Vreemde bevindingen na het ontwormen met Furexel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Vreemde bevindingen na het ontwormen met Furexel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 15:10

Hoi,

Ik vraag me af of iemand wel eens iets vreemds (desorientatie, allergische reactie enz.) heeft mee gemaakt na dat men het paard/de pony had ontwormd met Furexel?

Groetjes Chantal

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:14

Ik heb daar nog nooit mee ontwormt, maar mag ik zo nieuwsgierig zijn te vragen waar je vraag vandaan komt? Heb jij daar wel rare dingen mee meegemaakt?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 15:30

Ja, tuurlijk.
Is een beetje een lang verhaal hoor, probeer het zo kort mogelijk te houden.
Vorig jaar leek het als of mijn oude pony een attack (zeg je dat zo in NL?) heeft gehad. De dag daar voor was ze ontwormd met Furexel, niks aan het handje denk je. Is puur toeval.

Nou wat denk je, vanochtend had ze precies dezelfde symptomen als vorig jaar (gedesorienteerd, niet meer kunnen zien, niet meer willen lopen, ogen bol van de paniek). En nu het vaage, ja ja, ze was gisteren weer ontwormd met Furexel.

Vandaar de vraag. Ik begin er nl een beetje aan te denken dat het misschien door de wormpasta komt. Flink overlegd met de DA en die denkt het dus ook.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:31

Ontworm daar altijd mee, en nooit problemen mee gehad.
Bij beide paardjes niet.
Andere op stal ook niet.

Maar ook mij maak je nieuwsgierig

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 15:32

Staat er al. De andere 3 hebben er ook geen problemen mee. Niks raars aan te merken maar ik vind het wel erg toevallig.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:40

We zaten tegelijk te schrijven.

Maar het is inderdaad wel erg toevallig.
Dan uit voorzorg ontwormen met een andere werkzame stof ?!
Succes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:54

Chantal, heb je wel eens eqvalan of sivermec gebruikt? Daarin zit ook ivermectine, net als in furexel.
Het is wel even oppassen als je een andere wormkuur neemt, ik weet niet welke andere stof naast ivermectine ook werkzaam is tegen horzellarven?

Wat ik wel weet, dat bepaalde hondenrassen zoals shelties e.d. acuut in shock kunnen gaan en overlijden zelfs, als ze een injectie met ivermectine krijgen, andere hondenrassen hebben dat niet Verward. Onze bouvier en onze vuilnisbakterrier konden er iig goed tegen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of je genoemde pasta's al eens gebprobeerd hebt, want dan ligt het dus niet aan de ivermectine!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:23

Mijn veulen laatst met fluxerel ontwormd, niets aan de hand! Allergie kan alleenstaand geval zijn, gewoon niet meer gebruiken!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 17:13

Hartstikke bedankt voor het mee denken!
Tja, Fab, eqvalan, kan ik in de toekomst ook niet meer gebruiken, maar er zijn andere middeltjes dus geen nood. In het verleden hebben wij wel Eqvalan gebruikt.

Dankzij Zannekin Lachen ben ik er achter wat het hoogst waarschijnlijk is. Dit ga ik met onze eigen DA bespreken en nu maar hopen dat mijn pony weer helemaal OK, word.

O,ja Sonja Belgium, wat je zegt dat klopt "gewoon niet meer gebruiken" maar en dat is een grote maar, je moet altijd weten waar het vandaan komt. Je moet de oorzaak weten, zo kan je fouten/problemen in de toekomst voorkomen.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:24

Mocht je weten wat het is laat je het ons even weten.
Ben erg benieuwd

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:23

Staat er niks in de bijsluiter over mogelijke bijwerkingen? Misschien je vraag eens voorleggen aan de fabrikant?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 00:08

Bij deze de uitleg van Zannekin waardoor het zou kunnen komen:

Die wormmiddelen Furexel, Eqvalan etc werken op een bepaalde neurotransmitter (GABA genaamd), een boodschapper die prikkels doorgeleidt en waardoor we dus alles kunnen doen. Bij zoogdieren is dat enkel een prikkelgeleider van de hersenen en niet van het lichaam, bij wormen en dergelijke is het een prikkelgeleider in heel het lichaam. Zoogdieren hebben een sterk ondoorlaatbaar membraan tussen hersenen en bloed, waardoor NORMAAL geen vreemde stoffen kunne dringen. Geef je dus een zoogdier Furexel dan kan die de GABA (prikkelgeleider) niet beïnvloeden omdat de Furexel actieve stof niet door het membraan van de hersenen kan. De wormen die het binnenkrijgen verlammen volledig en sterven door dat GABA gebruik in heel hun lijf dus. Alles is dus gebaseerd op de goede werking van het membraan tussen hersenen en bloed. Wanneer op één of andere manier dat membraan minder goed wordt en je geeft dat dier Furexel dan dringt die stof toch door tot in de hersenen, blokkeert daar gedeeltelijk de GABA prikkelgeleiding en je krijgt wankelen ,comateus zijn, etc... afhankelijk van de hoeveelheid. Bij jonge dieren en mensen is dat membraan niet goed ontwikkeld en daarom mag je Furexel ook niet aan jonge veulens geven. Ik heb ooit een boerepaardveulen gezien met die symptomen; het was heel jong en had overdosis Eqvalan gekregen, vandaar. Na 2 dagen was het veulen weer OK.
Waarschijnlijk is bij jouw pony die barrière niet meer volledig in orde en veroorzaakt dat de symptomen. Even afwachten dus, grote kans dat alles weer helemaal goed komt

Linda, er stond niks in de bijsluiter over deze bijwerkingen. Ik ga Furexel er zeker op attenderen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:51

Hoe komt het dan dat Fluxerel op de bijsluiter zet dat het mag toegediend worden bij veulens? Wel raar en gevaarlijk dan volgens mij!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:58

Hm. Ben juist op Furexel overgestapt omdat dat beter zou zijn voor drachtige merries en veulens dan Equest (gebruikte ik eerst). Dus geen Furexel gebruiken voor veulens, begrijp ik hier uit? Welke wormenspuiten zijn dan wel veilig voor veulens?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 10:57

Tja, dat weet ik ook niet. Ik ga het zeker tegen Furexel vermelden, er staat ook niks in van wat te doen bij een overdosis oid.
Ik denk dat je het beste kan overleggen met je DA welke middelen je dan het beste kunt gebruiken voor je veuelns.
Je zou toch raar staan te kijken als je veulen opeens niet meer spoort...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:43

Wij hebben altijd geleerd furexel en eqvalan niet te gebruiken bij erg jonge veulens (<1week). Equest is blijkbaar sterker en mag je niet gebruiken tot 3 maanden. Ik dacht dat dat vroeger toch op de bijsluiter vermeld stond???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 20:31

Voor zover ik weet raden ze Furexel juist aan bij veulens. Ik heb het gisteren door gelezen maar ik zal het nog eens bekijken van de week.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 12:39

raar. zo word het nooit duidelijk welk merk wel en welk niet. hmmm misschien topic waardig.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 11:27

Op de Sivermec wormpasta (van Sectolin) staat er onder andere bij dat de veiligheidsmarge is erop gebaseerd dat de werkzame stof de bloed-hersenbarriere moeilijk kan passeren. Dus niet onmogelijk!

Ook bij Sivermec wordt indirect gezegd dat het geschikt zou zijn voor drachtige merries, omdat ook die bij behandeling geen andere bijwerkingen hebben laten zien.