Gewrichtsontsteking bij veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charl
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-08-01

Gewrichtsontsteking bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 21:14

Ik ben op zoek naar informatie over gewrichtsontsteking bij veulens.
Mijn veulen van 3 maanden heeft dit gekregen na een rit met de trailer (stressfactor?) naar kliniek Emmeloord (besmet?).
Kenmerken waren hoge koorts, vocht in verschillende gewrichten met bijbehorende kreupel- en stijfheid. Helaas hebben we hem moeten laten inslapen, na behandeling met excenel en quadrisol.
Graag wil ik weten wat het precies is, hoe zoiets ontstaat en is het te voorkomen, mogelijkheden tot behandelen, erfelijksfactor.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:53

Ook wel veulenziekte genoemd. Dacht dat er geen erfelijkheidsfactor aan zat.
Door het veulen een veulenprikje te laten geven op de eerste levensdag kan dit voorkomen worden. Ook via het navelstompje kunnen bacterien binnenkomen, dus ontsmetten is ook raadzaam.
Belangrijk is dat de merrie goed ge-ent was en het veulen een veulenprikje gekregen heeft...

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 12:26

Wij hebben een paar jaar terug ook een veulentje (Tinkertje) verloren aan die ziekte. Echt zielig, het veulentje takelde helemaal af. We moesten hem elke dag een spuit geven.
Hij viel steeds om en kreeg daar wonden van....heel sneu!!
Ook hier geldt inderdaad dat de moeder en het veulen niet ingeënt waren.....had dus voorkomen kunnen worden.....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:36

Ja wij hebben er ook een paar jaar gelden een bij ons op stal moeten laten inslapen, die was toen al 6 maanden. Maar ze had het zo zichtbaar al in 3 gewrichten. Het is inderdaad veulenziekte, maar vroeger kwam het meer bij jongere veulens voor. Van het veulen waar ik het over had, was inderdaad de merrie ook niet ingeent!