Ik weet dat er een centraal topic is maar dat is net even wat anders dan mijn vraag omdat het in zekere mate niet over eczeem gaat.
Nou zoals ik in mijn vorige topic (een maand terug) heel blij vertelde dat mijn pony nog steeds geen eczeem had en normaal in maart al last had, heeft ze dit inmiddels bijna juni nog steeds niet en is door een dierenarts zomereczeem vrij verklaard voor dit jaar (mét bloedtest). (dmv insol-injecties + schale weidegrond (dat kan ook wat te maken hebben ermee), eerste jaar werkte het totaal niet, dit jaar voor de volle 100%, zodra we ermee stoppen is de eczeem ook terug).
Ze heeft totaal geen jeuk meer, maar schuurt dus alleen in de stal nog wel, waarom? Waarschijnlijk omdat ze dit 17 jaar lang elke zomer bij elk vliegje dat op haar zat gedaan heeft, ze doet het dus niet meer uit jeuk maar uit gewoonte.
Ze schuurt niet veel, ze heeft nog haar hele staart en manen maar ze schuurt weldegelijk, ook alleen op stal in de wei nooit.
Voor de mensen die geinterreseerd zijn kan ik wel even foto's van 2 jaar terug neerzetten en foto's van dit jaar die rond dezelfde tijd zijn gemaakt (vorig jaar was niet z'n onwijs erg zomereczeem jaar).
Voor de mensen die niet overtuigd zijn over het feit dat ze nergens meer last van heeft ivm toch dat schuren. Ze vind het totaal niet meer prettig als je aan haar staart kriebelt zoals ze dat normaal in de zomer vond, de nek is niet dik en de enige keer dat ze naar vliegen zwaait is als er dazen in de buurt zijn (zelfs als de vacht vol met kleine poedersuiker vliegjes zit rond een uur of 7 savonds doet ze niks).
Hoe kun je dit afleren aangezien dit nu niet meer is dan een vervelende gewoonte is.?