Foenegriek en drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Foenegriek en drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 21:22

Ik heb pas eens gehoord dat een drachtige merrie geen foenegriek zou mogen hebben. Maar bij Tryntje staat er een emmer foenegriek en daar staat op dat het veilig is voor drachtige merries. Verward Nou weet ik het niet meer. Heb het nl. meer dan eens gehoord dat het niet mocht.
Wie weet wat er waar is en waarom? Ik geef het haar niet meer sinds ik gehoord heb dat het schadelijk zou zijn, maar Ik zxou het toch wel eens willen weten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:01

Misschien kan je bij de paardendrogist informeren? Die weten dat wel. Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Het is gewoon een kruid met extra vitaminen en een salmiakachtige stof die helpt bij hoest slijm op te lossen.
Vroeger werd foenegriek gebruikt om van slecht hooi de kwaliteit wat op te vijzelen.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:17

Bij sta-rho zeiden ze dat het niet goed was en volgens de paardendrogist kon het weer wel. Zio heeft het de hele winter gehad en kreeg een gezond veulen. Goed, d'r zit misschien een steekje los, maar da's niet van de foenegriek Haha! .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-02 22:20

Op de verpakking die bij Tryn staat, (volgens mij van de paardendrogist staat dat het dus prima aan drachtige paarden kan worden gegeven. Nou heeft Tryn op dit moment geen last (meer) van haar luchtwegen, maar ze staat nu ook nog dag en nacht buiten. Ik weet niet of ze er weer iets last van krijgt als ze op stal komt. Toch maar eens even op school, of aan Taco Dingena vragen, denk ik.
Wel vreemd, zoiets.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Foenegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 21:43

Mijn merrie krijgt ook als ze drachtig is foenegriek,het is heel goed voor de melkproduktie. Ik ben erg te spreken over de veulens die ze krijgt, dus daar is niets mis mee. Ik voer het 's zomers in combinatie met knoflook. Uiteraard geld voor alles dat je nooit teveel mag geven, altijd goed op de verpakking lezen hoe je het moe voeren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 07:19

Ik heb altijd begrepen dat drachtige merrie GEEN foenegriek mochten hebben. Ik zou me ook daar aan houden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:48

zover ik weet zorgt het voor het samen trekken van de baarmoeder en dat wil je niet. je kunt het wel 1 maand voor de uitgerekende datum gaan voeren.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:27

Ik heb een keer in een boekje over kruiden gelezen dat het niet ged is voor een drachtige merrie, omdat ze door de stoffen die in foenegriek zitten het veulen kan verstoten. Ik weet niet of het zo is maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 07:52

Ik vind het alleen zo raar dat er op de verpakking staat dat het veilig is voor drachtige merries? Willen degenen die ook foenegriek geven aan hun paard eens kijken of dat er bij hun ook op staat?

Ik geef het haar nu niet, maar ze staat nu ook nog dag en nacht buiten en heef tnu iig geen last van haar luchtwegen, maar misschien straks als ze weer op stal komen wel en dan is het toch fijn om te weten.

Op de site van de paardendrogist stat dat het veilig aan ieder randsoen is toe te voegen, en er staat niets expliciet vermeld voor drachtige merries.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, ComscoreBot, Googlebot, Letsdunit, RobinSputnik, YandexBot en 21 bezoekers