Is dit een....??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matsjo

Is dit een....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:10

Haj,

Mijn paardje loopt al iets van twee jaar (hebben hem nu drie maanden) met een giga bult op zijn kop, in het koopcontract was hier ook wat over afgesproken (dus ik koop niet zomaar een paard met ernstige gebreken hoor Bloos )
De dierenarts dacht eerst dat dit een tandprobleem was, de tandarts vond geen afwijkingen, paar foto's verder wist de dierenarts nog steeds niet wat het was en raadde aan naar Utrecht te gaan. Opzich zou hij er geen last van hebben, dus het kon wel blijven zitten (Als het goed was) en anders moesten we het voor een paar duizend euro laten opereren, maar van andere mensen heb ik ook gehoord dat hij qua diagnoneses stellen wel vaker fouten had gemaakt. Nu kwamen we bij de manege met hem en zei mijn intructice oo hij heeft een schiefel! En vertelde ze dat dit ook op hoofden kon. Dus een paar 100 euro verder schijnt het een schiefel te zijn. Nou vroeg ik me af wat een schiefel precies is, of het erg is, wat de gevolgen zijn, wat je er aan kunt doen etc en of jullie ook denken dat het een schiefel is!

Alvast bedankt Lachen

Hier net boven het halster

Afbeelding

Ik probeer vanmiddag wat duidelijker foto's te maken

UpDate_

Re: Is dit een....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:12

Ik heb er nog nooit van gehoord een schiefel op het hoofd

ik volg dit even

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:14

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord, ben wel benieuwd wat het is... ik volg dit ook even

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:15

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html

Hier heb je al de informatie. Ik heb even gegoogeld voor je Knipoog

Trouwens aan dit soort reactie's als hierboven heeft de TS niets! In principe dus een off-topic reactie, en die mogen niet. Vandaar, als je het wil volgen, klik je maar op de 'aboneer' knop!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:17

Schiefel is een stuk vergroeit bot. Dus eigelijk een bult van bot. Het kan ontstaan bij harde klappen en dergelijke. Je hebt kans dat het vroeger een trap van een paard heeft gekregen.. Maar het komt vrijwel altijd voor op benen..
Maar je weet zeker dat het schiefel is?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:18

ziet er pijnlijk uit

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:19

Inderdaad, ricardo, op de site die ik gaf staat alleen uitleg over een schiefel op de benen,verder niets. Dus volgens mij zou het inderdaad ook wel eens iets anders kunnen zijn, en dat het door geweld van buitenaf kwam stond er ook.

Misschien even naar een andere DA gaan, of iemand die veel over dit soort dingen weet?

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:20

Nee ik weet het dus niet zeker. Maar de dierenarts denkt volgens mij alleen maar een de te verdienen centen. Mijn intructrice weet het wel zeker, en heeft het vaker gezien op het hoofd (zeg maar op de nek en een keer waar je hoge neusriem zit). Van een oordeel wil ik niet afgaan dus daarom vraag ik het hier. Lachen

@ Soet: bedankt! We hadden zelf al gegoogeld maar konden vinden!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:21

Ik heb ook even gezocht en heb dit gevonden en ook dit is alleen op de benen (het is zoals ik het lees een hard beengebrek)

Schiefel
Bij schiefel is er sprake van benige verdikkingen op de pijp van het been. Het treedt vooral op bij jonge paarden. De oorzaak van schiefel is een te grote spanning van binnenuit of geweld van buitenaf. Soms kan kreupelheid ontstaan wanneer op de plaats van de schiefel een pees ligt en een peesontsteking ontstaat. Dan is rust een eerste vereiste en moet de plek met koud water afgespoten worden. Als de schiefel niet bij een pees zit, is er sprake van een schoonheidsfout. De schiefel is soms bij jonge paarden van rachitische (er wordt dan te weinig kalkzouten in de beenderen afgezet) oorsprong en verdwijnt dan later weer.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:22

@ Kimonoo, hij heeft er geen pijn aan. Het is niet warm ofso. Het is wel hard. Het is geen tandprobleem, tumor abces etc. Daar is het allemaal al op onderzocht. Dierenarts stond voor een 'raadsel', maar dacht aan een trauma.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:23

Alleen bij de benen is het dus niet zo, omdat bij die paarden die zij als voorbeeld nam wel een Dierenartsen zijn geweest die wel zeiden dat het een schiefel is. Het komt waarschijk niet vaak voor!

tirana_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:25

Mijn vorige pony had dit ook aan zijn been.
Wij kregen er een zalf voor wat je op de buld moest smeren.
Hij had er absoluut geen last van.

Maar van botvorming op het hoofd heb ik ook nog nooit gehoord.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:26

Matsjo schreef:
@ Kimonoo, hij heeft er geen pijn aan. Het is niet warm ofso. Het is wel hard. Het is geen tandprobleem, tumor abces etc. Daar is het allemaal al op onderzocht. Dierenarts stond voor een 'raadsel', maar dacht aan een trauma.

Gelukkig dat hij geen pijn heeft Lachen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:33

Kan het geen botbreuk zijn geweest, die hij heeft opgelopen toen hij nog een veulentje was?

En als het schiefel is, dan kan het geen kwaad. Het doet geen pijn, en zeker op het hoofd zal hij er geen last van hebben en krijgen Knipoog

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:35

Ik heb iemand gevonden die vragen beantwoord op internet over 'gebreken en ziektes'.
http://www.paardenshow.nl/dynamic/paardendokter.php
Hier staan allemaal vragen van mensen met paarden met 'aparte' gebreken.
Misschien staat hier iets tussen Lachen (ook kun je hier je eigen vraag stellen)

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:36

RicardoOpa schreef:
Kan het geen botbreuk zijn geweest, die hij heeft opgelopen toen hij nog een veulentje was?

En als het schiefel is, dan kan het geen kwaad. Het doet geen pijn, en zeker op het hoofd zal hij er geen last van hebben en krijgen Knipoog

ik denk ook aan een botbreuk idd.....

het is een hele rare plaats voor een schiefel.miss is het verstandig om er een rontgen foto van te laten maken

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 14:33

Is al gemaakt, en daar kwam niks uit daarom vraag ik het hier! Iemand nog tips?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:38

ik heb zelf een paard staan met een soortgelijke bult op zijn hoofd, al zit deze aan de zijkant. Volgens mijn DA kan dit het gevolg zijn van een klap tegen het hoofd als jong paard waarbij het botvlies of het bot zelf beschadigd is geraakt als gevolg hiervan is het bot vergroeit tot een bult. Hij heeft hier verder totaal geen last van al moet ik met de neusriem ietsje opletten, hij vindt wel vervelend als de neusriem er dicht langszit. Maar heer jou paard verder geen pijn hieraan dan denk ik dat het ongeveer hetzelfde zal zijn en valt het onder een schoonheidsfout waar je je niet al te veel zorgen over moet maken

succes!