan 65% DS

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:33

he troef voor eerst niet zo'n wazig antwoord,maar ik ben het wel met je eens.in de opfok wordt erg veel kuil gebruikt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:45

Als je zoveel ruwvoer geeft krijgen ze toch een giga hooipens? Lijkt me voor een sportpaard niet echt wenselijk Verward
Die van ons staan op voordroogkuil, driemaal daags een portie die overeenkomt met ongeveer 3/7 pak hooi (3 plakjes uit een pak waarin meestal 7 a 8 plakjes zitten), dus dat zou ongeveer 6 tot 8 kilo zijn, en dan nog vind ik dat ze gauw te buikig worden. (Fab krijgt daarnaast 4 kilo krachtvoer, wordt getraind op Z niveau; de tweejarige 2 kilo krachtvoer).

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:11

Bij ons krijgen ze zeer veel ruwvoer, puur tegen de verveling en het is zo dat een paard zijn spijsverteringsstelsel constant in beweging moet zijn om koliek te verkomen. ze krijgen om de 2 a 3 uur hooi. Een giga hooipens heb ik er nog nooit bij 1 mogen constateren. Ik heb liever dat ze meer hooi krijgen dan dat ze volgepropt worden met krachtvoer.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 02:01

Bij 4 kilo krachtvoer voor een Z paard kan je nauwelijks van volproppen spreken Verward En 2 kilo voor een tweejarige die volop in de groei is lijkt me ook niet echt overdreven! Als je het voedingsadvies op de zakken mag geloven moet ik wel bijna het dubbele geven, maar dan groeien ze volgens mij echt dicht!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Princesj en 79 bezoekers