Hoe ziet ringworm er bij een paard uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Hoe ziet ringworm er bij een paard uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 15:18

Wie kan mij een foto laten zien van een paard dat ringworm heeft?
De eigenaar van de stal waar mijn paard staat zegt dat haar paard en die van mij ringwormen hebben. Die van mij heeft ook wel een aantal kale plekjes, maar die zijn niet rond en er is ook niets raars op de huid te zien.

Ik heb de DA bij mijn paard laten komen en hij heeft dit niet geconstateerd. Mijn DA heeft ook een mestonderzoek gedaan en in de mest zaten wel larven en eitjes. De DA heeft mij geadviseerd om mijn paard nog een keer te ontwormen. Dit heb ik dan ook gedaan. Volgende week moet ik weer mest langsbrengen.

Hoe kan ik er achter komen dat mijn paard toch geen ringworm heeft?
Met een bloedonderzoek??

CM_

Re: Hoe ziet ringworm er bij een paard uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:20

een schraapsel van de huid

maar ringworm is altijd rondvormig,
als het dat is, let dan op, het is ontzettend besmettelijk en hardnekkig
en ook mensen kunnen het krijgen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:22

voorbeeld van ringworm bij mens :

Afbeelding
Afbeelding

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:23

kijk uit dat je het niet zelf krijgt!
ik heb het een jaar terug ook van mijn paard gekregen heel erg vervelend...
t zijn ronde kringen die rood uitslaan,bij jou dan,en het jeukt gigantisch.
je kan even de dierenarts bellen die ziet het zo mijn hengst heeft toen er spuiten voor gehad.
het heet ringworm maar het heeft niks met wormen te maken het is een schimmel.
je kunt evt. zelf alvast even wassen met imaverol tegen de jeuk.

gr gemma

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 15:34

De plekjes die mijn paard heeft zijn niet rond. De eigenaresse van de stal is al begonnen met imaverol en wil ook dat ik dit ga doen, maar ik wil toch zeker weten wat het is voordat ik van alles ga kopen. Ik zal de DA morgen even bellen en dan weet ik zeker wat het is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:50

kale plekjes zijn al gauw een soort van schimmel
zeker gezien het natte weer
dus het is echt geen overbodige luxe om imaverol te kopen.
schimmel wordt door de lucht overgedragen, dus wassen zou ik zeker wel doen als andere paarden op de stal het ook hebben

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 16:03

crossmonster schreef:
kale plekjes zijn al gauw een soort van schimmel
zeker gezien het natte weer
dus het is echt geen overbodige luxe om imaverol te kopen.
schimmel wordt door de lucht overgedragen, dus wassen zou ik zeker wel doen als andere paarden op de stal het ook hebben

Ik wacht even af wat de DA morgen zegt misschien is het ook wel een andere schimmel. En als hij dan imaverol adviseerd, dan zal ik het zeker kopen. Er is nu toch geen winkel open. Wordt schimmel door de lucht overgedragen?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:05

Voornamelijk door onderling contact, dekens, dekjes, borstels, maar ook via je eigen handen en kleren enzo

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:56

maar ook wel degelijk door de lucht.
de sporen kunnen niet lang in de lucht blijven, maar paarden in de wei, waar een paard met schimmel langs rijd, die kunnen het wle degelijk krijgen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:23

Ringworm is een schimmel en er zijn meerdere vormen van schimmel bij paarden, die plekken hoeven niet rond te zijn.
Het begint met plekken huid die met haar en al omhoog komt en uiteindelijk vallen die plekjes ervanaf. Dan krijg je schilferige wondjes of kale plekken. Als je niet beter weet denk je in het begin dat het wondjes zijn.

Wij hebben schimmel op stal gehad en je wordt er niet blij van, het is zeer besmettelijk en de helft van de paarden heeft er in mindere of meerder mate last van gehad, de een had 3 plekjes, de volgende 10. Met een tussenpoos van 6 weken dat de eerste het had en de laatste schimmel kreeg.

Als je paard het heeft kan je het beste het paard met imaverol wassen. Als dit niet helpt kan je laten enten. Dit moet twee keer gebeuren met een tussenpoos van twee weken. Je moet wel al je spullen wassen op min 60 graden of ontsmetten. Dat is het vervelende van schimmel, het paard heeft er weinig last van, de eigenaar des te meer want alles moet schoongemaakt worden.

Ik zal een foto plaatsen van mijn paard, hij had toen ruim een week schimmel en was drie dagen daarvoor geent omdat het met imaverol niet beter werd en hij rond zijn ogen allemaal plekken had die ik niet goed kon wassen, De dag na de enting zag je het beter worden en het geneest dan erg snel, hij heeft afgelopen week de tweede enting gehad en het ziet er steeds beter uit.

Afbeelding