vreemde reactie op inenting influenza ?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

vreemde reactie op inenting influenza ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 19:33

Mijn paard is afgelopen woensdag geënt tegen influenza (zat geen tetanus bij), en twee uur later was het raak...
Ik zag dat ze erg sloom en slaperig werd, dus ik was al bang dat het van de enting kwam.
Ik haalde haar uit de box, stokkreupel RV (ze is aan de linkerkant geënt) en weer licht-atactisch in de achterhand. Laten we zeggen dat ze er gewoon minder controle over had. Ik heb haar direct terug gezet in haar box en mijn DA weer gebeld. Die had nog nooit zo'n reactie op influenza gezien, ook nog nooit van gehoord. Wel dat ze stijf kunnen worden, of grieperig, of (als er verkeerd is geënt) een stijve hals of schouder kunnen hebben bij de plek waar er geënt is.
Maar nog nooit dat ze hiervan gaan wankelen en kreupelen!
Unique heeft 1 keer eerder een reactie gegeven op een enting, maar dat was veel heftiger. Ze was toen geënt tegen rhino, en dat had als resultaat dat ze bijna twee maanden atactisch is geweest en een hele lange tijd met 40 C heeft gestaan! En het herstel duurde nog veel langer!
Ondanks dat het met de rhino-enting veel heftiger was, zijn hier wel weer overeenkomsten!

Wie o wie heeft ooit eerder deze reactie gezien op een influenza-enting en wie kan me daar meer over vertellen?

Ik wil sowieso maandag Utrecht bellen, en daar overleggen met de arts die haar al eerder behandeld heeft. Hopelijk kunnen ze gaan onderzoeken voor welk bestanddeel van de rhino en inluenza enting ze dan allergisch is!
Dat arme paard Ach gut

pres

Re: vreemde reactie op inenting influenza ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:34

Goh daar heb ik nog nooit van gehoord.

Hoewel het misschien zo kan zijn dat ze allergisch is voor de hulpstoffen in die entingen?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:26

@ pres: ik had er inderdaad ook nog nooit van gehoord Lachen
Ik wil dan ook door Utrecht laten uitzoeken voor welke stof ze allergisch is, kan inderdaad een hulpstof zijn, en dan is het wel belangrijk dat ik weet welke stof!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:43

Hier dus wel iemand die dezelfde verschijnselen laatst bij een pony (shetlander)heeft gezien.
Deze pony vertoonde een dag later enigzins dezelfde symptomen als jij verteld. Sloom, wankel, enigszins dronken. Deze pony heeft hier toch wel een tijdje last van gehad.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:41

viewtopic.php?f=3&t=748161 Dit topic staat maar iets verder. Het gaat ook over een inenting tegen influenza. Met welke stof is jouw paard ge-ent?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:47

Mijn fries is in december geent tegen influenza, tetanus, droes en rhino. Toen kreeg hij 's avonds plotseling hele hoge koorts, werd sloom. Toen ik met hem ging wandelen in de binnenbak had ik het idee dat hij ieder moment kon omvallen. Ik hoorde dat deze combinatie van enten wel vaker voor problemen zorgt. Vooral als ze de enting nog niet zo vaak hebben gehad. Je spuit toch een klein beetje van deze ziekte in het lichaam van het paard, zodat ze op deze manier anti-stoffen kunnen maken.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:58

nexthorse schreef:
@ pres: ik had er inderdaad ook nog nooit van gehoord Lachen
Ik wil dan ook door Utrecht laten uitzoeken voor welke stof ze allergisch is, kan inderdaad een hulpstof zijn, en dan is het wel belangrijk dat ik weet welke stof!

Ik ben heel benieuwd naar welke stof dat dan zou moeten zijn
en inderdaad is het heel belangrijk om te weten welke.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:04

Ik ben door Nicole10 op dit topic gewezen. Hier hebben we ook een topic over een reactie op de entstof.

Mijn merrie krijgt dus een zeer pijnlijke nek en kan hem na een paar uur niet meer buigen en omhoog/omlaag doen ook haar huid zwelt op en is echt mega gevoelig. Is een hele rustige merrie met een hoge pijngrens maar na een spuit vliegt ze tegen het plafond als je haar wilt aanraken. Maar ze loopt normaal (in zover dat kan) en is niet kreupel.

Nu is mij driejarige gecastreerd en daarna geënt, die is sloom en zwabberig. Nu hoort dit beeld ook een beetje bij het castreren heb ik het idee, inzover, ik kan me voorstellen dat hij dit daarom ook zou kunnen doen. Wat me niet zint is dat hij sloom is, dat zou niet hoeven! Hij eet wel goed en de wond van de castratie is erg mooi aan het helen, hij heeft geen last gehad van zwelling. Doordat hij gecastreerd heeft is hem drie dagen antibiotica gespoten.

Nu ik jouw topic heb gevonden (mijn grote dank nogmaals aan Nicole10!!) ga ik toch denken aan dat het ook met de inenting te maken heeft!! Mijn merrie heeft deze reactie met zowel de oude als de nieuwe entstof, mijn (nu net) ruin heeft deze reactie voor het eerst.

Ben benieuwd naar de reactie van Utrecht! Hou je ons op de hoogte??

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 21:11

@vajramani: wat vreemd! Hoe lang heeft de pony er last van gehad?

@nicole10: dankjewel! mijn paard is ge-ent met ProteqFlu influenza (zonder tetanus dus)

@gieltje2002: van deze combinatie heb ik het inderdaad wel eens gehoord, zeker van rhino. Maar niet van een inlfuenza enting alleen, dit beeld hoort ook helemaal niet bij inlfuenza!

@ pres: ik ga maandag overleggen, ik hoop echt dat ze iets voor mij kunnen betekenen.....

@Ods: ik heb het andere topic ook gelezen, ook heel vreemd. Maar mijn paard is totaal niet gevoelig op de plaats waar ze ge-ent is. Ze draagt haar hals niet helemaal, maar reageert absoluut niet pijnlijk ergens! Sloom en slaperig is ze wel nog steeds, beetje hangerig idee. En het is zo raar dat ze RV kreupel loopt terwijl ze aan de linkerkant ge-ent is :S
Heel veel succes met je paarden!
Ik blijf ook graag op de hoogte van de situatie bij jouw paarden! Lachen

Ik houd jullie op de hoogte!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:27

Mijn ruin is ook niet gevoelig op de entplek vandaag, was hij ook niet geweest als ik me goed herinner. Wel is de entplek erg dik! Ik heb net koorts gemeten en dat was 38 dus dat is oke. Hij kon eergisteren niet zijn hoofd naar beneden brengen om te grazen maar dat gaat nu gelukkig goed. Maar hij blijft loom en niet zichzelf.

Oke super! Ik ben heel beniewd hoe het met die van jou gaat! Hopelijk is het gewoon heel snel weer over!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:26

Misschien kunnen jullie de batchnummers vergelijken? Bij ons in de regio was er een driekwartjaar geleden een keer een aantal vergelijkbare reacties op de entstof (dikke plekken, stijfheid), en die hadden allemaal hetzelfde batchnummer?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:27

Dat is een goeie Paars! A006A02 staat er op mijn stickertje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:03

Mijn 2 paarden hebben een enting prequenza TE van Equilis gekregen met lotnr. 75415A01. Geen problemen gehad. Ik heb er wel speciaal naar gevraagd toen ik de afspraak maakte: of ze recent problemen hadden gehad met pas geënte paarden. Vind het toch wel riskant. Er wordt een verzwakt virus ingespoten. Het is dat het verplicht is (ik wil straks wel starten) anders zou ik het niet doen. Ik kan zelf ook jaarlijks de griepprik halen, maar sla altijd over....maar dat is een andere discussie natuurlijk!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:08

Het is ook riskant maar twijfel of je er wel een eerlijk antwoord in krijgt. Als paarden er ziek van zouden worden verwacht ik dat mijn dierenarts het niet meer zou gebruiken. In mijn geval zijn 5 van mijn eigen paarden geënt en twee reageren, de andere drie is niets mee aan de hand! Kerngezond, levendig en totaal geen rare dingen.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:53

het batchnummer van de inenting die voor mijn paard is gebruikt is L181838.
Ben benieuwd wat ze in Utrecht er morgen van zeggen...

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:55

Mijn paard voelt zich al beter, niet meer kreupel, achter nog wel een beetje "sleperig". Is nog een beetje sloom, heeft 38 dus dat gaat ook al beter. Ik verwacht dat het nu wel snel weg is.
Maar ze heeft geen dikke/gevoelige plek op de plek waar ze ge-ent is, ook geen bultje oid!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 08:03

IK heb net overleg gehad met mijn eigen dierenarts. Er is niets wat ze kunnen onderzoeken.... omdat het een immuniteitsreactie is. Er is dan niet te achterhalen voor welke stof ze allergisch is, ook niet door de inhoud van de twee ent-stoffen te vergelijken. Ik kan dus niets doen.
ik heb het ook gehad over andere medicijnen, of daar dan geen gevaar/risico in zit. En die zit er wel! Als Unique allergisch is voor 1 van de gebruikte bestanddelen in de mengvloeistof, moet ik toch oppassen. Dit kan ook verwerkt zijn in medicijnen. Zoveel mogelijk oraal medicijnen toedienen (als ze medicijnen nodig heeft) en alleen als het echt noodzaak is medicijnen toedienen via het bloed.
De volgende keer met enten gaan we een heel andere enting gebruiken, een heel ander merk (gaat mijn dierenarts nu voor me uitzoeken). En dan hopen dat daar dat bestanddeel niet in zit!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:05

die van mij had een dag koorts maar van ditr heb ik nog nooit gehoord

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:06

Daar was ik eerlijk gezegd al bang voor.
Nu inderdaad maar hopen dat het met een ander merk beter gaat.
Waarom ent je je paard niet met influenza+tetanus??
Of heb je daar geen speciale reden voor?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 08:19

ik was er ook al bang voor, hopen inderdaad dat het met een andere enting beter gaat.
Ik had mijn paard deze keer alleen laten enten met influenza, omdat zij een half jaar terug nog tetanus heeft gehad en mijn DA vertelde dat uit onderzoek is gebleken dat de tetanus-enting 3 jaar werkzaam is. Ik hoef, volgens hem, dus alleen elk half jaar te enten tegen influenza en elke 3 jaar tegen tetanus.
hiervoor heb ik trouwens wel elk jaar tegen tetanus ge-ent!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:38

Onze E-pony is heel ziek geweest van de Proteque Flu TE. De reactie kwam niet meteen, maar verergerde na een paar dagen, dus ook niet meteen de dierenarts gebeld. Hij had nog nooit zo'n erge reactie op dit vaccin gezien. Niet (kunnen) eten, bultjes die een grote vlek werden op de hals, en niet alleen aan de kant van de entplek, heel sloom, bijna niet kunnen lopen. Pony kreeg v/d dierenarts spuit (dacht prednison) en was binnen paar uurtjes helemaal oké. Allergische reactie kunnen worden opgebouwd naarmate er vaker met dezelfde stof geënt wordt, dus het kan goed dat je paard er voorheen geen of weinig last van gehad heeft. We zien ook erg tegen de volgende enting op, maar hebben wel afgesproken dat er speciale entstof besteld gaat worden.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:25

@ Fanniehh: kun je mij de naam geven van de speciale entstof die je hebt besteld? Misschien dat dit ook kan werken voor mijn paard!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:11

Fijn dat je paard zich al beter voelt Nexthorse!

Zie, dit dacht ik al, ik weet dat mijn merrie ook een reaktie heeft gehad op een spuit toen ze koliek had!! Goed te weten dus dat het van de mengvloeistof kan komen. Dan zal ik in vervolgd gewoon om orale medicijnen vragen als dat mogelijk is! Bedankt voor je bericht!

Mijn ruin heeft nog steeds geen koorts, hij had nu 37.9, maar is nog wel down, sloom en wat zwabberig. Heb overleg met de arts gehad en deze zegt nog even af te wachten tot woensdag, dan moet het beter gaan anders gaan we verder kijken. Er is niet veel te doen tegen een reactie op de entstof, volgens hem zou het nu ook uitgewerkt moeten zijn. We wachten weer af!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:52

nexthorse schreef:
Zoveel mogelijk oraal medicijnen toedienen (als ze medicijnen nodig heeft) en alleen als het echt noodzaak is medicijnen toedienen via het bloed.
En dan de DA een minuutje of 10 aan de paar houden na de injectie (als ie het al niet uit zichzelf doet hoor, je DA klinkt gelukkig als een verstandige DA Knipoog ). Áls er een heftige allergische reactie optreedt na een injectie, dan is hij er nog.
Mijn merrie is een keer in een anafylactische shock belandt na inspuiten van een antibiotica. De DA was er gelukkig nog, want ze ging na 5 minuten gestrekt....hij heeft toen snel medicijnen ingespoten om die reactie tegen te gaan.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:17

nexthorse schreef:
@ Fanniehh: kun je mij de naam geven van de speciale entstof die je hebt besteld? Misschien dat dit ook kan werken voor mijn paard!

sorry: geen idee, de DA zei alleen dat hij de volgende keer andere entstof moest bestellen voor onze pony. Hij bleek later ook heel apart te reageren op verdoving (intraveneus) tbv extreem stress voor scheren; verdoving moest binnen ong. 10 minuten werken maar werkte niet voldoende dachten we terwijl n paar uur later hij helemaal suf plat lag (sufheid duurde bijna 24 uur!)