Allergie? Ringachtige bulten (foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannah

Allergie? Ringachtige bulten (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 21:53

Voor een stalgenote plaats ik deze foto's van haar merrie. In januari van dit jaar zat ze ineens onder deze bulten, na een kuur Prednison was het verdwenen. De dierenarts is er dus bij geweest (en niet één, maar meerdere). Misschien was het ook wel vanzelf weggegaan, maar dat weten we dus niet. Een week of twee geleden kwam het weer ineens tevoorschijn en onderstaande foto's zijn in de ergste fase gemaakt. Nu, een dag of 4 later, is het nagenoeg verdwenen. In januari stond het paard op stal, nu in de wei.
De 'ringen' zitten voornamelijk op hoofd en hals en het wordt naar achteren toe minder.
Ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en eventueel weten waar de allergische reactie vandaan komt. Het is geen schimmel o.i.d.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-09-16 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topic gesloten op verzoek van de familie van de overleden topicstartera

unexpected_

Re: Allergie? Ringachtige bulten (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:17

ik zou in iedergeval zo snel mogelijk een dierenarts hier naar laten kijken!! Krijgt ie wel zijn wormenkuren?? Ik zie hier in mijn boek dan het overeenkomt met waarschijnlijk wormschade..
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 03-06-07 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:18

ringworm zijn kale ronde plekken op de huid....

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:20

Maflinger schreef:
ringworm zijn kale ronde plekken op de huid....

Ja dat klopt, maar ik zag net ook in mijn boek een soort zelfde vorm als dit paard met wormschade...
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 03-06-07 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rienn

Pony bij mijn oude manege heeft dit ook gehad.. ik zal een voor je na vragen wat dat was.. 'geloof iets met het hooi/kuil maar durf dit niet echt te zeggen

Ik laat het je zo snel mogelijk weten.. maar zou iig wel zo snel mogelijk de Dierenarts laten kijken

Hanneke184

Dit doet mij heel erg aan ringworm denken, hoeft volgens mij namelijk niet perse kaal te zijn

wwillemijn

zou in ieder geval zo snel mogelijk een dierenarts laten kijken. En ik denk dat dat al wel eerder had gekund...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:21

is je paard misschien allergisch voor dazen of andere vliegen?

een vriendin van mij heeft ook een paard en die had ook van deze bulten.
dit kwam door de dazen.

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:23

Kan het misschien van een steekvlieg/insect kunnen zijn? Verder heb ik geen idee wat het kan zijn. Zou het zeker nog laten onderzoeken.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:23

Maflinger schreef:
zou in ieder geval zo snel mogelijk een dierenarts laten kijken. En ik denk dat dat al wel eerder had gekund...

Ben ik het mee eens.. je zei dat het paard het al eerder had gehad.. vraag me af waarom er dan niemand naar gekeken heeft??

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:24

Hanneke184 schreef:
Dit doet mij heel erg aan ringworm denken, hoeft volgens mij namelijk niet perse kaal te zijn

Nee inderdaad, ik zie hier net een typisch geval van ringworm staan in mijn boek die ook in de vorm van niet kale bulten zijn....
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 03-06-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 22:25

Als jullie goed lezen, dan staat er dat het paard een kuur Prednison gehad heeft, en die koop je niet in de winkel maar komt van de dierenarts Knipoog .
Die is er dus de eerste keer bij geweest, en niet één, maar meerdere. En geen die het wist. Het is zeker geen ringworm.
*edit* heb het nog kunnen aanpassen in het bovenste verhaal.

En ik vermeld er ook bij dat het paard er in januari ook last van had, en nu weer. Lijkt mij dat er in januari andere vliegen zijn dan in juni, toch?
Laatst bijgewerkt door Sannah op 03-06-07 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:27

Ons paard krijgt dit door dazen, maar heeft dan ook 'gewone' bulten er doorheen zitten, ik ken ook een paard die vreemd gevormde bulten krijgt van die kleine zwarte veenvliegjes.
Misschien toch een allergie Blond

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:27

misschien even dierenarts bellen voor een biopt?

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:28

Is er al eens gelet op de voeding van het paard??? Is ie misschien ineens over gegaan op andere voeding ofzo??
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 03-06-07 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:37

Shanna ik heb je een pb gestuurd...

san21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:03

Bedankt Sannah dat de foto´s en dit forum gemaakt hebt.

Het gaat over mijn paard Varibella. Ze is nu 5 jaar en al 3 jaar in mijn bezit. In Januari van dit jaar begon ze bultjes te krijgen en na een paar dagen werden die groter en kwam er een ring. Ze is er totaal niet ziek van. Geen jeuk,geen loslatende haren en kale plekken. Dierenarts gebeld. Deze kwam kijken en constateerde dat dit geen ringworm was maar een allergie voor iets.(maar wat) Er was niets verandert in en om het paard. Geen andere deken,geen andere brok,kuil of stal. We wisten niet waar het eventueel vandaan zou kunnen komen.

Na 1 prednison injectie werd het een heel stuk minder maar het was niet weg. Daarom een kuur van 15 dagen met prednison. Daarna was het wel weg. De dierenarts en collega´s die het paard ook gezien hebben,hebben contact gehad met Utrecht en deze allergie heet het donut allergie. Maar waarvoor ze nu precies allergisch voor is weten ze niet.

Drie weken geleden kwamen de bultjes weer terug en de ringen ook. Zie foto´s. Alleen is de situatie weer niet verandert om het paard heen. Ze loopt al vanaf half april in het land en de dekens en eventueel brok is ook niet geweizgd. Dierenarts weer gebeld. Ik wilde deze keer niet weer met pednison beginnen. De donut allergie heeft ook als kenmerk dat het ook vanzelf weer weg kan gaan. Het plan was om naar Utrecht te gaan en kijken wat zij kunnen vinden.
Gewoon een bloedmonster nemen is bijna geen optie omdat als je niet weet waarop je moet testen dat dan heel moeilijk is om dan een oorzaak te vinden.

Sinds vanmiddag zijn de ringen zo goed als weg. Gelukkig,maar nu is nog steeds de vraag Waar komen die ringen vandaan

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:25

Mss toch eens bloed laten afnemen en onderzoeken?
Anders kun je (als je ervoor open staat) een pluk haar opsturen naar Josefien hier op bokt. Ze kan met een biotensor meten waar je paard allergies voor is en kan daar homeopathische druppels voor samenstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:51

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:00

Mijn nrps'er met veel arabischbloed heeft een allergische reactie gehad van een vliegenmiddel met citronella erin (bleek achteraf er stond geen samenstelling op de fles alleen dat het een natuurlijke samenstelling had) Door de citronella kreeg hij de reactie van bulten bijna platen vooral rond zn nek en borst die op advies van de veearts gekoeld moest worden. Na 2 dagen was het ergste verdwenen en na een dag of 4-5 was alles weg. Geen citronella meer voor mijn ponytje! Maar de ringen die jouw paardje heeft zijn inderdaad erg typisch. Ik volg het even verder. Hopelijk kom je er snel achter wat het is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:02

Ik heb voor mijn pony een algeheel bloedonderzoek laten doen vanwege zijn lichte zomereczeem.Dit wordt in duitsland gedaan en als je je paard verzekerd hebt moet dit ook voor een groot deel vergoed worden(ook altijd fijn om te weten Knipoog )
Wie weet kunnen ze daar bepaalde waarden vinden die afwijken en zo iets vinden.

Vind het er bizar uitzien en Prednison vind ik ook wel een heel zwaar middel,kun je niet iets via een homeopatische weg vinden.Prednison is zo'n aanslag op het lichaam...alhoewel ik mij zeker wel kan voorstellen dat je ervoor gekozen hebt in dit geval...

Ik houd het topic even in de gaten en ben benieuwd hoe het afloopt...succes en ik hoop dat er een oorzaak gevonden wordt die makkelijk te verhelpen is.

Groetjes,Tinky

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:11

Tinky12 schreef:
Vind het er bizar uitzien en Prednison vind ik ook wel een heel zwaar middel,kun je niet iets via een homeopatische weg vinden.Prednison is zo'n aanslag op het lichaam...alhoewel ik mij zeker wel kan voorstellen dat je ervoor gekozen hebt in dit geval...
Groetjes,Tinky

De prednison was alleen om aan te tonen of het om een allergie ging, en zeker niet bedoeld als blijvende oplossing, dat zou indedaad niet echt niet kunnen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:15

Een paard bij ons op stal heeft het ook gehad zat ook helemaal onder. de manege paarden bij ons op stal hadden net allemaal nieuwe likstenen gekregen en daar kon hij dus niet tegen. die bulten zagen er ook zo uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:17

Is niks ernstigs, afwachten en gaat vanzelf over. hebben er toevallig net 2 gevallen van gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:19

Bij een paard was het voor de anti-klit, andere was onduidelijk