wie weet echt het verschil tussen hooi en kuil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

wie weet echt het verschil tussen hooi en kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 16:45

Misschien hoort deze vraag niet hier, maar dat zien we dan wel. Wij hebben dit jaar behalve pakken kuil, ook weer hooipakjes gemaakt voor de paarden. Ik vind dat prettig voor er bij, zeker in de nazomer. Ik geef ze dan een plukje hooi 's avonds, lekker voor ze als er niet meer zoveel gras in de wei staat. Nu weet iedereen natuurlijk dat kuil vetter en eiwitrijker is dan hooi en dat je met kuil dus voorzichtig moet zijn. Maar hoe zit het nu precies? Ik heb kuil van oud, lang gras en hooi van jong gras (wel tweede snee, maar toch). Mijn gevoel zegt dat ik met dat hooi net zo voorzichtig moet zijn als met die kuil. Klopt dat of kan ik ze (bij wijze van spreken) onbeperkt van dit hooi bijvoeren?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 20:10

Het is een fabeltje dat kuil meer eiwit bevat dan hooi. Daar zit helemaal geen verschil in (laatst stond er in de BIT een heel artikel hierover) Wel is het zo dat sommige paarden met gevoelige luchtwegen beter reageren op kuil dan op hooi, ivm stof.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 21:07

Het eiwitpercentage is meer afhankelijk van de snede en de hoeveelheid stikstof die op het land is gegaan. Ik heb ook hooi van een 1e snede van land waar redelijk veel kunstmest op gegaan is en kuil van een 2e snede van natuurland. In dit geval is de kuil dus armer qua voedingswaarde.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:10

in de eerste snede zit wel heel veel eiwitpercentage (hooi en kuil) dus ik zoud an metd at hooi niet ombeperkt voeren zoals je zei was dat van eerste snede..

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:40

hangt van het kuil af kuil wat koeien krijgen zit meer ei wit in dus daar niet te veel van geven onse ponys krijgen met hooi sochtens 1 plak en om 12 uur half plak en om 4 uur weer half plak en half zeven een heel plak hooi ibo

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:43

Kuil = maaien en even laten liggen en gelijk inpakken
Hooi = maaien goed laten drogen en dan inpakken.

Hooi bevat minder vocht, vandaar ook stoffiger. Weet niet precies wat meer voeding heeft. Weet alleen dat kuil als het ware gaat gisten, vandaar dat je op moet passen met koliekgevoelige paarden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:04

hooi pak je dus niet in plastic (weet niet wat je precies bedoelt met inpakken, Sjimmy).

kuil is gras dat gemaaid is en terwijl het nog niet helemaal droog is (vochtig, maar van de regen is ook weer niet goed) ingekuild word of in plastic verpakt wordt.
hooi is gras dat gemaaid is en goed gedroogd en dan bij elkaar verzameld wordt (door touwen om een baal heen bijv).

het precieze weet ik er niet van, wel dat het iets met de ph-waarde te maken heeft en dat dat zowel altijd bij kuil niet goed is.
hooi is dus beter, alhoewel je dat ook niet altijd onbeperkt kunt voeren.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 22:40

Chrystal-gek schreef:
het precieze weet ik er niet van, wel dat het iets met de ph-waarde te maken heeft en dat dat zowel altijd bij kuil niet goed is.
hooi is dus beter, alhoewel je dat ook niet altijd onbeperkt kunt voeren.


Wat bedoel je daar nou weer mee? Hooi hoeft helemaal niet beter te zijn dan kuil. Zoasl al eerder gezegd, voor paarden met gevoelige luchtwegen is kuil van gelijkwaardige kwaliteit beter dan hooi.

Kuilgras kun je zowieso niet meteen voeren nadat het is ingepakt, dat moet nog een poos liggen. Het wordt luchtdicht verpoakt en dan gaan er zonderzuurstof levende bacteriƫn in vermeerderen en zorgen voor een bepaalde conservering.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 23:05

het precieze weet ik er dus niet van, alleen dat hooi wat betreft ph-waarde dichter er bij komt wat betreft paarden nodig hebben dan kuil, in dat geval is hooi dus beter.

maarja, voor sommige paarden is hooi niet goed en kuil kan dus wel weer, dan is dus kuil weer beter.
zo zijn er vele uitzonderingen, maar in principe is kuil niet zo goed door de ph-waarde.
ik had er beter het woordje 'dan' tussen kunnen zetten, dus 'hooi is dan beter', iig wat betreft de ph-waarde.