mijn pony word magerder...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 12:14

Mijn hengst staat ook alweer een tijdje op boxrust, met een flinke blessure. Hij is ook enorm afgevallen, maar keurig ontwormd, met Eqvalan, de laatste keer.
Hij krijgt, op veeartsadvies 5 kilo brok per dag, ook al komt ie zijn box niet uit. Verder veel hooi en sinds een paar dagen geven we hem bietenpulp.
En nog is hij niet op gewicht te houden. Nou is het ook zo dat hij ook enorm veel spieren kwijt is, na al die boxrust. Ik zou het eens met de veearts opnemen als ik jou was.

Groetjes Suus

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 13:27

in zemelen zitten toch ook veel eiwitten?
bij de paardendrogist hebben ze een opkikker en iets voor de darmflora. zou ze ff bellen.
va is op z'n plaats, maar ik dacht dat die al was geweest.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 20:01

Van te veel brok krijgt een paard juist diarree en koliek (fermentatie zorgt voor gisten van brok en dan krijgt hij diarree en koliek.
Ik zou hem voornamelijk hooi van goede kwaliteit geven (kuil is niet slecht voor paarden, maar sommigen die gevoelig zijn kunnen van een klein beetje al diarree krijgen) Brok heeft ie wel nodig voor alle extra's. Een wat ouder paard kan best een tijd zonder brok (dus alleen hooi/kuil) maar een jonge pony is nog aan het groeien en voor die van jou zou 1 kg brok (maakt niet uit welke) genoeg moeten zijn (ik zeg niet dat elke brok even goed is maar inprincipe zou elk dier het op elke brok kunnen doen)

Dus onbeperkt hooi (kan soms wel oplopen tot een baal!!! als hij verder geen weide gang krijgt) beetje brok erbij en zeker niet stil zetten, daarvan gaat zijn darmwerking iets achter uit. Niet te fanatiek rijden, maar lekker rondstappen oid.
Heel veel succes en als je nog vragen hebt......
Heb je nog wormen gezien?