welke wormekuur wel bij veulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

welke wormekuur wel bij veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 12:41

n.a.v. het topic over furexel nu dit. er werd veel gesproken over wel voor veulens was en wat niet. blijkt dus geen duidelijkheid in te zijn. die zegt dat het ene merk wel mag en de ander zegt van niet.

wie weet hier iets over?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 16:03

Gewoon op de verpakking van de wormenkuur kijken of het mag. Voor zover ik weet mogen de wormenkuren waar hetzelfde inzit als in de equest niet aan veulens onder 4 maanden. Als je het helemaal zeker wil weten kun je ook je dierenarts of de wormenkuurfabrikant bellen.

Stralend de dag door.

Tammyvlier
Berichten: 189
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 17:06

wij hebben altijd gewoon equivalan (of hoe je het ook schrjft) gegeven, bij pony en ezel veulesn, en nooit problemen gehad

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 17:29

Ik gebruik bij de jonge veulens Horseminth, dubbele dosis ongeveer (kan je ook veilig overdoseren), later eqvalan en op 5 maanden equest.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 13:37

wat is dat voor wormenkuur zannekin? ik ken die niet.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 19:24

EquiMax vanaf 6 weken, beschermt meteen tegen lintworm. Alleen bij de veearts te verkrijgen. De kliniek in Alphen heeft 'm liggen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 19:46

O joh dat wist ik niet, maar ja heb die domboos ook nog niet bij sym gehad, want toen ik ze belde dat ze er was nam er niemand op.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:52

phoenix4ever schreef:
wat is dat voor wormenkuur zannekin? ik ken die niet.


Bij ons heet het Horseminth, de werkzame stof is pyrantel, nogal een klassiek wormmiddel. In dubbele dosis werkt het ook tegen lintwormen maar daar hebben ze op die jonge leeftijd nog geen last van. Ik vind het gewoon makkelijk dat je dan de dosis hoog kan houden zonder bijwerkingen. Zo voorkom je ook onderdoseren bij veulens. Met Eqvalan moet je toch ietsje zekerder zijn van het gewicht.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 13:27

o'ja en waar haal je die?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 13:30

Ik denk in Nederland zelfs buiten de apotheek??

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:39

Strongid-p heeft ook pyrantel, en als je de gebruiksaanwijzing leest staat er inderdaad dat je 2 keer de dosis kan geven om ook lintwormen te voorkomen. Verder mag je alle wormkuren aan drachtige merries en veulens geven, behalve eqeust en equigel, die op basis van moxidectine dus, dat mag niet bij veulens jonger dan 5 maanden en overdosering is bij dat middel schadelijk óók voor volwassen paarden, dus daar goed het gewicht inschatten.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:36

En hoe zit het dan met Furexel, mag die nou juist wel of niet?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 07:41

ik heb van mijn dierenarts toen furexel gekregen voor mijn veulen (faculteit diergeneeskunde, ambulante kliniek paard). ze zijn daar altijd heel voorzichtig met medicijnen en mijn veulen heeft er ook totaal geen last van gehad

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:02

Mij werd ook fluxerel aanbevolen, eerste keer met equavalan gedaan, dan 's met een goedkoop merkje, en nu met fluxerel, mijn hengstje van 5 maand is ontwormd geweest met een injectie (volledig spectrum bloedwormen incluis). Weet wel niet welk merk het was, nu verder gaan met equest is me gezegd, zal wel eerst de Fluxerel uitdoen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, IASCrawler, Jet, LiannePuthzy, Symke en 107 bezoekers