Maagzweer bij pasgeboren veulen, ervaring?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Maagzweer bij pasgeboren veulen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:39

Wie heeft er ervaring met maagzweren bij een pasgeboren veulen?

Afgelopen vrijdag middag is er hier een veulentje geboren.
Makkelijke bevalling, veulen stond zelf op en vond zelf het uier en dronk prima.
Mijn eigen DA heeft het veulen kort na de bevalling gecontroleerd en alles leek prima.

In de loop van de nacht kwam de darmpek eraf en hij bleef goed drinken.
Zaterdag werd hij wat koliekerig. DA er weer gebeld en aangezien mijn eigen DA geen weekend dienst had, kwam er een DA van een kliniek hier in de buurt.
Een klysma erin, het is een hengstveulen dus misschien zat er toch nog iets van de darmpek.
Er kwam idd nog een heel klein beetje darmpek af maar verder de gewone gele/oranje mest van de melk.
's Avonds werd hij weer koliekerig. DA er nog 2x bij gehad, beide keren een klysma erin, deze keer met lange slang en buscopan gespoten.
Veulen kwam de nacht aardig door.

Zondag begon het weer van voor af aan...
Weer klysma's erin en buscopan gespoten.
Toen begon ik al te twijfelen... Er kwam inmiddels ook spontaan mest af en buscopan is imo niet echt ideaal bij een pasgeboren veulen. DA wilde liever geen finadyne spuiten.
Inmiddels al eens voorzichtig over maagzweren begonnen maar volgens hen kwam dat niet bij pasgeboren veulens voor. Midden in de nacht ook nog met het hoofd van deze kliniek gebeld en een maagzweer was uitgesloten volgens hem. Bij een ouder veulen zou het kunnen maar bij een pasgeboren veulen kon dat niet.

Maandag leek het veulen aan de beterende hand. Nog wel wat kramperig maar goed drinken en mesten.
Dinsdag vond ik het weer langzaam minder worden en 's avonds laat weer de DA erbij gehaald. Deze keer weer mijn eigen DA.
Veulen begon weer steeds meer te rollen en bleef nu steeds op zijn rug liggen. Wel nog steeds redelijk drinken en mesten.
Uitgebreid onderzoek gedaan, groot aantal mogelijkheden weggestreept... Van blaasruptuur tot liesbreuken, maagsonde ingebracht om eventueel gas af te vloeien en maagsappen te controleren.
Ook deze DA kon zich geen maagzweer voorstellen bij zo'n jong veulen maar na lang overleg en het laten lezen van enkele wetenschappelijke artikelen wilde hij het toch wel proberen om met een behandeling tegen maagzweren te beginnen.
Om 1.30 uur de eerste dosis zitac (middel tegen maagzweren voor honden, met Cimetidine) gegeven.
Rond 3 uur de dosis verhoogd na advies van een DA in Amerika met wie ik via vrienden daar contact heb gehad en ook in Amerika enkele keren heb ontmoet.
Na 4 uur vannacht heeft het veulen niet meer gerold en niet meer op zijn rug gelegen.
Af en toe nog wel iets kramperig maar meestal duurt het 24 uur voordat er grote verbeteringen te zien zijn.
Veulen drinkt behoorlijk meer, mest ook goed en is levendig.

Mijn DA heeft vanmorgen contact opgenomen met Utrecht en na het horen van alle symptomen zeiden zij gelijk Gastric Ulcers, oftewel maagzweren!
Het schijnt niet vaak bij hele jonge veulens voor te komen maar ze krijgen er toch enkele per jaar binnen.
Omdat het zo weinig voorkomt, zijn er ook niet veel DA die het kennen en herkennen terwijl het bij oudere veulens en volwassen paarden vaak wel herkent wordt.
Hun advies, geen verder onderzoek maar meteen beginnen met behandelen als zijnde maagzweren.
Goed onderzoek met een scope is bijna niet mogelijk omdat veulens te klein zijn.
Zij hebben goede resultaten gezien met GastroGard (werkzame stof Omeprazole ipv Cimetidine in Zitac) terwijl in Amerika goede resultaten behaald zijn met Tagamet (voor gebruik bij mensen, werkzame stof Cimetidine) in hoge dosering.

Heeft er iemand ervaring hiermee?
Zowel met gebruik van GastroGard als iets met Cimetidine bij jonge veulens?

Gezien de duidelijke verbetering op korte termijn gaan we nu vandaag nog door met Cimetidine en hebben we vanavond weer contact met de DA.
Indien het resultaat na een kleine 24 uur toch nog wat tegen valt, gaat hij GastroGard bestellen en kunnen we daar vrijdag middag mee beginnen.
Groot verschil zit met name in de prijs, met Cimetidine komen we uit op enkele tientjes per week, GastroGard kan oplopen tot ruim 200 euro per week, gedurende enkele weken...
Ook wordt volgens de fabrikant GastroGard niet aangeraden bij veulens jonger dan 4 weken en minder dan 70 kilo maar waarschijnlijk hebben ze in die groep geen onderzoek gedaan.

Dibah

Re: Maagzweer bij pasgeboren veulen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:40

Ik heb je even een pm tje gestuurd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:47

Ik heb alleen persoonlijke humane ervaring met omeprazol.
Een bijwerking van medicijnen met omeprazol kan o.a. overmatig zweten, verkleuring van de huid zijn, worteljes-oranje zijn.

Als ik het generieke middel gebruik heb ik zeer ernstig last van deze bijwerking en gebruik ik Losec, een merknaam voor Omeprazol, nergens last van.

Geen idee of dit ook bijwerkingen bij dieren kunnen zijn.

Beterschap en succes ermee.
Dat er aan denkt dat het een maagzweer kan zijn.
Het veulen moet er dus ook al voor de geboorte last van gehad hebben. Was het ook erg onrustig in de baarmoeder?
En waardoor werd je vermoeden naar een maagzweer geleid, aangezien het zo zeldzaam is bij nuchtere veulens?

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:55

Ik heb in 2005 mijn hengst veulen verloren aan 3 maagzweren en het schijnt doodsoorzaak nummer 2 te zijn bij veulens. De mijne was 13 dagen oud toen hij is in geslapen, dus ik raad je aan om naar een kliniek te gaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:14

tienus63 schreef:
Ik heb alleen persoonlijke humane ervaring met omeprazol.
Een bijwerking van medicijnen met omeprazol kan o.a. overmatig zweten, verkleuring van de huid zijn, worteljes-oranje zijn.

Als ik het generieke middel gebruik heb ik zeer ernstig last van deze bijwerking en gebruik ik Losec, een merknaam voor Omeprazol, nergens last van.

Geen idee of dit ook bijwerkingen bij dieren kunnen zijn.

Beterschap en succes ermee.
Dat er aan denkt dat het een maagzweer kan zijn.
Het veulen moet er dus ook al voor de geboorte last van gehad hebben. Was het ook erg onrustig in de baarmoeder?
En waardoor werd je vermoeden naar een maagzweer geleid, aangezien het zo zeldzaam is bij nuchtere veulens?

Bij paarden komen gelukkig weinig bijwerkingen voor, zowel bij cimetidine als omeprazol.

De tip om richting een maagzweer te denken kreeg ik van een vriendin in Amerika die vorig jaar een veulen aan een maagzweer is verloren.
Dit hengstveulentje vertoonde veel overeenkomsten, het opvallendste was het op de rug liggen.

In Engeland en de US is er aardig wat onderzoek naar gedaan, zowel bij volwassen paarden en veulens.
Waarschijnlijk hebben veulens er voor de geboorte geen last van aangezien ze geen maagzweren hebben kunnen vinden bij veulens die doodgeboren zijn of vlak na de geboorte zijn overleden door afwijkingen/problemen bij de geboorte.

TNT schreef:
Ik heb in 2005 mijn hengst veulen verloren aan 3 maagzweren en het schijnt doodsoorzaak nummer 2 te zijn bij veulens. De mijne was 13 dagen oud toen hij is in geslapen, dus ik raad je aan om naar een kliniek te gaan.

Vanuit Utrecht raden ze juist aan om thuis te behandelen met medicijnen.
Vooral ook omdat iedere vorm van stress (denk aan transport/vreemde stal) het alleen maar zal verergeren.
Ook doen zij verder geen onderzoek bij zulke jonge veulentjes, apparatuur als een scope is niet bruikbaar en ook scannen lukt niet bij die kleintjes..
Bij deze symptomen starten zij alleen een behandeling met medicijnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:49

Naar aanleiding van het fototopic dat je hebt gestart ( viewtopic.php?f=175&t=771009 ) en waarin je naar dit topic verwees, ben ik eigenlijk benieuwd of jullie het met alleen Cimetidine hebben kunnen redden of toch over zijn gestapt op die Gastrogard? Geven jullie het nog steeds, en hoe lang zal hij het nog moeten hebben?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 14:04

We zijn doorgegaan met Cimetidine Lachen
Eerst 2 weken 500mg, 3x per dag (1500mg totaal).
Daarna overgegaan op 2x 700mg en dat zijn we nu aan het afbouwen. Hij zit nu op 2x 400mg per dag en doet het nog steeds super! *LOL*
Hij groeit ook goed en heeft totaal geen last meer van zijn maag gehad.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:12

Echt een super paardenmiddel dus

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:38

Ik vind dit een zeer interessant topic. Heel goed gehandeld TS! Mag ik vragen of nu ook de oorzaak van de maagzweer is achterhaald? Te weinig voer kan het niet zijn lijkt mij, aangezien het veulen de hele tijd bij de moeder stond, toch? Wat ik wel weet is dat veulens heel snel een maagzweer kunnen ontwikkelen, zelfs al als ze meer dan 2 uur niet hebben kunnen drinken. Zou het dan komen door stress?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:20

De eerste symptomen ontstonden zo'n 16 uur na de bevalling. Tot dat moment leek er geen enkel verschil met andere veulens. Normaal drinken e.d.
Een oorzaak hebben we nooit gevonden.

Inmiddels is hij bijna 2 jaar en doet het zeer goed. Nooit meer last gehad van zijn maag, ook niet na een korte opname in een kliniek voor de castratie en het sluiten van een navelbreuk op 8 maanden.
Moet wel zeggen dat hij verder altijd 24/7 buiten heeft gelopen met onbeperkt ruwvoer.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:28

hoi ik heb dus ook een veulen nu een jaarling met maagproblemen en kreeg vandaag na over leg met de dierenarts het middel pronutrin voorgeschreven op de verpakking staat ook dat dit voor veulens mag wat we eigenlijk hopen is dat dit middel tevens lucht zuigen verkomt dat is die van mij gaan doen na maagproblemen bij de paarden drogist te verkrijgen voor 3500 kg voor 89 bij mijn dierenarts mde zelfde hoeveelheid maar dan voor 80 euro tip

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:31

Pb ijsklontje eens. Haar merrie heeft ook een maagzweer gehad als veulen. Zij kan jou daar vast meer over vertellen over hoe zij daarmee om is gegaan.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:49

*Blaast stof weg*
Aangezien dit een heel oud topic is komt er een slotje op. Bij nieuwe info of vragen kan er een nieuw topic geopend worden.