*Alweer koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

*Alweer koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 20:54

Hoi

Ik heb een drachtige draver. En vandaag heeft ze alweer koliek gehad, 2 weken geleden ook al.
Maar nou weet ik niet waaraan het ligt. De vorige keer was er nog een oorzaak voor ze had in een nieuwe wei gestaan met wat meer gras, dus ja dan zou je zeggen dan ligt het aan te veel gras, maar vandaag heeft ze niks anders gehad als de afgelopen week en de week ervoor. gewoon normaal eten en weinig gras en hooi. Ook is ze gewoon normaal ontwormt. duss daar ligt het ook niet aan.
Ze heeft dus een overactieviteit van de darmen. Misschein komt dat doordat ze drachtig is nu ongeveer 6 maanden en daardoor haar maag minder ruimte krijgt en daardoor snel een vol gevoel krijgt en daardoor krampen.
Ik weet het.
Nou heeft ze dus als advies geen gras meer, dat is heel leuk en aardig en het zou ook wel mogelijk zijn om haar de hele tijd op stal te houden, maar ze heeft artrose aan de voorkogels en als ze niet ong 6 a7 uur per dag buiten loopt krijgt ze hele dikke benen. Nou moet ze dus eigenlijk op zand staan. En dat kan wel want ik heb wel een bak tot mijn beschikking.
Maar omdat het een paard is die snel terug valt. snel dun word, en als ze dus geen gras meer krijgt ben ik bang dat ze heel dun word.
Ik weet het niet meer, waar het nou aan ligt en wat ze het beste gevoerd kan krijgen.
Heeft iemand een idee of heeft iemand er ervaring mee
Ik zit er namelijk niet op te wachten dat ze elke 2 weken koliek krijgt.
En het rare is dat ze vroeger nooit wat op gras deed hoe veel ze ook binnnen kreeg en ook nooit enige vorm van koliek heeft gehad.
Alvast hartstikke bedankt


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:21

Een paard bij ons op stal had ook snel koliek, met overactive darmen. Die kreeg een soort Hannibal Lector masker om zodat ze wel wat kon grazen maar meer moeite had met het gras naar binnen krijgen. Zo was ze wel bezig en kon de hele dag naar buiten terwijl ze niet zoveel naar binnen kreeg.
Verder was het zaak het voer heel regelmatig in kleine porties te voeren. Kreeg krachtvoer met muesli en hooi en appels bijgevoerd.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:53

gebit al nagekeken???

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:27

Bij koliek bij drachtige merries ook altijd nakijken op baarmoedertorsie.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 08:58

baarmoedertorsie is dat, dat er een slag komt bij de aanvoer naar de baarmoeder toe. Want daar is de vorige keer wel naar gekeken en dat had ze niet, want daar waren ze eerst bang voor omdat het ongeveer 6 maanden was en dan krijgen ze dat vaak.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 11:47

hoe bedoel je het gebit dan????
Kan het niet aan liggen, omdat ze elk jaar een behandeling krijgt. En ze is 8 dus een leeftijd waar vaak niks bijzonders gebeurd met het gebid. Ze is van het voorjaar gedaan dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973, GoogleAdsense, marjor, Mirre1415, Varekaj, wisja en 38 bezoekers