*paard extra kreupel na verwijderen ijzers?*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

*paard extra kreupel na verwijderen ijzers?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 09:22

Hebben jullie hier ervaringen mee?
Paard is beslagen, na 10 dagen liggen de ijzers er onderweg en is het paard rechtsvoor kreupel. Hoefsmid komt na 5 dagen de ijzers er weer onderslaan. Een paar dagen later lijkt de kreupelheid verdwenen. 3 dagen later is het paard linksvoor kreupel, dit keer is de kogel niet opgezet, maar is er een soort spatader te zien aan de binnenkant bovne de kogel, tussen de achterste pees en de pijp (het bot). Verder is het been niet dik en niet warm. Volgens een veearts is het geen spatader, maar een slagader dat aangeeft dat het onder of in de kogel zit. De kogel deed geen pijn, de pezen zijn het ook niet, dus het moet de hoef zijn. Er valt niet met iets op de hoef te tikken, het paard verandert dan in een onhandelbare draak. Het paard blijkt dan te krap beslagne te zijn. De hoefsmid moet de ijzers dus verwijderen en doet dit 2 dagen later. Echter, bij nadere inspectie blijkt er in de witte lijn een nagel te zitten, die heeft er vermoedelijk al sinds het erafschoppen van de eerste ijzers ingezeten. En hier zijn dus de nieuwe ijzers overgezet. Deze met moeite verwijderd. Het paard is hierna slechts lichtkreupel in draf, eerder gevoelig te noemen dan kreupel, het paard loopt wat kort, meer is er niet te zien.

Enige uren daarna is het paard stokkreupel, het been is dik boven de kogel, nu zijn aan beide kanten van het been de slagaders duidelijk te voelen, ook de hartslag is daar te voelen.
Dit lijkt mij een tegenreactie van het klemzitten van de hoef te zijn. En dan is nu opeens alles opgezet nu het hoefmechanisme weer aan het werk kan. Paard staat op het land, dus in ieder geval op zachte ondergrond. Het is duidelijk dat dit haast wel verband moet hjouden met het verwijderen van de ijzers.
Hebben jullie hier ervaringen mee?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:23

dit kan betekenen dat het paard "vernageld" is of een hoefzweer heeft, ik zou er even een dierenarts bij halen, als je het begin van jou verhaal leest dat ken ik wel paarden die gevoelig tot kreupel lopen zonder ijzers dat de me ene paard namelijk ook. maar dat laatste maakt het wel anders, bel ff een dierenarts gr shaneen succes

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 10:31

Vernageld is het dus niet volgens de veearts die zaterdag geweest is, het werd een zgn 'close nail' genoemd, dus een nagel die niet in het leven zit, maar er tegenaan drukt. De ijzers moesten er dus wel onderweg. En dat is dus gisteren gebeurd, en enige uren daarna is het paard alleen maar erger kreupel, terwijl het direct na het verwijderen van de ijzers iets beter leek.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 07:26

Als je paard zo erg kreupelt zou ik hem in ieder geval niet zomaar in de wei laten, maar laten rusten, wordt het dan met een weekje niet wat beter zou ik toch een goede veearts inschakelen. Het lijkt me dat je je kreupele paard erg veel laat bewegen om weer te kijken of hij nog kreupel is. Ik weet niet of dat wel goed is, het zou mijn keus niet zijn om het op deze manier te doen Verward

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 07:36


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:32

Zoals ik het verhaal lees, mn het "kloppen" van de slagader, het kunnen voelen van de pols wijst heel duidelijk op vernagelen of een hoefzweer, zoals je eigen DA ook al vertelde. Wat heel goed kan is dat er door al het gepiel en het eerste bijna vernagelen van de hoef alsnog een zweer is ontstaan. Waarschijnlijk is er toch een bloeduitstorting ontstaan door de close-nail. Het heeft even tijd nodig voordat de druk binnen in de hoef zo is opgelopen dat je dat ziet aan dik worden en kan voelen aan de aders.
Het komt dus niet door het verwijderen van de ijzers, het komt nog steeds door het onderslaan in het begin.
Probeer vandaag de voet in een sodabadje te weken en dan kan de DA morgen waarschijnlijk wel de plek vinden en uitsnijden. Je kan 'm er ook nu nog bijroepen maar ik denk dat je nu nog geen zweer kan vinden.
Dat het eerst beter leek te gaan nadat de ijzers eraf waren komt omdat dan de druk van de hoef verminderd is en het minder pijnlijk is om de hoef te gebruiken. Maar de zweer of bloeduitstorting is nog niet over en dat proces gaat gewoon door. Dus zie je later een warme hoef met dikke kogel en kloppende aderen. Er moet wel iets aan gedaan worden, als je het gewoon laat zitten heb je kans dat de zweer doorbreekt aan de kroonrand waardoor problemen met hoefaanmaak kunnen ontstaan of de zweer gaat niet helemaal over omdat de plek niet goed schoon kan worden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Blacky94, Dees, lgw, Whizz en 29 bezoekers