Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:56

Afgelopen donderdag ochtend heeft de persoon die s'ochtens voert ons paard op stal gevonden met een "dik been" en koorts.
Donderdag ochtend/begin middag is de dierenarts er bij geweest, en heeft een paar spuiten gegeven (pijnstiller , penicilline, koortsremmers). Hierdoor is de koorts gelukkig weggegaan.
De DA zegt dat het een lymfebaan ontsteking is (dus nog geen bloedvergiftiging).

Vrijdag is de DA opnieuw gekomen en heeft nu behalve het bovenstaande rijtje ook vochtafdrijvers ingespoten, vrijdag avond is er alleen vochtafdrijver ingespoten.
Zaterdag ochtend voordat de DA kwam heb ik deze foto's gemaakt.
zaterdag ochtend heeft hij werderom pijnstillers, penicilline en en vochtafdrijvers gekregen.
Het been is dus zo dik dat het vocht door de huid heen komt (ook zeeeeeeer pijnlijk voor het paard)

Afbeelding

zie waar het vocht zit, binnekant sprong gewricht, aan het pijnpbeen en de hele koot)

Afbeelding

Het vocht dat er uit loopt bijd e koot

Afbeelding\

het verschil tussen de benen.
Gister kwam er een spoed telefoontje van stal, het ging niet goed (om 08.00 uur) We zijn emt spoed naar stal gegaan. Dit bleek toen loosalarm zijn, en om 10 uur was de da er (ze komen elke ochtend om 10.00 om hem te prikken).
Zijn been was dunner geworden dus alles leek goed te gaan.

Nu was vanochtend de DA er, die ook vrijdag was geweest (van het weekend hadden we dus de weekend arts) en deze ontdekte dat het dikke nu is uitgebreid naar zn koker.

De behandeling slaat dus niet aan!

De DA heeft contact gehad met de kliniek in utrecht, eigenlijk is het het best om hem op de kliniek te zetten omdat hij HEEEL goed in de gaten gehouden moet worden.
Helaas is zijn toestand dus zo slecht dat hij absoluut niet in de trailer kan (kan niet op het been staan, en al helemaal niet lopen) en nemen wij samen de de da deze zorg op ons.
Wij spoten hem savonds al, nu moeten we hem behalve vochtafdrijvers ook nog antibiotica geven. Dit is in pasta vorm (idee wormen spuit) zodat we zeker weten dat hij het binnen krijgt.

de paniek slaat toch lichtelijk toe nu, in minder dan een week is het paard dus echt flink ziek!

De da heeft nog een aantal keer benadrukt dat het heeeeeeeeeel erg belangrijk is dat hij blijft eten, maakt niet uit wat.
ALS HIJ MAAR EET!
we voeren hem nu zo veel kuil/hooi als hij wil, en 2 of 3 keer op een dag peen appels, musli slobber, oud brood en eigenlijk alles wat hij maar lekker vind. Als hij maar eet....

Is er iemand die ervaring heeft met zulke zwellingen/vochtophopingen of lymfe baan ontstekingen? of vocht dat door de huid heen komt?
het kan dus niet verbonden worden omdat het eigenlijk helemaal tot aan zijn lies is, en zeeeeer pijnlijk voor het paard.

Wat zijn dingen die wij kunnen doen om het voor het paard nog zo goed mogelijk dragelijk te houden? Ondanks alle pijnstillers staat hij nog op 3 benen (wordt al iets minder) en loopt er nog erg veel vocht uit zn been...

Dus, als iemand hier ervaring mee heeft, graag tips!
Wij weten echt niet wat we verder nog kunnen doen.
Ook negatieve ervaringen hoor ik graag!

DiantaM

Re: Help! dik been bereid zicht uit naar koker!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:58

Het eerste waar ik aan denk: BLOEDVERGIFTIGING?? Ik heb bloedvergiftiging al vaker gezien, en dan was het zelfs nog minder ernstig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:59

nou een paard bij ons op stal had een dik been soort infectie van binnen opgetreden.
Hij moest naar Utrecht en daar ging ie onder het mes, toen ie wakker was kreeg ie een maag/darmkanaal infectie.
Hij is bijna overleden, hij heeft het geredt en dat dikke been heeft ie nog een beetje en dat moet over een half jaar weg zijn.
Dik been was ontstaan door een trap van ander paard.

Ziet er rot uit

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:59

dit is geen bloedvergiftiging, dat is al uitgesloten (1e dag al) we waren er NET op tijd bij. ALs het wel bloedvergiftiging was dan had het over meoten gaan met de penicilline die hij al vanaf donderdag heeft gehad...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:00

tita schreef:
nou een paard bij ons op stal had een dik been soort infectie van binnen opgetreden.
Hij moest naar Utrecht en daar ging ie onder het mes, toen ie wakker was kreeg ie een maag/darmkanaal infectie.
Hij is bijna overleden, hij heeft het geredt en dat dikke been heeft ie nog een beetje en dat moet over een half jaar weg zijn.
Dik been was ontstaan door een trap van ander paard.

Ziet er rot uit

Dit komt niet door een trap, woensdag avond was er niks aan de hand, donderdag ochtend is hij eigenlijk " zo" gevonden

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:01

heel veel sterkte ermee!!

is het been ook warm of dat niet? ik hoorde (toen mijn paard van ene op andere dag met dik been stond) dat wanneer het vocht is wat er in zit, dat je veel warm/koud moet afwisselen. wandelen en daarna afspuiten, daardoor zou het vocht en dus de zwelling afnemen.

heel veel succes met je paard! hopen dat het snel beter gaat

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:02

Hij kan zich aangestoten hebben paard bij ons kreeg het door een trap een dik been, er sloeg geen medicijnen aan.
Later bleek dat er een ernstige infectie bezig was, dat moest eruit

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:05

lopen met hem kunnen we niet, hij kan namelikj zijn stal niet uit. Hij laat zich liever omvallen dan dat hij dat been belast. Afspuiten is dus ook een probleem.

dat er een infectie in het been zit is zeker, in de lymfe baan namelijk. Alleen heo krijg je die weg???
Medicijnen slaan tot nu toe namelijk NIET aan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:06

Ik ken maar een geval van zo´n been en dat was bij een paard die een doorn van een braamstruik in zijn been bleek te hebben.
Toen dat er eenmaal uit was, knapte hij snel op. De eigenaresse heeft trouwens groen leem gebruikt. Hoe staat jouw DA tegenover groene leem?
(trekt onreinheid eruit, koelt en droogt)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-02-07 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:06

Is het geen einschuss?? Mijn vorige paard heeft dit ook gehad en het zag er ook zo uit. Ik moest toen ook antibiotica spuiten. Hopen maar dat dat dan wel aanslaat.
Einschuss komt trouwens door een (meestal inimini en onvindbaar) wondje. Misschien even heel goed zoeken. Als dat namelijk zo is, kan je het wondje openmaken en steeds desinfecteren (geen blauwspray!! dat sluit het af) zodat het vocht eruit kan.

Het beste zou denk ik zijn om hem in beweging te houden om de circulatie op gang te houden. Maar als hij al niet erop kan staan wordt dat lastig natuurlijk.. Hmmm moeilijk.. Ik blijft even meelezen, als me nog iets te binnen schiet zal ik het zeggen.

Sterkte

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:08

Einschuss is toch een soort van bloedvergiftiging? Hoe is het de eerst dag al uitgesloten dat het dit was? Op penicilline reageren ze neit altijd even goed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:09

einschuss wordt wel genoemd door da, maar het wondje is dus NIET te vinden. Ze zijn echt heel lang opzoek geweest naar het wondje.

Vandaag zijn we begonnen emt andere antibiotica, hopen dus dat dit aanslaat

@ tulandro: via bloedtest is gebleken dat het geen bloedvergiftiging was.
Einschuss is een soort aanverwant iets, maar anders dan een echte bloedveergiftiging (als ik het goed begrepen heb!)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:11

Lusitana schreef:
Ik ken maar een geval van zo´n been en dat was bij een paard die een doorn van een braamstruik in zijn been bleek te hebben.
Toen dat er eenmaal uit was, knapte hij snel op. De eigenaresse heeft trouwens groen leem gebruikt. Hoe staat jouw DA tegenover groene leem?
(trekt onreinheid eruit, koelt en droogt)

Ik ken groiene leem, maar dat reinigt het lichaam. verwijderd alle niet lichaams eigen stoffen uit het lichaam.
De medicijnen die hij nu krijgt zijn eigenlijk allemaal lichaams vreemd. Dus groene leem is geen optie (om te voeren).
Om te smeren op een wondje ook niet, de wond is namelijk niet te vinden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:11

ma_rie_tje schreef:
lopen met hem kunnen we niet, hij kan namelikj zijn stal niet uit. Hij laat zich liever omvallen dan dat hij dat been belast. Afspuiten is dus ook een probleem.

dat er een infectie in het been zit is zeker, in de lymfe baan namelijk. Alleen heo krijg je die weg???

snijden vocht weg laten lopen en bepaalde medicijnen inspuiten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:12

mag je het been scheren denk je zo kun je wondjes uitsluiten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:13

tita schreef:
ma_rie_tje schreef:

snijden vocht weg laten lopen en bepaalde medicijnen inspuiten

Er was iets dat het niet gesneden kan worden, wat weet ik niet meer.
Drain kon er ook niet in. Zal het mrgen ochten nogmaals navragen waarom ze het niet kunnen aftappen.

Schren kan helaas ook niet, je kan niet normaal ind e buurt van het been komen

Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:14

pffff das schrikken zeg! Bah het ziet er niet erg prettig uit moet ik zeggen Knipoog , ik hoop echt dat het snel weg gaat

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:15

Megann schreef:
pffff das schrikken zeg! Bah het ziet er niet erg prettig uit moet ik zeggen Knipoog , ik hoop echt dat het snel weg gaat

snel zal het niet gaan iig, al hoop ik er wel op....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:16

wat heeft t paard bij t springgewricht zitten dan? is dat dan vuil... lijkt wle een ondje.... succes joh ben benieuwd hoe t afloopt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:18

Jee, dat is schrikken, ik zou heel veel koelen en als het lukt gaan stappen. Hoop voor je dat het geen Einschuss is, de nieuwe AB aanslaat en het paard er geen blijvende schade aan overhoudt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:19

dat is vocht wat dus uit zn been loopt...
het zijn geen wondjes, maar echt vocht wat door de huis heen komt, net als bij zn kogel.

@ cassidy: koelen kan dus ook bijna niet. Hij kan zn stal niet uit en in zn stal afspuiten gaat niet. Stappen kan dus ook niet omdat hij niet kan lopen...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:21

ik moet weer verder, zit nu op school en moet zo tentamen maken.
Vanavond moet ik hem spuiten en als ik er aan denk zal ik nog een paar foto's maken en plaatsen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:25

Tjeetje dat ziet er zeker niet goed uit!

Misschien heeft hij s'nachts vast gelegen in de box?
Of toch een wondje?
Kan de DA geen drain plaatsen om het vocht af te drijven?
Of het been insmeren met leem.

Raar dat de medicijnen niet aanslaan, misschien kan je nog een andere Da er na laten kijken, misschien kan die iets anders vinden, waar je eigen Da nog niet aan heeft gedacht.

sterkte ermee

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:30

Een drain lijkt me voor het paard ook het fijnste. Dan gaat de druk eraf en kan je wel met hem gaan stappen. Daarnaast lijkt het of zijn stal erg vies is. Als ereen wondje zit, is een vieze stal niet bevorderend.

Een second opinion is in dit geval misschien goed om te laten doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:50

ma_rie_tje schreef:
Ik ken groiene leem, maar dat reinigt het lichaam. verwijderd alle niet lichaams eigen stoffen uit het lichaam.
De medicijnen die hij nu krijgt zijn eigenlijk allemaal lichaams vreemd. Dus groene leem is geen optie (om te voeren).
Om te smeren op een wondje ook niet, de wond is namelijk niet te vinden

Ik dacht meer aan het hele been insmeren....,
niet aan inwendig gebruik.
Is er ook al bedacht dat het wondje wellicht in de ZOOL van de HOEF zit?