Tying-up....voeding....medicatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Tying-up....voeding....medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 13:59

Wie heeft ervaring met paarden met tying up ofwel maandagziekte. Wat is jullie ervaring met de juiste voeding, en eventueel met preventief gebruik van medicijnen (zie ook vorige topic hierover.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:52

Je wilt het maar graag over die spieraandoeningen hebben, maar...er zitten niet zo heel veel mensen op bokt waarbij de kennis over deze ziekte werkelijk verder gaat dan wat er in de gemiddelde gezondheidsboekje te vinden is. Wat overigens prima informatie, en je hoeft als paardenhouder ook niet echt veel dieper te gaan kwa kennis. Daarvoor heb je een dierenarts.

Mijn merrie heeft de aandoening, en ik ben er al een hele poos mee bezig om het naadje van de kous te achterhalen bij juist mijn merrie. Want de ziekte verschilt ook nog eens van paard tot paard. Door mijn ervaring ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat zelfs dierenartsen niet helemaal alles hierover weten. Laat staan dat ze vooruit kunnen kijken in zaken als toekomstig gebruik/preventiemedicijnen/erfelijkheidsfactoren.
Het is een rotziekte voor je paard, en je kan een boel doen zonder medicijnen om de kans op, en de ernst van, herhaling te voorkomen.
Vooral door er rekening mee te houden bij gebruik van je paard. Dat is het allerbeste voro je paard, kan geen preventiemedicijn tegenop.

Ter informatie: mijn paard doet het goed op Equiral Stud brokjes, in rust max 1 kg per dag, na werkzaamheden 50% tot 100 % mer per dag aangevuld met natuurhooi en knabbelstro.
Het is mis zodra ik ga dokteren met ander voer als meusli en sportbrok.
Preventief geef ik ze bij zwaardere arbeid Vitamine E, omdat ik inmiddels door ervaring weet dat dat haar kan helpen. Ik ben erg benieuwd naar de erfelijke aspecten van deze aandoening. De merrie is lief en capabel genoeg voor een veulentje, maar ik zou niet een veulen willen fokken dat net zo'n ziekte heeft.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:52

Ik heb je al een pb gestuurd leek me makkelijker.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 18:02

Dees mensen met dit soort kennis zitten wel degelijk op bokt! Omdat de antwoorden op mijn specifieke vraag in het andere topic constant off topic waren, was dat voor de moderator een reden om het te sluiten!

Er is veel kennis onder sommige bokt bezoekers, en zoals uit jouw reactie blijkt, ook een aantal mensen die ervaring met deze ziekte hebben.

En het is tenslotte een medisch forum!!!!!! Dus dat mag gaan over ziekten en zo.......Als iemand daar niet diep op wil ingaan moet hij deze topics maar mijden, zoals ik bijvoorbeeld ook heel veel topics mijd die voor mijn gevoel een inhoud hebben die mij niet aanspreekt!