bijna omvallen bij ontspanning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

bijna omvallen bij ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:37

Vanmiddag stond onze Ierse Hunter van 1.83 heerlijk in het zonnetje weg te soezen.
Zijn hoofd ging steeds lager, oogleden bijna dicht....en opeens begint hij te hellen...naar achteren, naar zij..waarbij hij dus écht bijna omvalt, kan zich nog net herstellen anders zou hij zo plat op z'n zij vallen.
Dit herhaalde zich een aantal keer....in slaap sukkelen Gaaaap ..en bijna omvallen.

Nou hebben wij ons al eerder verbaast dat hij, wanneer hij ontspannen is bv. bij het poetsen, hij gaat hellen en je moet echt oppassen want hij verlies z'n evenwicht en dreigt te vallen.

Ik meende dat een paard z'n gewrichten 'op slot' kan doen bij het slapen. Dit paard 'dondert' dus bij ontspanning bijna om Rolleyes

Verder heeft hij totaal geen last van evenwichtstoornissen oid, loopt prima.

Maar, zo bijna omvallen bij onspanning, dit kan toch niet goed zijn ?

_Merato_

Re: bijna omvallen bij ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:16

Dit herken ik bij Wilfried, hij heeft het ook.
Hij valt NET niet, maar zakt helemaal door zijn voorbenen en rekt zich dan uit, als een hond.
Helt ook wel eens opzij, wordt dan op tijd wakker en er is niks aan de hand, meneer loopt gewoon richting de hooicontainer. Hij heeft dit alleen als het zonnetje lekker warm op zijn huis schijnt, niet als het bewolkt is o.i.d.
Of het kwaad kan, weet ik eerlijk gezegd niet. Het wordt natuurlijk anders als hij dit ook doet onder het zadel of in het tuig.
Onder het zadel loopt hij goed in evenwicht en voert zijn oefeningen zeer goed uit.
Hij doet dit al zolang ik hem heb.
Wilfried is altijd wel het 'waakpaard' van hun beiden. Maar waakpaarden moeten soms ook even slapen. Het is een zeldzaamheid dat ik Wilfried zie liggen, Yetse ligt altijd en overal, zelfs als er zwaar verkeer langsdendert Clown

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:17

Edit: ik bedoel als het zonnetje op zijn HUID schijnt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:18

Mijn merrie (nu 23, destijds een jaar of 16) deed dat ook. Bij het poetsen kon ze zo ontspannen dat ze bijna in slaap viel. Eenkeer verllor ze idd haar evenwicht, daarom zet ik haar nu ook niet meer vast, dwz ik knoop het touw dan wel vast aan de stal, maar maak de opening van het halster open. Mocht ze gaan hangen dan trekt ze zelf zo haar kop uit het halster. Aan een kant ook wel leuk, dat je paard zich zo kan ontspannen .... Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:18

mijn paard ging met bekappen zowat op zn bek... stond zo heerlijk te soezen... hops ging ie bijna....

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:24

@simodi: hé, da's op zich een goede tip, niet vastmaken...nog niet aan gedacht.

Ben blij dat er nog meer paarden zijn die bij ontspanning dus ook écht ontspannen zijn. Om eerlijk te zijn schrok ik vanmiddag ontzettend; zie zo een kasteel van een paard bijna compleet plat gaan Ziek.

Vreemd vind ik het dat ie dan niet gewoon lekker gaat liggen....op de normale manier dan, hé...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 07:05

Wel eens iemand de ervaring gehad dat een paard dus écht omgevallen is ? (en dan heb ik het niet over een epileptische toeval oid)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 07:55

Dat heb ik idd een paar keer gezien. Een paard die bij ons op stal staat zakte door de achterbenen en viel tegen de grond. Paard schrok er zo van dat die alle moeite deed om gelijk weer in de benen te komen, en dat lukte. Het was geen epileptische aanval, maar wat het dan wel was weten we nog steeds niet. Misschien dat er een zenuw klem zat. Het paard had in die periode een rugprobleem.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:08

Bij ons op stal staat een paard met narcolepsie (slaapziekte), die valt ook geregeld bijna om.