merrie blijft na 7 jaar nog melk geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

merrie blijft na 7 jaar nog melk geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:35

Ik ben benieuwd of meer mensen hiervan gehoord heben of een merrie hebben die dit ook heeft.
Mijn merrie heeft sinds ze 7 jaar geleden een veulen heeft gehad een continue melkproductie. Zelfs na het afspenen bleef dit zo en is ruim 5 jaar gebleven.
2 jaar geleden opnieuw een veulen laten krijgen,maar ook na het afspenen bleef de melkproductie op gang.
De veulens zijn allebei weg gegaan, dus daar ligt het niet aan, en wijzelf komen ook niet vaak aan de uiers. alleen eens per paar maanden om ze schoon te maken en tjah.. dan spuit de boel eruit. ook tussendoor is duidelijk te zie dat de uiers ontwikkeld zijn en dat er melk inzit.

Nadat mijn zus tot de conclusie kwam dat er voor zulke gevallen hormonen injecties bestonden, toch even de dierenarts laten komen. En wat denk je? de beste man stond voor een raadsel Nagelbijten / Gniffelen
Hij had dit nog nooit gezien en wist eigenlijk ook niet wat hij ertegen kon doen. Dus nu blijft mijn paard maar gewoon zo, maar apart is het wel.
het is trouwens wel erfelijk,want haar 6 jarige dochter heeft een veulen gehad die er ook al maanden vanaf is, en die heeft precies hetzelfde.

Meer mensen die dit kennen of ermee te maken hebben gehad? en hoe heet dit en wat kan ertegen worden gedaan?

esther_sonja

Re: merrie blijft na 7 jaar nog melk geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:37

nee niet echt maar me shet moeder die geeft nu al zon 2,8 jaar melk... ook best lang... zal kijken hoe lang dat door zal gaan Nagelbijten / Gniffelen

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:25

een boer die ik ken zegt altijd insmeren met groene zeep dan stopt de melkproductie, is iets wat ze vroeger ook met koeien deden

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:09

Als ik jou was zou ik er mooi gebruik van maken en merrie (mits ze het toelaat natuurlijk) gewoon beginnen melken> de veulencentrale is altijd opzoek naar merrie melk en eventueel zou je het ook nog kunnen verkopen (aan huis) of aan/via een paardenmelkerij!! Heb je er zelf ook nog wat aan.

Greetz

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:10

Tja, Fayette (is 7 jarige dochter van bovenstaande merrie) heeft het dus ook.
Haar veulen is onderhand al iets van 5 maand afgespeend, uier is geslonken maar als ik aan haar tepels trek komt er idd nog een flinke straal melk/vocht uit.
Ik heb er eigenlijk niet eens over nagedacht dat het vreemd of raar zou kunnen zijn omdat Lowara (d'r moeder) het dus ook al heeft zolang ik d'r ken.
Nou ja, mocht mijn DA nog eens hier langs komen voor het een of ander zal ik het ook eens aan hem vragen Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 14:14

Romy18 schreef:
Als ik jou was zou ik er mooi gebruik van maken en merrie (mits ze het toelaat natuurlijk) gewoon beginnen melken> de veulencentrale is altijd opzoek naar merrie melk en eventueel zou je het ook nog kunnen verkopen (aan huis) of aan/via een paardenmelkerij!! Heb je er zelf ook nog wat aan.

Greetz

nee, ik ga er niet aanzitten. productie en stimulatie ervan kost een merrie veel energie, en ik gebruik haar voor concoursen etc, dus dit willen we liever niet.
De dierenarts had al gevraagd aan mijn moeder of ze vanaf nu Lowara mochten inzetten als moeder voor moederloze veulens, maar ook dat hebben we afgewezen.
Voor ons is het gewoon een nogal ehm.. aparte eigenschap die we niet helemaal snappen, vooral niet omdat de dierenarts niet wist wat hij eraan kon doen Clown

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:05

bij koeien kan je droogzetter gebruiken, maar paarden hebben geen slotgat. (zit in uier)
dus ook niet daar in te brengen.
ook het stoppen van krachtvoer en water helpt vaak.
wordt de merrie wel hengstig?

gr

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 17:26

Bij het afspenen hebben we dat met water en krachtvoer wel gedaan,maar op dit moment helpt dat niet.
ze heeft al zo vaak in het verleden koliek gehad waarna ze geen eten en drinken mocht voor een paar dagen, dat zou dan hebben moeten helpen vermoed ik zo?
De merrie wordt wel hengstig en heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen. werd ook gelijk bij de 1e dekking drachtig.