Al 4 dagen koliek!!! Raar???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Al 4 dagen koliek!!! Raar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 21:29

Mijn nieuwe paard heeft nu al 4 dagen koliek.
De dierenarts is meerdere keren geweest, ze heeft pijnstillers gehad en spierontspanners en 2 keer parafine.
Het gaat maar niet over, ik heb haar zaterdag gekocht en maandag kreeg ze al koliek, ik vind het zo raar dat het zo lang duurt, maar volgens de dierenarts kan dat???Hebben jullie dat wel is meegemaakt???
Het is verstoppingskoliek.
Ze ligt veel, maar afentoe lijkt het weer goed te gaan en dan wordt het weer erger, echt zielig voor Monika.
Ze plast en poept wel en afentoe wil ze ook een wortel.
Ik vind het zo gek???
Groetjes Monique.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:35

Ik zou als de sodemieter naar de dierenkliniek gaan. Tenminste als je je paardje nog langer wilt houden. Na 4 dagen en de nodige paraffine moet de verstoppingskoliek over zijn hoor!

En ik zou een paard met koliek al helemaal niets te eten geven. Dat ze plast en poept is al in ieder geval iets positiefs.

Je suis Charlie.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:36

Is het wel koliek?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 21:41

ik moest haar eten geven van de dierenarts!!!
Maar bedankt voor jullie reactie's, ik bel morgen andere dierenarts en anders ga ik naar een kliniek.
Ze is verzekerd maar het wordt niet vergoed, de eerste 20 dagen, maar wat moet, dat moet!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:44

je treft het wel weer he....
pffffff

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:45

Heb je contact gehad met de vorige eigenaars?Misschien kunnen die je iets vertellen wat je verder brengt.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 21:48

Ja, ik heb vorige eigenaar gebeld, die zegt dat ze nooit koliek heeft gehad, maar of ik dat moet geloven???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:56

moniquelucky schreef:
ik moest haar eten geven van de dierenarts!!!
Maar bedankt voor jullie reactie's, ik bel morgen andere dierenarts en anders ga ik naar een kliniek.
Ze is verzekerd maar het wordt niet vergoed, de eerste 20 dagen, maar wat moet, dat moet!!!


Geef je haar brok of alleen hooi/kuilgras?
Als je haar hooi geeft: hoe oud is het hooi? Is het genoeg bestorven? Heeft het langer dan 6 weken gelegen?
Van te vers hooi kunnen ze ook koliek krijgen. Als jij haar dat dan blijft geven omdat de dierenarts zegt dat ze moet eten kom je niet van die koliek af.

Je suis Charlie.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:58

Kan best 4 dagen duren voordat je verstoppingskoliek over is. Gelukkig komt er wel mest af, dan is het tenminste niet helemaal dicht. Ik neem aan dat je met je DA goede afspreken hebt over waar je op moet letten en dat hij/zij regelmatig langskomt of dat je 'm belt. Nog even stug volhouden. Succes.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:59

Het zal de verandering zijn van voer en misschien toch wat stress en heimwee?Wat denk je wat er met een paard gebeurt als ze ineens uit haar vertrouwde omgeving vandaan gehaald wordt.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 22:10

Het hooi wat ze krijgt is vrij droog.
Ik heb haar zemelen gegeven en lijnzaad maar dat eet ze niet wel wortels.
Ze is geboren waar ze vandaan komt, ze is nu 8, haar veulens stonden daar nog en ze stond daar veel op het weiland dus waarschijnlijk is het vooral stress en uit verveling stro eten.
Ik wandel veel met haar en geef haar veel aandacht, en heb veel contact met de dierenarts.
Ik heb haar wat biks gegeven omdat ze voor de rest niks at vandaag maar dat was misschien niet echt verstandig???
Ik hoop zo dat het morgen beter gaat, bel morgen nog andere dierenarts voor second opinion.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 22:14

Wat trouwens ook heel raar is, het is geen ernstige koliek, als ik haar meeneem loopt ze gewoon, ze is dan vrij opgewekt, en wat ik al zei, ze plast en poept gewoon.
Op stal ligt ze wel afentoe maar ze is natuurlijk ook heel moe.
En...de dierenarts zei dat het koliek is, hopelijk gaat het beter!!!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:49

Zoals ik uit je verhaal lees is ze uit haar vertrouwde omgeving weggehaald en zoals ik eerder al schreef zal ze dus wel een aardig portie heimwee hebben.Blijf maar lekker veel aandacht geven dan zal ze gauw wennen.Kan ze bij jou niet naar buiten of mag dat niet van de DA

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:21

Hih welk paard heb je nou gekocht dan, niet die fjord?
Ben ook van mening dat het door stress ed komt, probeer eens flinke scheuten slaolie over het voer, laxeert ook lekker. Veel bewegen ook belangrijk!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:10

Zo lang ze gewoon mest dan is er geen ernstige verstopping, volgens mij heeft de DA goed gehandeld. Wat FlairS zegt zit zeker waarheid in. Blijf haar gewoon vertroetelen en dan komt het vast wel goed. Geef haar in kleine porties eten, liever veel kleine porties verspreid over de dag dan ineens veel. Veel blijven stappen en aandacht geven.
Succes.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:38

Weet je of ze voorheen op stal op stro stond? Ik las wel dat ze veel in de wei stond. Misschien moet je overgaan op houtmot om te kijken hoe dat gaat dan kan ze niet haar hele stal leeg eten.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 19:48

Bedankt!!!
Ze is nu toch naar Utrecht.
Hopelijk gaat het snel beter!!!

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 17:15

Het gaat vast beter, de mijne heeft ook al 2 opnames achter de rug!! De laatste keer stond ze er ruim 2 weken, maar nu gaat het heel goed. Ik heb haar thuis wel meteen een kuur van de probiotica gegeven om de darmbacterien weer optimaal te maken. Het helpt echt bij haar!!
Ze kreeg eerst voer van zemelen (Natuurlijke Weg) en sinds ze dat kreeg werd ze zo ziek, ze krijgt nu weer gewoon Equiral!! Bij mij geen zemelen meer, misschien is het toeval maar wel vreemd.

Ze worden in Utrecht wel goed verzorgd, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken!!!

Sterkte hoor!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:33

Verstandig dat je haar naar de dierenkliniek hebt gebracht. Houdt je ons op de hoogte ?

Je suis Charlie.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 09:26

Wat balen zeg, waarom moet dat jou weer gebeuren. Het komt vast wel weer goed. Heb je al wat gehoord van Utrecht?

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:05

Als het een flinke verstoppingskoliek is, kan het zeker drie tot vier dagen duren, voordat het dier weer helemaal opgeknapt is. En dan hoeft je paard nog niet perse naar een kliniek. Weleens bij stil gestaan, hoelang het maagdarmkanaal van een paard is? Nou, als je er dan vandaag parafine ingooit, en je hebt een verstopping vrij ver naar achteren zitten, dan kan het best nog anderhalf a twee dagen duren voordat de parafine de verstopping bereikt heeft. En dan kan het daar zij werk gaan doen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 21:00

Het was een ernstige verstopping in haar dikke darm, gelukkig hebben ze het eruit gekregen in Utrecht en is ze weer lekker thuis!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christie126, GrapeshotBot, Lottehorse27, manonutjuh, Myrsky, Ptl4ever, RianneH en 20 bezoekers