Paardje is niet echt verkouden maar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Paardje is niet echt verkouden maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:27

Wel op weg ernaar toe. Ze krijgt van mij al een tijdje Foenegriek als bescherming maar toch zijn haar luchtwege niet vrij. voor het rijden heeft ze gewoon doorzichtig (ff grof:) snot. Tijdens het rijden gaat ze redelijk maar wordt ze heel snel moe. Ook krijgt ze ineens witte snot (dus niet doorzichtig.) weet dat het pas erg is als het geel/groen wordt maar wil het toch echt niet zover laten komen. Nu zegt Jan (eigenaar) dat ze gewoon prima in orde is. In feite is dat ook zo- ze ziet er erg gezond uit. Maar ik merk dat ze gewoon snel moe word. Mijn rijinstructuer zei ook dat ze last van haar luchtwegen heeft. Jan wil geen doctor laten komen (weet zeker dat ze gewoon gezond is) maar ik wil dus dat ze toch wat fitter is. Ynskje is 3 dus gebruikt ze energie voor het groeien en bovendien voor het veulen die in eind Februari/begin Maart komt (over 4 maand dus)
Nu zat ik dus aan Opkikker te denken voor extra ondersteuning samen met Foenegriek. Maar zal dat genoeg zijn of is er iets wat sterker is als Foenegriek zonder anitbiotica want dat heeft ze natuurlijk niet nodig.
Alle reacties welkom.

( ff xtra info: ze hoest niet. ik stap haar heel goed droog en het tocht niet op stal. ze krijgt gewoon een wintervacht dus staat niet onder deken (helaas). krijgt ook voldoende brok en staat overdag gewoon lekker buiten met haar vriendinnen. Krijgt ook genoeg kuilgras.)

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 08:24

Hoi !

Ik zou me er niet te veel zorgen om maken hoor. Inderdaad, zolang de snot wit is en niet geel groenig is er geen ontsteking. Je paard hoest niet dus verkouden is ze ook niet. Vergeet niet dat paarden net zoals wij last kunnen hebben van de overgang van het seizoen. Voorjaars moeheid, najaarsmoeheid. Het is de laatste tijd ook raar weer. Dan weer warm, dan weer koud. Hou het wel in de gaten. Stap/rij je paard goed warm en stap je paard goed uit/droog. Gebruik daarvoor eventueel een zweetdeken. Een jong paard verbruikt energie voor de groei. Ze geven het vanzelf aan of ze er aan toe zijn om langer te rijden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:26

Ik had het laatst ook.
Er was een nieuw paardje op stal en die was een beetje verkouden, het was een shetveulen, en die had mijn paardje tot mama geadopteerd Verward
Maar goed ik merkte dat er ook van alles uit de neus van mijn paardje kwam zetten (doorzichtig, maar wel met zo'n vloed dat ze kale plekjes kreeg op haar neus) ik heb haar toen een vitaminestoot gegeven, ik weet niet of het daaraan heeft gelegen maar binnen 3 dagen was het over.

Renee

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:41

Toen de DA kwam om mijn paardje te enten mocht hij opeens niet geent worden want er kwam groen/geel snot uit zijn neus en hij hoeste ook. Ik was de avond ervoor nog heel lang bij hem geweest en niets gezien/gehoord. Mijn paardje moest toen een antibiotica poederkuur van 10 dagen en dat heeft heel goed geholpen want hij heeft nu nergens meer last van. Zijn longen zaten toen ook vast en de DA had gewaarschuwd dat als je zo'n verkoudheid, waarbij je ook de longen al kunt horen, niet goed de kop indrukt het dus chronisch kan worden. Er staat bij mij ook een paardje op stal die dus chronische bronchitisch heeft en dat is echt heel zielig. Uit voorzorg heb ik hem dus die antibiotica gegeven omdat paarden nu eenmaal gevoelige luchtwegen hebben. Het gaat nu hartstikke goed en hij is inmiddels al weer geent. Mijn paard had en heeft een hele goede conditie net als de jouwe en ik heb er helemaal niets van gemerkt dat hij dus toch een fikse verkoudheid onder de leden had (en ik ben iemand dat als hij maar even proest meteen al kijk wat voor engs hij heeft... een overbezorgde mama Haha! ).

Als dit aanhoudt dan zou ik als ik jou was toch even de DA er bij halen... baat het niet dan schaad het niet! Succes ermee.