Direct dik been na wondje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiesje

Direct dik been na wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:56

Hoi,

Mijn ruin heeft heel af en toe een wondje op z'n been. Waarschijnlijk omdat hij dan door een ander paard is getrapt (die loopt op ijzers) omdat ze samen gestoeid hebben in de wei! Geen probleem.

Maar iedere keer bij zo'n wondje krijgt hij ook direct een dik been! In 1,5 dag zwelt zijn hele been op! Meestal zie ik de wondjes snel zitten, wordt de DA gebelt en die geeft hem dan een spuit antibiotica. Hierna blijft de zwelling beperkt en met tweemaal daags afspuiten is mijn ruin met een dag of vijf weer het mannetje.

Nou is mijn vraag of dat iemand hier ook ervaring in heeft wat hiervan de oorzaak kan zijn. Mijn DA verbaast zich hier namelijk ook nogal over. Wellicht een keer het bloed laten onderzoeken?
Andere mogelijkheden zijn ook altijd interessant om te weten!

tientess

Re: Direct dik been na wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:30

hmm erg interessant indd.ik weet niet of het bij dieren ook zo gaat,maar miss dun bloed ofzo?als mensen zich stoten en dun bloed hebben krijgen wij ook erg snel blauwe plekken. maar dan zou de da dat wel weten. Miss zit er nog een infectie in hem ofzo. Ik hoop dat je de oplossing snel te weten komt. Ik weet wel dat als paarden een wondje of wond hebben tetanus gevoelig zijn zeg maar.maar door een klein wondje kweet niet.mijn pony heeft ook soms kleine wondjes op been,maar geneest gewoon goed. succes

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:07

Mijn vorige paard had dit ook, alleen redde die het gelukkig wel zonder antibiotica. Volgens de dierenarts kon dit komen, doordat het bijv. bij de castratie vroeger misgegaan is (veel problemen/ontsteking gehad). Dit klopte precies, want daarvoor had hij idd in Utrecht gestaan. Schijnt vaker de oorzaak te zijn bij ruinen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:50

Hmm, dat van die castratie zou ik niet weten. Hij is nu vier jaar van mij, en heeft dit eigenlijk pas sinds een jaartje of zo. Hij is al op vroege leeftijd gecastreerd, maar daar weet ik dus niks vanaf.
Dierenarts is er nu vier keer bijgeweest voor antibiotica. Hij heeft ook wel eens een klein wondje, wat dan weer gewoon geneest. Alleen meestal op zijn boven-voor-benen krijgt hij deze reactie. Momenteel is de dikke plek gelukkig weer goed aan het wegtrekken.
Dun bloed, daar ben ik ook nog niet zo in thuis. Dan zou een bloedonderzoek mogelijk duidelijkheid kunnen verschaffen? Dan weet ik ook meteen of hij nog ergens een bacterie/virus/ontsteking meedraagt.
Bedankt in ieder geval alvast voor het meedenken.

Meer ideeen zijn altijd welkom, al begrijp ik inmiddels dat het geen gemakkelijke vraag is Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:53

Ik ken wel meer paarden die hier last van hebben. Zowel met als zonder antibiotica geneest het nagenoeg even snel is mijn ervaring. Loopt ie dan ook heel kreupel of is alleen het been gezwollen? Is het warm of is het alleen vocht en train je door of zet je hem juist helemaal op rust?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:58

Zonder antibiotica geneest het bij mijn paard beduidend langzamer. Dan wordt het gedurende drie dagen zo dik dat het hele been echt dik is en dat bij een wondplekje van 1x1 cm.
Hij loopt er kreupel op, totdat de zwelling beneden zijn knie is gezakt. De plek is warm. Ik train niet door, hij mag wel de hele dag op de wei. (ik ben er van overtuigd dat hij zijn eigen kunnen naar behoren weet in te schatten en als hij niet wil lopen kan ie blijven staan, wil hij wandelen, dan doet hij dat.) De DA was het hier trouwens mee eens.
Heb je dan een idee wat de oorzaak kan zijn?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:17

nou ik heb het bij drie paarden meegemaakt en wij hebben er ook naar gezocht maar uiteindelijk hebben wij de conclusie kunnen trekken dat we geen overeenkomst konden vinden en geen oorzaak. Helaas!
Misschien een keer een homeopaat bellen die weten wellicht wel iets
stuur een mailtje naar de silverlinde das altijd goed

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:13

De homeopaat is reeds ingeschakeld Haha!
Bedankt voor je tip en reactie !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:29

Wiesje schreef:
Hoi,

Mijn ruin heeft heel af en toe een wondje op z'n been. Waarschijnlijk omdat hij dan door een ander paard is getrapt (die loopt op ijzers) omdat ze samen gestoeid hebben in de wei! Geen probleem.

Maar iedere keer bij zo'n wondje krijgt hij ook direct een dik been! In 1,5 dag zwelt zijn hele been op! Meestal zie ik de wondjes snel zitten, wordt de DA gebelt en die geeft hem dan een spuit antibiotica. Hierna blijft de zwelling beperkt en met tweemaal daags afspuiten is mijn ruin met een dag of vijf weer het mannetje.

Nou is mijn vraag of dat iemand hier ook ervaring in heeft wat hiervan de oorzaak kan zijn. Mijn DA verbaast zich hier namelijk ook nogal over. Wellicht een keer het bloed laten onderzoeken?
Andere mogelijkheden zijn ook altijd interessant om te weten!

Ja, zou ik zeker doen. Verder is het ook niet goed om vaak antibiotica te geven, dus ook om die reden zou ik de oorzaak proberen te achterhalen. Het lijkt nl of hij telkens tegen bloedvergiftiging aanzit en dat is best gevaarlijk.

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:32

laat even weten als je de uitslag heb.ben erg benieuwd

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:45

Ja, zou ik zeker doen. Verder is het ook niet goed om vaak antibiotica te geven, dus ook om die reden zou ik de oorzaak proberen te achterhalen. Het lijkt nl of hij telkens tegen bloedvergiftiging aanzit en dat is best gevaarlijk

Haha!
Godzijdank heeft hij dit niet iedere week Haha!

Nu heeft hij het toevallig twee keer vlak na elkaar (1,5 maand ertussen) maar de laatste keer was weer een half jaar geleden. Over de hoeveelheid antibiotica maak ik me dus nog geen zorgen, vooral niet omdat ik altijd dezelfde DA heb die er dus vanaf weet. Maar toch bedankt voor je tip.