Galbulten bij de kogels op achterbenen.

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

carlijn83

Galbulten bij de kogels op achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 18:10

Mijn paard heeft dus af en toe een soort vochtophoping bij zn kogels van de achterbenen. Ik had het er met mn instructeur over en die zei dat het galbulten waren. Ik moest hem iig na training goed afspuiten met koud water. Dat deed ik zo en zo altijd al in de zomer maar hoe moet dat in de winter. Ik kan dan wel bij de slang maar ik kan daar alleen koud water krijgen, is dit dan niet te koud op de benen als t winter is???
Zou droogwrijven dan goed zijn om te veel afkoeling te voorkomen??

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om ze weg te krijgen?

Weet iemand wat een oorzaak van dit kan zijn??

Alle tips en trucs welkom!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:31

Galbulten zijn wat anders, namelijk bulten gevormd door gal. Bulten boven de kogel bij de pezen zijn gallen.
Deze ontstaan door overbelasting, vaak ook door ouderdom. Wat je kan doen is afspuiten maar ook na het rijden, 's nachts op stal, stalbandages omdoen. Op zich is afspuiten in de winter met koud water niet echt problematisch maar dan moet je het gewoon wat minder lang doen. Als je stalbandages omdoet moet je wel opletten dat ze niet te strak zitten en dat je ze 's avonds omdoet en 's ochtends weer af, niet te lang laten zitten dus.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:17

wat ook wel eens helpt is na het rijden uitstappen op het harde is trouwens ook goed voor het behoud van de pezen. shaneen

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:50

Als ze eenmaal gallen hebben krijg je ze eigenlijk niet meer weg, alleen in het acute stadium zal je er nog wat aan kunnen doen...... Maar op zich hoeven ze er geen last van te hebben. Wel kan je om te voorkomen dat het er maar meer en meer worden inderdaad koelen met koud water na het rijden. In de winter is dan misschien cooling gel een redelijk alternatief?

no panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:22

cooling gel is een heel goed iets.ik heb een soort gelijk iets gehad met panic vocht in de peesschedes en gallen laat je nou niet wijs maken dat die dingen vedwijnen want dat doen ze niet.en zeker niet met diverse smeerseltjes..das zonde van je geld.je zou ze kunnen laten uwegspuiten ect..maar ik zou dat persoonlijk niet doen.

start the panic........

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 21:17

Sorry, beetje late reactie maar een beetje druk geweest laatste tijd.

Ik stap hem altijd na de training uit op harde ondergrond.

Ouderdom en slijtage.. zit wat in maar ook als ie 7 jaar is en nu L2 loopt?
Die cooling gel wat is dat precies, waar is t te krijgen enzo?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:16

Maddox heeft het ook. Hij is 8 en verder gewoon gezond. Ze zijn opeens gekomen nadat hij op een andere manier beslagen is en nadat hij 4 weken zonder ijzers had gelopen. Ze trekken absoluut niet weg, terwijl hij nu wel gewend is aan het beslag enzo.

-“Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.” ― Marilyn Monroe

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:16

Pony van mijn zusje had ze al na een half jaar onder het zadel. Ze was 4 toen ze in gereden is, heeft de andere jaren op de wei gestaan, werd niet in een zware bak gereden en is niet veel gereden het eerste half jaar. Toch al snel gallen.... Maar ze heeft er zo te zien geen last van.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:46

De lange heeft ze ook, afspuiten en stalbandages helpen een beetje. Ik heb wel eens van iemand gehoord dat een nachtje bandages in de azijn gedrenkt wel goed kan helpen. Ik heb het nooit geprobeerd en ik heb het aan de Uithof gevraagd of dit helpt en die zeiden het helpt wel maar wij zijn er geen voorstander van.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:00

Goed uitstappen op de harde bodem na het rijden is het beste voor de benen van je paard. Eventueel kun je hem in de stalbandages zetten. Echt helpen doet het trouwens niet hoor, als je ze afdoet zijn na een uurtje de gallen weer terug.

Stralend de dag door.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie