Handige tip als je een paard gaat kopen en wil let

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 12:52

Ja, laten keuren!!!!!!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:33

Als je op een paardenhoef ringen ziet wil dat echt niet altijd zeggen dat hij hoefbevangen is geweest. De overgang van weideseizoen naar winterseizoen binnen geeft het jaar daarop vaak ook duidelijke ringen te zien. Dus ook het beoordelen van de hoeven kan je beter aan een deskundige overlaten!!!!!!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:53

ik wil net hetzelfde zeggen fabienne.. groeiringen zoals je deze ribbels noemt zijn niet aallen te wijten aan hoefbevangenheid. het kan van veel dingen komen. bijvoorbeeld verandering van voer en stress, overgangen van seizoenen (waarde gras verandert) en ga zo maar door.
wil wel kwijt dat waar je ook een paard koopt en hoe goed je de mensen ook kent je het paard eerst moet laten keuren. kost je een klein beetje geld en moeite en voorkomt een hoop narig heid en nog meer geld en moeite als het paard wel wat heeft....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:21

Grote ribbels op de hoef duidt erop dat de hoef een groeispurt heeft gehad door bijvoorbeeld verandering van arm land naar rijk land.

Hoefbevangenheid is te zien aan de onderkant.
Als je hoefsmid je paard/pony bekapt zie je een lijn langs de rand van de hoef.
Deze lijn is witachtig en mag niet breder zijn dan 1mm, is deze breder, zoals bij mijn paard een halve cm dan kun je opmaken dat je paard/pony hoefbevangen is geweest.
De mijne is dus ernstig hoefbevangen geweest toen ie jonger was.

Tip: Als je de hoef van een paard/pony optilt moet bij de kogel en de hoef een hoek van 45 graden ontstaan.
Houdt het paard/pony het gedeelt van de knie naar de hoef stijf en gestrekt dan zou ik em niet nemen. (ben alleen even de naam vergeten van hoe dat ook alweer heet, zodra ik het weet zet ik het er wel neer)

Groetjes Ans


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, IASCrawler en 69 bezoekers