mijn eigen hersenspinsel...
wie zegt wat er wel en niet aan kan kloppen?
door de nier/leveraandoening die indi zou hebben werkt het metabolisme(=stofwisseling) niet goed. oftewel: de gifstoffen uit medicijnen/wormenkuren kan het paard niet afbreken/uitscheiden. dat zal naar mijn idee precies het zelfde zijn als de `gifstof` die de mecomaremug(of hoe heette dat ding ook al weer?) uitscheidt. een normaal paard breekt die stof af en is dus niet allergisch er voor en krijgt geen jeuk aan de staart en manen, en een paard die die stoffen niet af kan breken/uitscheiden krijgt er staart en manen eczeem van omdat die gifstoffen zich maar ophopen en ophopen in het lichaam...
maar let op: dat is mijn eigen boerenlogica denkwerk. ik heb nog niet nagevraagd bij de da of het zou kunnen kloppen. kun je zelf evt doen. naar mijn mening zegt toch iedere da wat anders, want er is gewoon nog steeds weinig over bekend.
maar het verklaard wel waarom reinigingskuren nut hebben bij sommige paarden.
even voor de duidelijkheid: niet ieder paard met zomereczeem heeft een lever/nieraandoening. zo bedoel ik het niet, maar het een kan wel het gevolg zijn van het ander denk ik...
wat denken jullie?