medicijnen bij tying up?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:07

Tying up is een aanleg, dat is niet iets dat het paard heeft voorgehad. Jij hebt gezonde paarden, die kunnen wel wat koolhydraten aan, net zoals wij ook een hoog suiker dieet verdragen. Het kan ons later wel diabetes bezorgen maar we verdragen het. Het handelt hier over totaal iets anders en Fabienne aanraden om honing te geven voor het werken is onverantwoord. Ik spreek hier niet van iets experimenteels, je moet in dat geval gewoon koolhydraat arm voeren. Je weet ook wel welke gevolgen erge spierafbraak kan geven, acute nierinsufficientie zou niet de eerste zijn dus let op met je advies, dat wil je toch niet op je geweten hebben. Ik vind het al onverantwoord je paard onnatuurlijk vol te pompen met koolhydraten omdat het dan net iets sneller kan lopen. Mijn streven is het dier gezond te houden in z'n natuurlijke toestand. Het moet helemaal niet die extra seconden kunnen doen. Prestaties brengen geld op en dan ten koste van de gezondheid je paard voeren vind ik maar niks. Topsporters worden vaak ook niet oud.
Ik denk dat dit off topic gaat, het probleem was hier EPSM. Misschien een nieuw topic starten bij voeding?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 10:16

Je ideeen over extra voer vlak voor het rijden zal ik wel bij mijn eigen paard eens uit gaan proberen.
Die heeft geen maandagziekte Lachen
Ze komt vaak wel net wat energie tekort heb ik het idee!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:15

Geweldig, al die discussie, het houd iedereen zeker wakker. Maar om nu antwoord te geven op de vraag, zonder al te diep in te gaan op het metabolisme van mens en paard en de verschillen en overeenkomsten daartussen.....
Een paard dat gevoelig is voor tying up is gebaat bij een dieet dat bestaat uit minder granen en meer vet. Dus zou ik het voorstel van Zannekin maar volgen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:10

Hé wat een leuke discussie hier! Ik heb mijn scriptie geschreven over de relatie tussen voeding en tying-up dus ik wil wel even meedoen. Het probleem met paarden die gevoelig zijn voor tying-up is dat ze teveel koolhydraten opslaan in hun lichaam bij plotseling meer werk of spanning spreken zij die reserves aan en de gevolgen zijn bekend.
Ik ben het Jean-Paul eens dat je en paard zo min mogenlijk vet moet voeren, het paardenlichaam is daar niet geschikt voor. Echter de studies die jij aandraagt zijn bedoeld voor prestatie verbetering, het klopt dat veel paarden die op hoog niveau moeten presteren een betere prestatie kunnen leveren als ze extra koolhydraten krijgen.
Maar even terug komend op het topic Fabienne. Je schreef dat het paard uiteraard 1 rustdag heeft dat zou ik niet doen, probeer elke dag dezelfde hoeveelheid werk te doen wat betreft energieverbruik, maak van de rustdag een buitenrit o.i.d. Blijf wat betreft voer uit de buurt van muslie e.d omdat daar erg veel toegevoegde suiker inzit en voer onbeperkt hooi. Probeer eerst zo min mogenlijk krachtvoer te geven en bouw dit langzaam op naarmate de training zwaarder wordt. Probeer een beetje achter de training aan te voeren dus eerst meer werken en dan een klein beetje meer voeren om te voorkomen dat koolhydraten opgeslagen worden. Veel paarden krijgen i.m.o teveel krachtvoer en dan kan bij paarden die gevoelig zijn voor tying-up funest zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:39

Katja schreef:
Ik ben het Jean-Paul eens dat je en paard zo min mogenlijk vet moet voeren, het paardenlichaam is daar niet geschikt voor.


Totaal fout! Huiswerk maken! Dat is niet mijn mening maar dat is bewezen door Amerikaanse voedingsdeskundigen die daar heel veel succes mee boeken. Eventjes de literatuur doornemen, dit is helemaal geen nieuwe theorie.
Een paard haalt z'n natuurlijke energie uit cellullose dat in hoge mate aanwezig is in planten. Wij kunnen dat niet verteren, paarden hebben daarvoor specifieke bacterieen in de dikke darm. Die cellullose wordt omgezet tot vije vluchtige vetzuren die opgenomen worden in de bloedbaan en zo energie leveren. De stofwisseling van een paard is daarop gebaseerd in de natuur en die vetzuren zijn z'n natuurlijke bron van energie. Wij vragen veel van een paard en moeten extra energie toevoeren. Cellullose in grotere hoeveelheden geeft een dikke grasbuik en is dus niet wenselijk. Wij geven dan granen die rijk zijn aan koolhydraten. Die leveren hun energie via suikers en zijn niet ideaal voor een paard. De meeste paarden kunnen daartegen. Gevoelige dieren niet. Bij deze dieren helpt het hun natuurlijke energiebron terug te geven dmv vetten. Die worden in de darm eveneens gesplitst in vrije vluchtige vetzuren en het dier kan zo beroep doen op iets waarvoor z'n lichaam veel beter is aangepast. Bedenk daarbij dat granen even onnatuurlijk zijn in het paardendieet. Wilde paarden aten, gras, bladeren en kruiden, helemaal geen haver of gerst.

Volgens welk mechanisme zijn koolhydraten dan ideaal volgens jou?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:53

Ho ho niet gelijk zo lelijk doen. Ik heb mijn huiswerk braaf gedaan en als je mijn stukje goed doorleest dan kun je daaruit halen dat ik ook geen voorstander ben van veel koolhydraten voeren. De vetzuren die een paard uit ruwvoer haalt zijn wel even wat anders dan de vetten die je over het voer gooit, deze zijn veel gecompliceerder van samenstelling en daarom moeilijker te verwerken en paard eet in de natuur ook geen vet.
Vandaar dat ik schreef dat je het beste zoveel mogenlijk ruwvoer kunt geven en bij een goede training (buikspieren) valt die grasbuik erg mee kan ik je zeggen.
Probleem met deze onderzoeken is dat ze gedaan zijn om iets te bewijzen en dat er bijna altijd weer andere onderzoeken tegenover staan die precies het omgekeerde kunnen bewijzen. Verder hebben onze paarden wel degelijk een grotere behoefte aan koolhydraten dan wilde paarden dit komt enerzijds doordat we een inmiddels heel ander type paard hebben gefokt met een minder efficiente sprijvertering en anderzijds door het werk wat we er mee doen. Paarden in het wild hoeven geen uur te werken en de rest van de tijd op stal te staan (of in een weiland) De behoefte van aerobe en anaerobe energie is in een hele andere verhouding gekomen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:04

Katja schreef:
Ho ho niet gelijk zo lelijk doen. Ik heb mijn huiswerk braaf gedaan en als je mijn stukje goed doorleest dan kun je daaruit halen dat ik ook geen voorstander ben van veel koolhydraten voeren. De vetzuren die een paard uit ruwvoer haalt zijn wel even wat anders dan de vetten die je over het voer gooit, deze zijn veel gecompliceerder van samenstelling en daarom moeilijker te verwerken en paard eet in de natuur ook geen vet.
Vandaar dat ik schreef dat je het beste zoveel mogenlijk ruwvoer kunt geven en bij een goede training (buikspieren) valt die grasbuik erg mee kan ik je zeggen.
Probleem met deze onderzoeken is dat ze gedaan zijn om iets te bewijzen en dat er bijna altijd weer andere onderzoeken tegenover staan die precies het omgekeerde kunnen bewijzen. Verder hebben onze paarden wel degelijk een grotere behoefte aan koolhydraten dan wilde paarden dit komt enerzijds doordat we een inmiddels heel ander type paard hebben gefokt met een minder efficiente sprijvertering en anderzijds door het werk wat we er mee doen. Paarden in het wild hoeven geen uur te werken en de rest van de tijd op stal te staan (of in een weiland) De behoefte van aerobe en anaerobe energie is in een hele andere verhouding gekomen.

Discussies gaan er misschienhard aan toe bij mij, niks persoonlijk hoor...
Die vetten worden wel ook ontbonden tot VVZ, net als bij cellulose. Een paard eet geen vet uiteraard maar heeft door ons werk extra energie nodig, daarom kiezen we voor dezelfde energiebron als gras en proberen we niet z'n stofwisseling om te draaien. Nergens lees ik studies anti- vet. Ik heb ook m'n huiswerk gedaan voor ik het m'n paarden voerde.
Ik ben er het niet mee eens dat de vertering door het fokken is veranderd en dat paarden nu meer nood hebben aan koolhydraten, ze hebben meer nood aan energie maar daar zijn vetten net zo goed in.
Verder zijn worden er in de US gewoon commerciele voeders gebruikt met 20% vet (ong 2 kopjes olie/dag), wij voeren onze paarden 4%... Daar is het al algemeen aanvaard en helemaal geen rariteit meer. Hier een link met extra info, probeer maar iets anti-vet theorie te vinden, mij is dat niet gelukt...
http://www.triplecrownfeed.com/newshighfiber.php

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:13

Word thuis weer in de schoolboeken duiken, ben nog wel wat anti-vet theorieën tegengekomen zal wel even opzoeken. Mijn mening blijft dat je een andere vertering van vet hebt dan van cellulose en daardoor ook weer nieuwe problemen kunt krijgen. De site van triple crown ken ik, maar ook zij proberen een product te promoten.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:18

Katja dit is ook de reden waarom ik er niets meer heb willen over zeggen.
Ik vind het leuk op de praten maar niet om te lopen schelden dat je je huiswerk maar moet maken of wat so ever.

Ik ben van mening, ik kan elke dag iets bijleren, en sta open voor discussies, maar als ze op deze manier worden gevoerd hoeft het voor mij niet meer.

Ik vind ieder zijn mening en je hebt het recht om je mening te verdedigen.

Ik geef toe dat ik vooral wedstrijd gericht kijk, mijn bedoeling en ik denk niet dat iemand dat me kan kwalijk nemen is om met een correcte, wetenschappelijke training, gecombineerd met de juiste, correcte voeding, er voor zorg dat mijn paarden als eerste over de eindstreep komen, dit zonder doping en zonder zweepslagen.

Toen ik dit het eerst vertelde tegen mijn mede-trainers, verklaarden ze me helemaal voor gek. Ondertussen krijg ik van hen het respect. Ze hebben begrepen dat er het wel degelijk mogelijk is.

Er zijn nog altijd amateurs (dit is geen scheldwoord, maar je heb de category amateur rijders en profesionelen) die me op de renbaan bezig zien als ik train en die dan denken dat mijn paard gaat doodvallen binnen de 30 seconden.

Zo gaf ik mijn paard cooling down na een interval sessie. En kwam er eentje naast me rijden die me zei:"Jou paard gaat vanavond ook goed slapen" Hij wou gewoon zeggen, jij bent gans gek, je maakt je paard kapot.

Wat ze niet weten is dat ik nooit mijn paard snel werk zonder hartslag meter!

Toen ik na 1h van de piste kwam, zat hij al lang op café, pinten te drinken en was aan de toog aan't vertellen dat ik gek was, maar zijn paard stond gans bezweet op zijn vrachtwagen en ik hoorde hem hijgen tot op 20meter.

Mijn paard kwam aan de vrachtwagen toe, met een hartslag van 90 die na 5min nog 60 was (starthartslag was om en bij de 40). Mijn paard was gans niet moe en was al weer gans opgedroogd.

Dan vraag ik me af Welk paard gaat 's nachts het beste slapen?
Die ene die 1 keer in de week wordt gewerkt, die niets gewoon is en die dan op eens 6km moet gaan sjorren, en zonder opwarming op warming down mee naar huis gaat (en dan hebben ze de maandag ziekte natuurlijk)
Of het paard dat elke dag zijn dagelijks werk mag doen en die stilletjes aan meer en meer werk voor de kiezen krijgt???

Als ik mijn paarden werk, verbruiken ze koolhydraten, moet ik dan vetten geven? Nee koolhydraten!

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:32

Ok ik spreek hier weer enkel voor wedstrjiden en misschien jullie enkel voor recreatie rijden. Door meer vet te geven ga je automatisch minder melkzuur aanmaken, hier kan je studies van vinden zonder problemen en ik ben het hier ook over eens hoor.

Zanneking, een paard heeft 3 soorten spiergroepen
FT,FTH en ST

Elk paard heeft een %tage van elke soort.
Ik denk dat daardoor ook sommige paarden vlugger tying-up kunnen krijgen dan anderen.

Het is zo dat de wet van "what you don't work you loose" hier ook wel van kracht is. Dus indien je meer ST werkt gaan er een deel FTH spieren zich omzetten naar ST (een klein percentage) en omgekeerd FTH spieren kunnen meer bij FT gaan aanleunen bij intensievere kracht training.

Dus als je meer vet gaat geven, vetten worden verbrand in de ST spieren en je gaat meer FT spieren gebruiken ga je volgens mij naast de kwestie voederen.

Gezien vetten enkel gebruikt worden tijdens het gebruik van de ST spieren, en deze enkel gebruikt worden in stap zie ik het niet zo nodig dat je vetten bij voedert.

Je hebt gisteren zelf ook al gezegd dat de voederbedrijven beginnen meer vetten in hun eten te draaien zelfs naar 6%, dit geef ik grif toe en ik ken zelfs tot ruiters in de springwereld hier in belgie die het voeder gebruikt hebben en die na een maand zegden:"Mijn paard kan geen stap meer vooruit, hij is zo tam en lam, heeft geen zin meer om zijn benen op te hebben" Ze schakelen over op een minder vet en meer koolhydraat dieet en de paarden staan terug scherp en hebben echt zin om te werken.

Spijtig genoeg en dit verstaan jullie kan ik hier geen namen noemen maar deze feiten dateren van 3 maand geleden. Deze topruiter had voeding gekregen van een top merk in belgie en nederland, en kreeg zelfs sponser geld boven op om met hun eten te rijden!!

Maar inderdaad misschien moeten we een onderscheid maken tussen Topsport en recreatief rijden?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:43

Ik denk inderdaad dat je een onderscheid moet maken tussen topsport en recreatie (eigenlijk ook nog sport op landelijk niveau) Ik zit even in mijn hersenen te spitten want het is alweer een tijdje geleden dat ik afgestudeerd ben en de cijfers hangen nog een beetje vaag rond. Maar bij een bepalde hoeveelheid training zie je de behoefte aan energie explosief groeien. Naar mijn mening moeten paarden deze energie op een makkelijk verteerbare manier binnenkrijgen (koolhydraten). De basis voederbehoefte mag wat moeilijker zijn dus volstaat ruwvoer.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:49

Ruwvoeder is zo wie zo noodzakelijk, het belangrijkste is om het paard zo dicht mogelijk bij zijn natuur te laten aanleunen. Een paard ganse dag op stal zetten en 1h per dag werken, en dit zelfs soms nog zonder hooi of 1 keer per dag een beetje, lijkt me helemaal geen goed idee.

Het werk voederen vind ik hierin het beste, weten wat je training aan voedingstoffen vraagt is hierin erg belangrijk.

Ik probeer om al mijn paarden zo veel mogelijk op de weide te laten. In de zomer kan dit oplopen tot zelfs 14 h per dag. Ze krijgen dan wel maar 1 keer hooi bij en dat is 's avonds. Zodat ze lekker kunnen knabbelen zo lang ze maar willen. Ik geef hen (en dit tot mijn spijt omdat ik niet anders kan van wege mijn verplichtingen op het werk) 2 keer per dag eten. Het is zo dat ze dit zelf ondertussen wel regelen hoor.

Als ik dan eens thuis ben voeder ik net hetzelfde als anders natuurlijk en dan kan ik ziet dat ze bv 1/3 opeten als ik het geef, 2h later nog een deeltje en dan 2h later nog eens wat en op die manier kunnen ze de ganse dag door eten. De maag van een paard is erg klein en als ze te schrokkering zijn omdat ze denken dat ze geen voeding meer krijgen voor de rest van de dag gaan ze het toch maar doorsluizen naar de darmen en voeder je de vogels ipv je paard.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:22

Ik ga daar geen woorden meer aan vuil maken. Triple Crown is uiteraard niet het enige merk dat dit gebruikt. Vindt het wel grappig Jean Paul: 6%vet is dus niks voor een paard, er wordt aangeraden om naar 20-25% te gaan (wij mensen eten 50-70%). Geloof je nu echt zelf dat je paard tammer wordt door van 4 naar 6% vet te gaan?? Mijn paarden die in de winter naar 20%vet gaan zijn helemaal niet vet en zeker niet tam. Verder heb ik in 20 jaar nog geen enkele koliek meegemaakt en dit gaat ook niet over 1 paard. Wij hebben fokmerries, veulens, oudere paarden dus niet ongevoelig voor koliek. Met je hoog koolhydraatvoeder zal je daar wel meer last van hebben, dat geeft gasvorming, toxinevormig (hoefbevangenheid bij topsportpaarden, klinkt dat bekend?).
Verder hoop ik dan toch dat de Belgjes iets beter gaan presteren door die "goeie voedertoestanden". Misschien dat men binnen een tiental jaar hier ook wel mengvoeders zal krijgen met 20% vetinhoud, en dat er wat meer inzicht zal zijn. Zoals gezegd sijpelt alles hier wat trager door.
Ik zie hier geen A artikels waarin jullie theorietjes door gesteund worden dus zijn er geen wetenschappers mee bezig, ga ik vanuit (is ook al lang weerlegd).
Probeer een keertje iets gebubliceerd te krijgen of is het hier zoals met de ADB theorie, niet wetenschappelijk gefundeerd, enkel goed kunnen aanpraten. Gelukkig zijn er nog kritische mensen....

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:59

Het aanbevolen vetpercentage in voeding bij mensen is 10 tot 15% dus zeker niet de 50 to 70% waar jij mee komt. Ik blijf erbij dat toegevoegd vet iets heel anders is dan de vluchtige vetzuren die je na de vertering van cellulose hebt. Kom hier maandag nog wel op terug zal eerst braaf m'n huiswerk maken.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 18:01

Nog iets om over na te denken, sterftecijfers zijn bij mensen het laagst in landen waar weinig vet wordt gegeten......

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 18:59

Dat is net wat ik zeg. Aanbevolen is misschien zo weinig maar de meeste mensen nemen 50 tot 70% vet tot zich.
Mensen verteren uiteraard ook geen cellulose die wel VVZ vormen bij paarden, net als alle opgenomen vettenontbonden worden tot VVZ, ook bij ons.
Onwaar, sterftecijfers liggen laag in landen waar onverzadigde vetten worden geconsumeerd, zoals olijfolie en plantaardige vetten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 22:22

Lieve schatjes, jullie gaan off-topic.....het ging over MAANDAGZIEKTE of TYING-UP, dus over een ZIEK paard met een ABNORMALE spierstofwisseling.
by the way, het betreffende paard loopt op Prix St George niveau, zelf rijd ik met Fabienne Z1, en al zijn we slechts amateurs, ik zou dit geen recreatierijderij willen noemen!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:41

Inderdaad. Zoals ik al vermeldde zou het niet beter zijn een nieuw topic te starten in het gedeelte over voeding ???

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:50

Sorry Fabienne. Ik noem paarden tot en met Z niveau wel degelijk amateurs maar prix st. george is een ander verhaal. Ik heb vrij veel ervaring met tying-up en ook met een paard dat op lichte tour niveau uitgebracht wordt. Inmiddels loopt hij in de VS en heb ik contact met de eigenaren gehad over hoe zij hem daar voeren en trainen en of ze medicatie gebruiken. Krijg alles toegestuurd dus dat laat ik wel even weten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:09

Katja schreef:
Ik heb vrij veel ervaring met tying-up


Waarschijnlijk wel, daar kijk ik niet van op... Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:39

Zannekin"]
[quote="Katja schreef:
Ik heb vrij veel ervaring met tying-up


Waarschijnlijk wel, daar kijk ik niet van op... Haha!
[/quote]

Heel flauw. Gaaaap

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:46

Ik ga even off topic, maar Katja, amateurs vind ik niet hetzelfde als recreatierijderij.
Onder recreatierijderij versta ik een ritje door het bos maken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 15:39

Ook de betreffende amazone die Prix St George rijdt is een amateur. En een paard dat op Z nivo en hoger elke dag werkt noem ik echt geen recreatierijden meer! Met recreatief rijden wordt over het algemeen bedoeld bos- en buitenritten rijden, of soms denkt men daarbij ook nog wel aan mensen die geen wedstrijden rijden.
Met amateurs worden bedoeld mensen die het niet voor hun brood doen! Dus de niet-profs.
Wat net wegneemt dat de paarden van veel amateurs zeker zo hard werken als de paarden van veel profs.
Dit topic verzandt helaas steeds in een discussie die met mijn oorspronkelijke vraag niet veel meer te maken heeft?

Dus graag naar mijn eerste vraag terug: wie heeft er ervaring met het preventief gebruik van acepromazine, dantrolene of phenythoine bij paarden met maandagziekte????????

Of andere medicijnen/supplementen die je kan geven na het werk om de afvalstoffen beter af te voeren?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:11

JeanPaul schreef:
Fabienne, vetten is wat je net niet nodig hebt. Dit is een verkeerd beeld velen hebben van paardensport, of sport in het algemeen.

Het enige moment dat spieren vetten gebruiken is als een paard staat te rusten. Vetten zijn een trage brandstof. Wat je nodig hebt zijn koolhydraten.


vetten verbrand je alleen bij endurance. als de koolhydraten verbranding overgaat in de vetverbranding, dus alleen bij langdurige training in een zelfde tempo.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:55

fabienne schreef:

Dus graag naar mijn eerste vraag terug: wie heeft er ervaring met het preventief gebruik van acepromazine, dantrolene of phenythoine bij paarden met maandagziekte????????

Of andere medicijnen/supplementen die je kan geven na het werk om de afvalstoffen beter af te voeren?

Het kwaad is al geschied na het werk. De spiervezels zijn beschadigd en dan is het te laat om aan preventie te doen. Die medicatie wordt naar ik las voor het werk of gedurende lange periode gegeven. Ze hebben inderdaad invloed op de Ca ionen en zouden de cellen beschermen. Het precieze mechanisme herinner ik me niet. Acepromazine is bv Sedalin, niet echt aan te raden om daarmee te gaan werken, hangt uiteraard van de dosis af maar toch.....
Hoe kan je veel veiliger aan preventie doen dan medicatie te geven? Na ellenlang discussiëren blijft het punt:
EPSM (tying-up) = equine polysaccharide storage myopathie, polysaccharide dus koolhydraten verminderen en vervangen door een andere energiebron.

Several nutrition researchers, including Dr. Harold (Skip) Hintz at Cornell University and Dr. David Kronfeld at Virginia-Maryland Veterinary College, have for many years tested the effects of this high-fat diet. They have discovered no ill-effects and have found some indications that this diet is better for all horses.