Moeite met ademen tijdens nageven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Moeite met ademen tijdens nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 08:03

Hoi,
mijn Haflingermerrie heeft moeite met ademen tijdens het nageven, je hoort het namelijk helemaal. Terwijl, als je de teugels losgooit, je niks meer hoort. Wat kan dit zijn? Wel ben ik er gisteren achter gekomen dat zij een verkeerd bit inheeft en hier voor wegduikt. Kan het hiermee te maken hebben? Ik heb verder geen druk op de teugels als ze eenmaal nageeft, en ervoor alleen zachte kneepjes

Roane

Re: Moeite met ademen tijdens nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:22

Mijn haf heeft dat ook, kan hij echt gaan brommen als het ware. M'n instructrice had me ooit uitgelegd dat het komt omdat hij een kortere nek heeft dan de gemiddelde KWPN'er, en dat sommige hafs dan wat moeite kunnen hebben met ademenen maar dat het puur trainings is vor ze en dat het niet schadelijk of gevaarlijk is. Lachen

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:48

Het kan zijn dat ze haar onderhals spant (in plaats van een mooie bovenlijn) en dat er daardoor de luchpijp onder meer spanning komt te staan. Het bit kan hier zeker een invloed op uitoefenen!

Isis

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:51

idd wat bovenstaanders ook zeggen, en daarbij loopt ze waarschijnlijk in een zgn nepkrul, aangezien je zegt dat je geen druk meer hebt op dat moment, je moet juist wél druk hebben in de hand als een paard nageeft

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:53

ik doe zachtjes kneepjes, dus geen continue druk. Ze heeft inderdaad een echte korte nek, en het lijkt niet echt dwars te zitten...
onderhals spant ze niet, daar hebben mijn instructrice en ik al naar gekeken. Ze ontspant haar onderhals en heeft een mooie bovenlijn

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:58

Het kan ook een medice oorzaak hebben, ken een haf met lichte verlamming van de luchtpijp waardoor die zich afsloot. dit had deze pony ook alleen met werken, gewoon in t bos enz niet.
als het erger wordt zou ik eens naar de da gaan, maar kijk idd eerst eens goed of het geen problemen in de aanleuning zijn

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:06

ik ken wle meer haflingers die dat doen... het zou misschien met het bit te maken kunnen hebben.. maar dat denk ik niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:06

knabbelgirl schreef:
ik doe zachtjes kneepjes, dus geen continue druk. Ze heeft inderdaad een echte korte nek, en het lijkt niet echt dwars te zitten...
onderhals spant ze niet, daar hebben mijn instructrice en ik al naar gekeken. Ze ontspant haar onderhals en heeft een mooie bovenlijn

een goede aanleuning wil zeggen dat het paard constante aangename druk geeft in jouw hand , jou hand mag niet kneden, want kneden is al gauw zagen, jouw hand moet stilmsoepel en ontspannen zijn, om de aanleuning te onderhouden

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:31

Mijn haflinger deed dit ook altijd (alleen in draf/galop).. ook bij een goede aanleuning en ook wanneer mijn instructeur (ZZlicht ruiter) haar reed. Verder had ze het absoluut niet benauwd ofzo.
Mijn haf heeft ook een korte en zware hals, waarvan we eerst dachten dat het daar mee te maken had. Daarnaast is het ook wel een pittige dame die zich graag een beetje druk maakte.

Later zijn we er bij de VA bij toeval achter gekomen wat de oorzaak is! Tijdens een bronchoscopie ontdekte de dierenarts een lichte anatomische afwijking aan haar gehemelte wat waarschijnlijk voor het geluid zorgt. Bij mijn haf hoor je het soms ook in haar ademhaling wanneer ze staat te grazen of hooi van de grond eet.. het is een soort knorren. Verder heeft ze er geen last van.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:15

crossmonster schreef:
knabbelgirl schreef:

een goede aanleuning wil zeggen dat het paard constante aangename druk geeft in jouw hand , jou hand mag niet kneden, want kneden is al gauw zagen, jouw hand moet stilmsoepel en ontspannen zijn, om de aanleuning te onderhouden

ik weet wat een goede aanleuning is, ik rij al langer hoor

@Ireentjuh: mijne heeft het idd ook alleen bij draf(galop weer niet). Maar kan dit gemist zijn bij de keuring(ze is 7 weken geleden klinisch gekeurd)

@Nimmy: Vooral in het bos hoor ik het duidelijk

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:59

Ja hoor, ik denk zelfs niet dat ze dat bij de klinische keuring hebben kunnen zien Lachen
Bij mijn haf kwamen ze erachter toen ze voor onderzoek op de kliniek was. Ze had last van een snotneus die maar aan bleef houden dus ze gingen met een slangetje met camera in haar luchtwegen kijken. Ze hebben haar stembanden ook bekeken en die waren helemaal goed (dus geen cornage). Haar gehemelte bleek wat anders gevormd dan bij andere paarden, en dat zorgt voor het geknor. Verder was het echt helemaal niet erg.

Rij je je paard buiten aan een lang teugeltje? Wanneer mijn pony met haar hoofd gewoon rechtuit loopt, hoor je het niet. Met buitenrijden eigenlijk alleen als ze zich erg druk maakt (maar dan krult ze zich ook helemaal op).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:51

klopt de de enige manier om dat soort afwijken vast te stellen is een bronchscopie.
heeft er wel mee te maken hoe je je pony buiten rijdt of je t dan hoort of niet.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:27

ik hoor het inderdaad niet met een lange teugel, pas als ze van mij nagevelijk moet lopen(voor de les Tong uitsteken )