Enorme gedragsverandering na operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Les_Fjal

Enorme gedragsverandering na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:13

Nadat er bij mijn ruin een penistumor was geconstateerd, is deze onder het mes gegaan. Na een aantal weken voor de tweede keer omdat de wond bleef etteren. Al met al, twee operaties.

Hij heeft een poos tijdens het revalidatie proces alleen gestaan. Sinds een paar weken staat hij weer bij mijn oude kudde vriendjes. En dit gaat prima, geen problemen, en heb het idee dat het echt steeds beter met hem gaat.

Nu gebeurde er van het weekend wel iets waar ik behoorlijk van geschrokken ben...

Fjalar is ( was...) een paard die je echt werkelijk bij alles en iedereen kon zetten. Vond hij een paard niet leuk, draaide hij zich om en bemoeide zich er gewoon niet mee. Heel relaxed dus..

Maar toen we paar dagen terug de shetlander , met wie hij in de winter al zeven jaar lang staat , in de wei plaatste.....Brak de hel los.. Mijn altijd zo lieve gemoedelijke mannetje veranderde in een killer, en flipte totaal.......Als idioot heeft hij achter haar aangejaagd , net zolang totdat hij haar kon grijpen......Het was een niet zo heel aangenaam gezicht........Zelfs de rest van de paarden stond beduusd het tafereel te volgen en sprongen er af en toe tussen om de shet te redden... Gelukig zijn ze allemaal nog heel, en heb ik ze maar apart gezet.

Uiteraard ga je een verklaring zoeken voor zulk gedrag....wat opeens letterlijk uit de lucht kwam vallen.. Nu ben ik van mening dat we echt niet alles kunnen verklaren omtrent het gedrag van dieren. Maar deze omekeer is voor mij gewoon ontzettend bizar...eveneens als de personen die mijn paard ook al lang kennen...

Wat ik me nu eigenlijk afvraag ( na deze enorme inleiding, sorry...).. Is of jullie wel eens hebben gehoord of ervaring hebben met gedragsveranderingen na een ingrijpende operatie...Je hoort dit af en toe bij mensen, zou dit bij dieren ook het geval kunnen zijn ?

Help ?

xjudithx

Re: Enorme gedragsverandering na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:46

O jee, wat raar. Nee, ik heb er geen ervaring mee. Misschien kun je bij de kliniek vragen of ze dit kennen? Zij voeren natuurlijk vaak (ingrijpende) operaties uit, misschien hebben ze hier vaker van gehoord.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:18

Dit is inderdaad heel erg raar zijn gedrag, ik zou als ik jou was het ook aan de artsen gaan vragen hoe het kan dat hij zo doet, heeft hij te veel hormonen of zo

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:21

Ik ken het gevoel wel, mijn pony is zeker ook veranderd na de operatie, ze is 2 jaar geleden geopereerd aan haar pees en is daarna veranderd is en giga heet hoofd, wat niks te maken leek te hebben met het feit dat ze op rust stond, ze leek pas een goed jaar later weer een beetje de oude te worden en nu herken ik haar weer helemaal terug. Ik denk btw eerder dat het te maken heeft met de narcose Lachen

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 16:54

xjudithx schreef:
O jee, wat raar. Nee, ik heb er geen ervaring mee. Misschien kun je bij de kliniek vragen of ze dit kennen? Zij voeren natuurlijk vaak (ingrijpende) operaties uit, misschien hebben ze hier vaker van gehoord.

Ik heb inderdaad vanochtend al utrecht gebeld.. 1 van de artsen die hem een tijd onder zijn hoede heeft gehad, neemt 1 dezer dagen even contact met me op...Heeft geen haast, maar ben toch benieuwd naar zijn mening.

Hormonen kwestie.. Tja... Er is natuurlijk een hoop geamputeerd bij Fjal.. Koker en de gehele penis.. Weet niet of hier voorheen ook hormonen in werden aangemaakt. Mensen beweren nu vaak dat ik een merrie heb........Onzin, want in zijn gedrag en reactie op en naar hengstige merries is toch nog wel behoorlijk mannelijke hoor ( en andersom, de merries zien hem blijbkaar ook nog als potentieel "dekmaatje" )

Inderdaad Letizia...Misschien dat de narcose iets "doet" ..

Wat ik overgins nog wil toevoegen ( wat ik in een pb'tje naar voren kwam ) , is dat ik niet het idee heb dat er tijdens de operatie iets mis is gegaan. Bij de eerste, en meest ingrijpende ( de amputatie van penis, en het verleggen van uriniebuis/maken van nieuwe opening), ben ik zelf aanwezig geweest...en dit verliep juist wonderbaarlijk goed. De tweede operatie was minder heftig... Daar hebben ze hem weer open gemaakt en uit de holte nog afwijkend weefsel gehaald) , was hier niet.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:05

Mijn ruin is ook heel erg veranderd in gedrag na enkele weken in Utrecht te hebben gestaan.
Niet naar andere paarden toe, maar naar mensen.
Hij was altijd heel vriendelijk, lief en aanhankelijk.
Nadat hij thuis kwam was heel achterdochtig. Heel angstig en vooral gewoon bang voor mij en andere mensen.
De hoefmid, de inentingen.... allemaal rampzalig!
Hij stond dan te shaken en te trillen... Héél zielig.
Zodra hij eenmaal op de weide stond was hij niet te pakken. Hij zorgde dat hij meters bij mij vandaan bleef.
Nu na ruim 2 jaar gaat het beter. Hij is nog niet zich zelf, maar het gaat beter...

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:23

Wat naar om te horen Ylana !! Is ook onder het mes geweest, of dat niet ? Want anders ga je misschien eerder denken aan traumatische ervaringen tijdens zijn behandeling..

Fjalar moest op een gegeven moment ook niets meer weten van de artsen , logisch, want ze stopte iedere dag een schaar in die wond om de afvoer zo goed mogelijk te houden. Logisch...want ze stopten regelmatig slangetjes in die wond om hem te spoelen... Maar toch bleef hij wonderbaarlijk vriendelijk voor een paard wat ( noodzakelijk) pijn gedaan werd.
Nee, zijn gedrag naar mensen is gelukkig niet veranderd. Alleen vond hij de paardentandarts wat minder leuk dan vorig jaar... Maar goed, hij zal heus wel getriggerd worden door geur ( ontsmettings middel), naar minder leuke herinneringen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:58

Hij is niet echt geopereerd, maar er zijn wel allemaal handelingen bij hem vericht.
Spierweefsel genomen enz.
Ik vemoed inderdaad dat hij al die handelingen als héél vervelend heeft ervaren... en daardoor zo achterdochtig geworden is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:19

Mijn merrie is in haar geheel veranderd na de operatie... Alleen niet naar andere paarden toe...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:24

Een van mijn paarden heeft een aantal weken in de kliniek gestaan met maag- en darmontsteking en ernstige koliek. Ze is niet geopereerd maar er is wel heel erg veel aan haar gedaan om haar leven te redden.
Sindien kunnen alleen mijn vriend en ik nog in haar buurt komen. Voor de rest valt ze iedereen aan, ze is bloedlink bij dierenartsen en hoefsmeden. Ze kijkt gelijk boos met dr oren in de nek als er iemand in haar buurt komt die ze niet kent en gaat ook gelijk in de aanval. Schoppen en bijten, ze flipt echt helemaal! Ze wantrouwd alles en iedereen behalve ons. Ben wel blij dat we er zelf alles nog mee kunnen, maar het is ontzettend vervelend als je zo'n paard op stal hebt staan.
Tegen andere paarden doet ze gelukkig wel normaal.

Misschien heeft die shetlander bij jou pony toch iets van nare herinneringen opgeroepen en reageerd ie daarom zo agressief. Het kan ook toeval zijn dat het niets met zijn operatie te maken heeft natuurlijk. Soms klikt het gewoon niet tussen paarden dat kan altijd gebeuren.

Sterkte verder met hem!