Urticaria ( bulten op paard )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Urticaria ( bulten op paard )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 12:39

Hallo bokkers,

Omdat ik laatst een topic heb gezien over een paard die onder de bulten zat, maar mensen niet echt weten wat dit nu eingelijk is of waar het door komt, heb ik een klein artikel overgetypt wat in het nieuwe blad ROS stond van juli / aug 2007, ik hoop hier jullie een beetje de indruk te geven wat deze bulten nu zijn en hoe er mee om te gaan !

Hierbij het artikel wat in het blad ROS staat van juli / aug 2007

Het zou je maar gebeuren je komt op stal en je paard zit plotseling vol met dikke bulten. We hebben hierbij vaak te maken met urticaria, dat ook wel netelroos of kwaddels wordt genoemd.

Bij urticaria ontstaan duidelijke afgegrensde verdikte huidsgedeelten met een vlakke bovenkant. Er zit plaatselijk oedeem of zucht in de huid. Soms zitten de verdikkingen verspreid over het hele lichaam,soms bevinden ze zich alleen op één of enkele plekken. De aandoening kan plotseling opkomen en vaak verdwijnt het ook weer snel. In ernstigere gevallen komt er vocht uit de plekken en sterft de huid af. Arabrieren en engels volbloeden zijn er gevoeliger voor. De aandoening wordt veroorzaakt door een allergische reactie,meestal zijn insecten de boosdoeners. Maar het kan ook ontstaan door direct contact met sommige planten of bepaalde chemicaliën of geneesmiddelen die op de huid worden aangebracht. Ook van binnenuit, bevoorbeeld door sommige voedings-middelen, kunnen de bulten worden veroorzaakt. Haver wordt wel eens als oorzaak genoemd, maar de zogenaamde "haverbultjes" zijn kleiner dan urticaria en blijven langer bestaan.

als het paard vaker last heeft van urticaria is het verstandig om een bloedonderzoek te doen. Hoewel de bultjes vaak vanzelf verdwijnen kan een behandeling met onstekingsremmers het herstel bevorderen. Als het paard ziek is of sloom of als er vocht uit de plekken komt dan kan een onderzoek van de DA nodig zijn. Bij lichte gevallen kan het helpen om de plekken koud af te spuiten of te koelen met ijs. Probeer insecten zo goed mogelijk te weren.

BE_GENTLE

Re: Urticaria ( bulten op paard )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 14:03

Niemand een reactie op dit artikel ?

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:43

Ik ben het niet helemaal eens met het artikel.... Er staat dat je een bloedonderzoek moet laten doen. Dat hebben wij gedaan en daar kwam helemaal niets uit. en de "reactie" bleef gewoon. De de bultjes kunnen gaan lekker dat is waar, maar de huid is niet afgestorven gelukkig. Wij geven het paard nu Drainage compositum en het schijnt goed te werken. Tevens spayen we hem elke dag in met Aloé spray. Hij ziet er nu super uit... Even afkloppen natuurlijk..

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:36

Heb je er ook foto's van?
Mijn paard heeft nl ook bultjes en er zitten rondje korstjes op de bovenkant...

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:43

Nee heb er helaas geen foto's van... Hij zat helemaal onder, waarschijnlijk van een insecten beet (wesp) op zich duurde het best wel een tijd voordat het wegtrok.

Op zich ben in niet tegen cortico, maar het is gewoon niet zo goed voor je paard... we hebben het een jaar geprobeerd om het elke keer weg te spuiten, maar elke keer kwam het extremer terug. Nu hebben we ervoor gekozen het op een "natuurlijke" manier op te lossen.

Nu is hij alweer een paar weken vrij van bulten, hij wordt nog wel gestoken, maar de reactie krijgt hij niet.... (even afkloppen, want je weet nooit wanneer het weer terug komt)

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:23

Mijn paard heeft op zn hals allemaal bultjes:S... Het lijkt het meeste op bultjes van dazen ofzo?
Maar het zal wel iets anders zijn dat wat jou paard heeft nadinec....

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:43

Bij die van mij was dat in het begin ook.... Op een gegeven moment werd de reactie steeds heftiger... Nu hebben we het goed onder controle. Als hij nu gestoken worden krijgt hij enkel de bult waar die gestoken is... maar geen reactie erop.. (we blijven afkloppen natuurlijk)

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:02

Als hij weer een reactie krijgt op een bijen,- of wespensteek krijgt, dan maak ik wel een foto voor je...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:12

Mijn paard heeft ook zoiets gehad.
Ze had toen een veulen aan de voet,en ze was net verplaatst naar een andere wei.
De DA zei dat het kon komen door een verminderde weerstand,verkeerde plantjes of grassen,zon en shampoo.
Ze moest die week naar de keuring,dus ik heb haar idd. gewassen.
(met groene zeep..)
Het duurde ongeveer 3 dagen,en overdag was het erger dan s'avonds.
Ook waren de witte delen van haar lichaam veel erger dan de bruine delen,daar zat bijna geen bult op.
(helaas is ze veel wit,en weinig bruin)
Afbeelding
Ook was haar hoofd opgezet,en haar neus was twee keer zo dik.
De rose delen waren NIET verbrand,de haren vielen eraf,en er kwam een rose huid voor in de plaats,met prut:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6XPHYLBR.jpg

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:33

Dat met die neus heb ik een keer gezien bij een paard bij ons op stal... maar dat was weer snel weg. Wisten toen ook niet waar het vandaan kwam...

De "allergie" qua bulten is bij die van ons echt van bv een bijensteek of wespensteek... Als hij gestoken is, dan krijgt hij een behoorlijke bult (1 of mss 2) dan duurt het bv 24 tot 48 uur en dan krijgt hij de reactie zoals die van jou hierboven heeft....

Ik probeer van alleen om het "steekvrij" te houden, maar helaas lukt dat niet altijd. Het maakt namelijk niet uit op welke plek hij gestoken wordt en een vliegendeken helpt niet overal tegen....

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:39

Ik zou eens kijken of ik ergens een foto kan vinden, ik merk wel dat elk jaar meerdere paarden hier last van krijgen en dat het ok extremer word..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:48

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:11

Nou dat kun je wel zeggen ja... Vorig jaar had die van ons er ook last van. We waren toen buiten gaan rijden in het bos en toen was hij gestoken door iets van een DAAS ofzo... midden in zijn spier.. Hij kreeg toen een enorme reactie ineens... Echt we hebben van alles geprobeerd, maar denk dat het toch uiteindelijk ook door de wijze van "houden" van paarden komt. Vroeger gebruikte we geen poedertjes etc etc en waren ze misschien wat sterker.. ik weet het niet, maar steeds meer paarden krijgen er last van.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 15:34

Ik denk dat het ook een deel komt door de klimaats verandering er komen elk jaar meer insecten en planten bij en de mensen weten niet wat het zijn en dus kunnen we ook niet de oorzaak er van kennen..

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:36

Ja ook, aan de andere kant, de insecten zijn ook niet echt dood gegaan dit jaar, het heeft helemaal niet genoeg gevroren... Dus alle "kwalen" beginnen nu ook weer eerder... en duren langer waarschijnlijk,...

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat andere ervan vinden en meegemaakt hebben...

daphje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:42

Ik heb dit even door gelezen omdat ik in een andere topic hier een vraag over had gesteld. Maar dit lijkt niet op wat mijn pony had. Het waren hele grote buten allemaal anders van vorm. De vacht stook niet uit maar bleef er gewoon glanzend op liggen. Twee dagen heeft er doorzichtig vocht uit gevloeid. Vervolgens zijn de bulten geslonken naar kleine bultjes ong 1cm groot. Maar in tegen stelling dan op de foto`s steekt zijn haar nog steeds niet uit. Zijn vacht glanst nog steeds en hij lijkt er voor de rest geen last van te hebben. Maar het is zo`n zielig gezicht en binnenkort zijn er keuringen. Als hij er zo uit blijft zien kan hij niet mee, ik wil niet hebben dat hij lager wordt gewadeerd door iets waar hij niets aan kan doen.
groetjes