een goed middeltje tegen mok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:17

of de angst voor spuitbus???? Probeer het eens door onopgemerkt door acederm op een doekje of sponsje te spuiten en het er dan op te doen. Dat hebben wij ook met een paard gedaan, en toen was er niks aan de hand, maar als je toch met die spuitbus aan kwam lopen.... Succes er mee

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:13

Sjuimpje schreef:
5 minuten boenen tot bloedens toe...
Die tip hoor ik vaker en vind ik uitermate grof!
Moet je voorstellen dat je zelf een ontstoken wond hebt waar iemand overheen jast!

Tea tree heb ik vorige week ook geprobeerd op eigen initiatief... *SPIJT* De volgende dag stond hij met dikke benen!
Met Socatyl heb ik de boel weer recht kunnen breien...


tea tree alleen verdunt gebruiken, dus of met jojoba olie of de reinigingslotion.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:11

Wat gek dat sommigen van jullie zeggen dat je mag wassen, ik dachtr altijd dat je mok helemaal niet nat mocht maken maar zo droog mogelijk moest houden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:02

Ik was het niet elke dag. Je kunt het met tea tree shampoo wasssen 1x per week ofzo en dan laten intrekken en uispoelen.

eveline_B

Berichten: 2832
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:21

Het hangt er ook vanaf hoe de mok eruit ziet. Mok is een verzamelnaam voor huidaandoeningen op de benen. Daarom zijn er ook zoveel middeltjes. Het ene werkt tegen schimmels en het andere tegen beestjes.

Lucien heeft vochtige mok gehad, zag er vies uit. Daar heb ik mokzalf van de veearts op gesmeerd en het was zo weg.

Hij heeft ook altijd plekken met korstjes, net als de friezen van Romy. Daar hebben we echt vanalles op geprobeerd, maar het gaat niet weg. Mokzalf van de veearts en uit de winkel, Sebacil, Lindaan, betadineshampoo, verlopen olie, eigen mengsel van zwavelpoeder en amandelolie. Zelfs de veearts bij de paardenkliniek wist niks meer te bedenken. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door het een of andere beestje. Scheren moet helpen, maar dat wil de eigenaar niet.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:19

adriana schreef:
Wat gek dat sommigen van jullie zeggen dat je mag wassen, ik dachtr altijd dat je mok helemaal niet nat mocht maken maar zo droog mogelijk moest houden.

snap waarom jij het vraagt zal het even uitleggen
als het pbeen van een paard nat zou worden en zou blijven dan wordt de huid week (denk maar aan je rimpelhandjes na een bad) .
een weke huid heeft minder weerstand en op dat moment vallen de bacterien die mok veroorzaken aan.
als jij het been van een paard wast met betadineshampoo is dat al bacteriedodent en na het wassen maak je de huid droog. dus geen kans op een weke huid..en geen bacterien die aanvallen.
veel mensen vergeten de benen af te drogen maar dat is dus belangrijk.
het nadeel van paarden met lang behang(fries tinker trekpaard) is dat de sokken langer nat blijven en dus meer kanss is op een weke huid! is je vraag zo beantwoord?

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:15

zorg dat je paard in een schone droge stal staat.ik gebruik altijd super mastinol.dit is eigenlijk voor koeien.het is alleeen vekrijgbaar bij de dieren arts.de mok is met +-een week weg.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:40

sommige paarden zijn er gevoeliger voor als andere. vaak zit de mok aan een wit been. mijn pony vroeger was er ook vrij gevoelig voor tot ik van iemand de volgende tip kreeg: iedere keer na het lopen in een natte bak of nat weiland even met een borstel met wat verdunde betadineshampo eraan langs de benen gaan. had gewoon een emmer met een oude autowasborstel erin met dit soppie naast de box staan en mijn pony heeft het nooit weer gehad.