zemereczeem en lever...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

zemereczeem en lever...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 09:01

mijn eigen hersenspinsel...

wie zegt wat er wel en niet aan kan kloppen?

door de nier/leveraandoening die indi zou hebben werkt het metabolisme(=stofwisseling) niet goed. oftewel: de gifstoffen uit medicijnen/wormenkuren kan het paard niet afbreken/uitscheiden. dat zal naar mijn idee precies het zelfde zijn als de `gifstof` die de mecomaremug(of hoe heette dat ding ook al weer?) uitscheidt. een normaal paard breekt die stof af en is dus niet allergisch er voor en krijgt geen jeuk aan de staart en manen, en een paard die die stoffen niet af kan breken/uitscheiden krijgt er staart en manen eczeem van omdat die gifstoffen zich maar ophopen en ophopen in het lichaam...

maar let op: dat is mijn eigen boerenlogica denkwerk. ik heb nog niet nagevraagd bij de da of het zou kunnen kloppen. kun je zelf evt doen. naar mijn mening zegt toch iedere da wat anders, want er is gewoon nog steeds weinig over bekend.

maar het verklaard wel waarom reinigingskuren nut hebben bij sommige paarden.

even voor de duidelijkheid: niet ieder paard met zomereczeem heeft een lever/nieraandoening. zo bedoel ik het niet, maar het een kan wel het gevolg zijn van het ander denk ik...

wat denken jullie?

sonjim

Re: zemereczeem en lever...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:12

Ik kan je logica volgen en ik merk dat sinds ik overgestapt ben op voer zonder conserveermiddelen dat mijn schatjes allebei minder schuren, dus ik geloof wel in de theorie dat het te maken heeft met de werking van de organen die afval moeten verwerken. En inderdaad dat wil niet zeggen dat ze allemaal een lever of nier aandoening hebben, maar misschien zijn ze wel sneller overbelast.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:40

Zou kunnen. Zomereczeem is gewoon heel complex.
En niet altijd alleen maar een allergische reactie op het mugje.

Toevallig recent een verhaal gehoord van paard uit de US, die een extreme vorm had, die werd veroorzaakt door overvaccineren.
Daar worden paarden 2x per jaar gevaccineerd voor tig verschillende dingen.
En dat kan teveel van het goede zijn.

Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd.
Ik vind het heel moeilijk om daar echt een oordeel over te hebben. Er zijn massa's paarden die vaak worden ontwormd en gevaccineerd en nergens last van hebben.
Maar het kan wel invloed hebben op het immuunsysteem en op de werking van lever en nieren.

Niet ontwormen lijkt mij geen optie. Verstandig ontwormen wel.
Dat zou je kunnen doen door behulp van http://www.wormbestrijding.nl
Daar wordt uitgelegd dat je door eitelling alleen hoeft te ontwormen als het echt nodig is.

Vaccineren is ook weer zo'n moeilijk verhaal. Infuenza zou je achterwege kunnen laten. Een paard kan dat prima overleven als hij dat krijgt. Alleen als je wedstrijden rijdt ben je het verplicht.
Tetanus zou ik wel tegen enten. De bescherming duurt ongeveer 3 jaar.

Antibiotica kan levensreddend zijn en is soms nodig. Alleen wordt het denk ik te vaak voorgeschreven. Het zorgt ervoor dat de natuurlijke weerstand even om zeep gaat.
Ook corticosterioden geldt dit voor. Echt alleen als het echt niet anders kan.
Maar dierenartsen zullen dit niet zo snel beamen.

Maarja...ook ik ga af op mijn eigen boerenverstand...misschien slaat het wel nergens op.
Maar nogmaals..volgens mij zou het kunnen. Bij sommige paarden.
En dus misschien ook bij die van jou.
Veel lezen en kijken naar je paard.

En je verstand blijven gebruiken.
Sterkte.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 08:22

ik moet van de da ook vanaf nu alleen maar ontwormen na worm-ei-telling inderdaad.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:52

Er is een centraal topic over zomereczeem. Daarom hier een slotje.