Merrie steriliseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Merrie steriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 16:30

Mijn [naam verwijderd] is veel te vaak per jaar vreselijk hengstig...niet leuk voor mij, niet leuk voor mijn stal (ze laat zich dus echt tegen de boxwanden aanvallen, he, van gekkighied), niet leuk vor de merrie.

Ik denk niet dat [naam verwijderd] er eentje is om mee te fokken. Het is een goed springpaard, maar dat papier zegt geen hond wat (geen handel dus), ik wil zelf eigenlijk niet gaan springen (wat moet ik dus met een springgefokt veulen), en bovendien heeft [naam verwijderd] erg gevoelig op de stofwisseling (raakt ze bevangen). Ik zit ook niet te wachten op nog zo'n moeilijk voedings-geval....
En voor hetzelfde geld zijn er veulentjes genoeg te koop...heb je meteen het kleurtje voor het kiezen.

Hoe kan ik van die vreselijke overdreven hengstigheidsperikelen afkomen? Is steriliseren bij paarden een optie?
Nb. bronscure heb ik een seizoen gebruikt, en dat scheelde wel iets...maar niet erg veel...
Iemand suggesties?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:39

Nee geen suggestie's voor je..

Doet me alleen denken aan een concours waar ik laatst was. Daar was ook iemand met een merrie die hengstig was en daar echt alles aan verweet. Haar slechte rijden, gedrag, kuren, kijkerigheid etc. etc.

Zegt een jurylid ineens... meid, gooi er toch eens een vent bovenop!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:54

ER helemaal leeghalen kan wel,
maar is een enorm zware operatie en he tis maar afwachten hoe ze er uit komen.

Ben ook wel benieuwd wat de kosten zijn van zoiets...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 22:04

tsss....zware operatie of 'vent erop gooien'....
Helaas, wordt van beide scenario's niet echt vrolijk....

Wat dan? Hormonen?
We kunnen zo niet doorgaan immers...
Ik heb er bij het rijden overigens echt helemaal geen last van, maar mijn stal kreunt het echt af en toe uit....

Ik heb ook sterk het vermoeden dat mijn [naam verwijderd]'s bevangenheidjes met de hormoonspiegel te maken hebben...ik ben zo bang dat het kan verergeren als ik ze drachtig laat worden...Ik wil de merrie wel heel houden...
Help?

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 07:59

heb je al met de dierenarts overlegd?? "helemaal leeghalen" zal niet nodig zijn. ik denk dat het verwijderen van de eierstokken al voldoende is.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:16

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar veel merries met dergelijke problemen krijgen regelmatig een spuit van de DA. Zullen ook wel hormonen zijn, dus of Neve daar dan weer extreem op gaat reageren met haar bevangenheid weet ik niet. Zou je eens kunnen informeren.

Mijn eerste paard was ook enorm hengstig, haar gaf ik homeopatische korreltjes die de scherpe randjes van de hengstigheid afhaalden. Verder werd ze wel gewoon hengstig, het was alleen wat minder heftig.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:20

Wij hebben er ook aan gedacht om Tammy te laten steriliseren. Omdat ze dan bij Dennis kan blijven lopen zonder ieder jaar een veulentje te hebben van Tammy(is niet goed genoeg om mee te fokken). Is er niet een redelijk 'makkelijke' ingreep om haar onvruchtbaar te maken(en ook niet hengstig, anders blijft Den springen).

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:56

Ik zou eerst de hormaalspiegel eens laten bekijken. Wij hadden een merrie die ook extreem was tijdens de hengstigheid en die kreeg spuiten om haar hormonen weer een beetje op orde te krijgen, hielp redelijk. Je kunt ook een echt goede homeopaat proberen daar heeft een lesklant van mij op dit moment veel baat bij met haar merrie. Zou ik zelf eerder voor kiezen ook gezien de bevangenheid.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:45

Eierstokken verwijderen is een hele zware ingreep voor je merrie! Wij hebben een merrie op stal staan die het zelfde probleem had en daar zijn de eierstokken van verwijderd. Ze is ruim een half jaar aan het herstellen geweest van de opratie en is er 10 jaar ouder op geworden.

Een paar maanden na de operatie werd ze weer hengstig en liet zich ook weer tegen de wanden vallen, terwijl de eierstokken verwijderd waren! Het probleem komt (bij haar) dus niet van de eierstokken, het zit tussen de oren, maar daar werd heleaas pas achtergekomen nadat de eierstokken er al uit waren.