wat nog meer te doen bij merrie die schuurt .

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

wat nog meer te doen bij merrie die schuurt .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:40

Hallo allemaal .

Mijn merrie (15 jaar) is rond kerstmis begonnen met schuren van haar staart . Wanneer ze het doet is niet duidelijk niemand ziet het haar doen dus ik vrees snachts .
We dachten eerst dat het aan de caroteen lag omdat ze dagelijks wortels kreeg .
weekje aangekeken maar ze bleef schuren .
Toen de dierenarts gebeld . Hij dacht dat ze mischien aars maden zou hebben dus ze heeft een spuit daartegen gehad . Dit kon ff duren dus moest het weer ff aankijken .
Maar helaas ze bleef doorgaan . Toen kwam er iemand met de tip clit wortel haarlotion te gebruiken .
Dit hielp wel een paar weken en er begon weer licht haartjs te groeien .
Maar helaas was van korte duur en het schuren begon weer .
Ze had toen een deken op dus door de deken kreeg ik niet zulke grote schade .
Met de dierenarts weer overlegd deze heeft cebacil gebracht mischien dat ze beestjs had die wij niet zagen. maar ook dit werkte niet .
Daarna nog met betadine shampoo aan de gang gegaan maar ook dit hielp niet .
Nu heb ik sinds 3 weken vetaderm en dit ielp de eerste dagen ook wel goed maar ook dit kan niet langdurig elke dag gesmeerd worden . En zoals de rest helpt het ook niet voldoende .
We hebben alles uitgesloten nu .
Ook zou het vlgens de da geen zomer exceem zijn de huid is schoon geen schilfers ofzo en ze schuurt ook niet tot bloedens toe .
wel begint ze nu ook haar billen een beetje te schuren .

Ik word hier dus echt moedeloos van heeft er nog iemand tips voor mij .
want ben echt bang dat het een aanwensel begint te worden.

bedankt voor het lezen .

lejo

Re: wat nog meer te doen bij merrie die schuurt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:47

Staat ze veel op stal? Een paardje dat ik reed schuurde alleen met heel slecht weer als ze veel binnen stond, gewoon uit verveling of warmte (als ze het erg warm hebben kunnen ze ook jeuk krijgen) zij de DA toen. Want buiten deed ze het nooit. Dus als je geen 'lichamelijke' oorzaak kunt vinden zou je daar eens aan kunnen denken.
Meer bezig zien te houden in dat geval, daarvoor zijn genoeg tips te vinden.
(verder heb ik weleens gehoord dat sigarettenas (koud) heel goed helpt, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:55

ze staat overdag van 8 tot 1 uur buiten dan is ze het zelf beu en wil echt naar binnen .
het rare is dat ze het overdag niet doet niemand ziet het haar doen .
om 11 uur sluit de stal en gaan de lichten uit tot sochtends 6 uur als ze gevoerd krijgen en sochtend heeft ze een soort suikerspin staart .

ze is in de periode net na kerst wel gebesseerd geweest aan haar rechter achterbeen en heeft toen 3 weken verplichte stalrust gehad .
maar het gekke is dat ze het een paar weken daarvoor begon te doen.
ik rijd dr nu 3 x in de week en de rest longeer ik of staat ze gewoon buiten.maar ook dit is iets wat we al 10 jaar zo doen en verder heeft ze nooit geschuurd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:27

Mijn beide merries schuren hun staart en kont als ze hengstig zijn ....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:57

@ simodi klopt vertelde de dierenarts ook maar dat zou betekenen dat ze nu vanaf de kerst nonstop hengstig zou moeten zijn en dat is ze niet netjes om de 3a4 weken en dan ongeveer een week ook in de winter altijd . maar dat is het helaas ook niet .

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:18

karina1977 schreef:
@ simodi klopt vertelde de dierenarts ook maar dat zou betekenen dat ze nu vanaf de kerst nonstop hengstig zou moeten zijn en dat is ze niet netjes om de 3a4 weken en dan ongeveer een week ook in de winter altijd . maar dat is het helaas ook niet .

Nee, non stop lijkt me dan ook niet goed ... Haha!
Mijn ene merrie was overigens wel ook de hele winter door regelmatig hengstig .... Knipoog (maar niet doorlopend)

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:39

heb je al naar het dieet van je paard gekeken. dr is namelijk een verband tussen eiwitten overgevoeligheid en schuren. de mijne hebben er ook snel last van. vooral als ze op stal staan omdat ze dan snel te veel te eten krijgen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:29

het voerschema is eigenlijk niet verandert ja 2 jaar geleden omdat ze toen ineens allergisch was voor hooi .
En nu krijgt ze dus al 2 jaar kuil .
verder brok en zemelen zijn hetzelfde gebleven .
wel is ze op het moment iets dikker als normaal met name door de 3 weken boxrust maar het begon daarvoor al .

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:29