OCD operatie......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

OCD operatie......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 22:17

Hallo,

Ik had een vraagje, als een paard geopereerd is aan een ocd-tje kan deze dan goed gekeurd worden/zijn op de foto's?

groetjes, Prima donna

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 22:23

Als een paard succesvol is geopereerd aan een OCD, zonder dat er blijvende of ontstane schade aan het gewricht is door de OCD,
dan is het tevens normaal om het paard na 6 maanden te laten herkeuren, voor bijvoorbeeld verzekering.
Dus ja, kan goed gekeurd worden, als er niks mis is.

carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

wat is OCD ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:26

Hoi, Ik heb wel vaker de term OCD gehoord, maar wat hou de afwijking
in?

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:28

Dat wil ik ook heel graag weten, het klinkt wel bekent maar ik weet niet wat het is? Zou iemand het willen uit leggen aan ons?

al vast bedankt..

mon-nikky

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:31

Ja, hij kan gekeurd worden. Dat is met mijn paard gebeurd en die is goed gekeurd. Wel met een herkeuring, maar ook dat ging goed.

Bij OCD zit een stukje los in het gewricht, te vergelijken met een meniscus operatie bij mensen. Bij OC is het kraakbeen van het gewricht niet helemaal glad maar wat gekarteld. Ook dat wordt dmv een kijkoperatie verholpen door het weer glad te maken (alleen wanneer het erg is). In beide gevallen zijn de resultaten goed, volgens de veeartsen althans.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:35

Dank je wel voor de uitleg Eleonoor..

Mon-nikky

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:08

Je hebt ook verschillende gradaties van OCD....
van waar het gewricht bijna gruis is tot een enkel stukje bot,
als het bot gaat zwerven veroorzaakt het schade aan het gewricht.
Het kan ook voorkomen dat het ingekapseld zit, dan is de kans heel klein dat het gaat zwerven, maar ik heb mijn paard toen toch preventief laten opereren, het zou maar wel gaan zwerven terwijl je er wat aan had kunnen doen.
Mijn paard had ondanks OCD (1 stukje, ingekapseld) alleen 1-tjes op de rontgen, 4 dgn in totaal gestaan op de kliniek en na 6 wk terugkomen om te monsteren, 100% goed...
na 6 maanden been herkeurd en wederom een 1-tje.
Ik geloof dat Muiswinkel er een heel stuk over heeft geschreven dat in de IDS heeft gestaan over OCD en OC.
Mijn paard is toen ook behandelt in Emmeloord.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:30

Mijn haf is ook geopereerd aan OCD in zijn beide achterknieen.
Hij is god zij dank er een stuk van opgeknapt,hij loopt nu echt super ruim,maar het blijft wel een zwak punt.
Als je wat teveel van hem gevraagd hebt zal ie ook vrij snel stijf gaan lopen,dat is dus een kwestie van zien hoe ver je met hem kunt gaan.
Maar ik ben echt blij dat ik de operatie heb gedaan,want het zag er in eerste instantie niet echt hoopvol uit.

carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:41

Bedankt voor de uitleg

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:49

Je kan het al bij jonge paarden doen, later is het niet meer te zien is mij verteld. Het schijnt zelfs te gebeuren met hengsten die later voor de hengstenkeuring komen. Op de foto's is dan niets meer te zien, dus kunnen ze ook geen OC en OCD vaststellen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 19:05

Dus dan zou het zo kunnen zijn dat jij je merrie laat dekken door een goedgekeurde hengst die OCD heeft gehad. Waardoor ze deze afwijking nooit eruit kunnen fokken. Want als een hengst OC of OCD heeft dan wordt hij toch afgekeurd?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 19:32

Ja, dat klopt... voorheen was dat niet, maar tegenwoordig is vast gesteld dat het idd erfelijk kan zijn. Maar je kunt het volgens mij wel zien als het recentelijk is vanwege een donker plekje op de rontgen waar het stukje bot verwijdert is. Daarbij moeten ze volgens mij voor die hengsten medische verklaringen laten zien en zal dat voor een goede hengstenhouder zijn naam kosten als hij zoiets uithaalt lijkt mij.
Maar dat is mijn bescheiden mening...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 08:08

Als het goed gedaan wordt, kun je er niets meer van zien. Dus al een jaar voordat de hengst naar de keuring gaat. En een veearts hoeft dit niet te vertellen hoor. Dus die hengst komt opnieuw op de foto en wordt dan goedgekeurd. Het is nu eenmaal zo. Dit wordt gewoon verteld op de cursussen van het kwpn (basiscursus en beoordelen), dus ik ga ervan uit dat het waar is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:30

Nee idd als het goed gedaan word zie je er na 6 maanden, vandaar de herkeurings termijn niets meer van, met recentelijk bedoel ik na 6 wk ofzo... Ik ken een paard dat een paar keer OCD heeft gekregen, lag aan het bot vertelde ze me, als dat idd kan dan zouden sommige van die hengsten ook op latere tijd wederom een OCD kunnen krijgen.
Hebben ze daar ook iets van gezegd Germie? ben ik wel benieuwd naar.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:46

Ja, maar op de keuring voor goedkeuring is niets te zien, dus dan is zo'n hengst goedgekeurd, ook al heeft hij OCD gehad (wat bij de keuringscommissie niet bekend is).
Als later zo'n hengst het opnieuw krijgt en het wordt bekend gemaakt, dan komt er een aantekening bij. Dit wordt ook gedaan bij hengsten die vanwege sportprestaties mogen dekkne, maar wel OCD hebben (er is zo'n goede springhengst (ik weet de details niet meer) bijvoorbeeld die OCD heeft, maar wel goedgekeurd is)
Maar hoe je er achterkomt, dat weet i kniet. En ook niet alle OCD is erfelijk, het kan ook door een ongeluk gebeuren.
Maar er werd wel verteld op de cursus: alle hengsten en sportpaarden die opeens een blessure hebben en enige tijd uit de running zijn, waarvan verteld wordt dat ze aan de blessure geopereerd moeten worden, dat zijn vaak OCD-klanten. Een veearts hoeft zo'n operatie kenneklijk niet openbaar te maken, dus meestal verdwijnen de later ontdekte OCD-gevallen netjes in de doofpot.