schilfers? en kuchen wat is het?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

holly

schilfers? en kuchen wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 23:57

hallo,
ik heb een klein vraagje.
Wie helpt mij aan tips?

Mijn veulen heeft al een klein maandje last van plekjes in de hals.
Het voelt soms wat korrelig aan,maar als ik met mijn vinger er overheen wrijf is het er zo vanaf.(zit niet echt vast of zo)
Soms als ik kijk is het een klein velletje welke ook wat lossig zit.
Het andere paard op de wei heeft nergens last van!
Ik geeft lijnzaadolie doer zijn voer(pavoveulenbrok,kan dat een oorzaak zijn)
Ook heeft hij een mini beetje last van roos welke te zien is als ik tegen de haren inga.Dat kan eventueel komen door zijn wintervachtje.Denk niet dat het met elkaar te maken heeft maar voor een duidelijke uitleg vermeld ik het er maar bij.Ook is zijn vacht wat dof vind ik,maar ook dit kan natuurlijk komen door de wintervacht.
Nu wil het heel af en toe eens voorkomen dat hij zo eens een klein kuchje geeft(heel zachtjes).
Gut een hele uitleg,maar misschien kan iemand hier wel uit opmaken wat ik hier voor me heb.
Alle tips zijn welkom.
Mijn vraag is wat kan het zijn,hoe herken ik dat,hoe ziet het er uit,Gewoon effe goed omschrijven zodat ik effe kan kijken of het lijkt.
Nogmaals het andere paard heeft nergens last van en mijn paardje heeft al ongeveer een maandje van deze vage plekje op zijn hals.Het zijn geen plekjes die dagen er zitten.Ze komen nu en zijn morgen weer weg in afwachting van nieuw haar wat er meestal na twee dagen weer komt.WAT KAN HET ZIJN

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:04

Is het niet gewoon de overgang van veulen- naar gewoon haar en dan ook nog eens de vorming van een wintervacht?
Over het kuchen hoef je je niet zo druk te maken. Ontworm je paardje op tijd en hou hem zoveel mogelijk buiten in de wei, dat is het best voor een veulen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 22:40

Mijn veulen staat lekker op de wei.
Ik maak me ook geen zorgen over het kuchen want dat is de tijd van het jaar,maar zou er misschien iets mee te maken kunnen hebben.
Ontwormen doe ik ook.
Ik denk niet echt aan verharing,omdat dat meestal niet zo gaat.
Mijn pony is rood schimmel en krijgt een beetje rood zwart haar terug en dat staat ook zo raar he straks van die vage zwarte vlekjes op zijn hals.
Ik persoonlijk denk aan iets anders maar weet niet wat.
Het kan ringworm zijn maar het ziet er totaal niet uit zoals vaak het geval is.
Schurft lijkt me ook weer niet.
Rainrot is misschien een optie want ook als het regend loopt hij buiten.Naar mijn idee is het toch heel iets anders dan dit soort dingen,maar zou graag willen weten wat.
Mijn vraag is dan ook om eens te horen van andere die zulk soort vage plekjes ooit eens hebben gezien bij hun paard/veulen hoe zij op hun diagnose zijn gekomen.Daarmee bedoel ik een omschrijving van wat men zag.Hoe men heeft geconstateerd wat er nu aan de hand was.
Ook wil ik heel graag weten aan welke dingen ik allemaal kan denken om ook eens te kijken of dat misschien is wat hij heeft.schurft,rainrot,schimmel enz enz.dit soort dingen.
Nathalie(van bokt hier)vertelde dat zijn moeder(haar oude verzorg pony)het naar haar idee niet had.
Echt alle tips zijn welkom,hoe meer hoe beter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie