Hangend rooster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Hangend rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:57

Mijn drachtige tinkermerrie Angel wil sinds een maandje ongeveer, haar winterpenen niet eten. Nouja, ze eet ze wel, maar ze eet eerst haar voordroog op.

Ze gaat samen met de anderen een hele dag op de wei. Als ze tegen 17u30 binnenkomen, ligt er een portie (emmer) winterpenen in hun bak en een plak voordroog.
Voordien ging ze gewoon de penen eten en vervolgens de voordroog, net zoals de andere paarden. Nu gaat ze altijd eerst een hap penen eten, om vervolgens eerst de plak voordroog op te eten. Als ik tegen 21u kom voeren en nog een plak voordroog kom geven, zijn haar penen ook op.
Haar muesli eet ze ook met smaak.

Nu wees me iemand op een "hangend rooster", haar paard at deze winter ook de penen niet en daarbij werd een hangend rooster vastgesteld. Paard krijgt vitamine B kuur nu.

Ik heb dus ook eens in Angels mond gekeken en ja hoor, het slijmvlies/gehemelte hangt bij haar ook erg laag. Nog niet zo laag als bij de andere merrie, maar wel lager dan normaal zou zijn en het is ook lichtjes rood gekleurd.
Bij de laatste 2 ritten is me overigens ook voor het eerst opgevallen dat ze dr neus in de lucht stak en aan het bit wou ontkomen, terwijl ze dat anders NOOIT doet, ze is altijd heel erg welwillend!

Ik had nog nooit van een hangend rooster, dus ben ik op internet wat gaan zoeken. probleem is alleen dat ik 1000den uiteenlopende uitleggen vind Verdrietig

Volgens de ene bron komt het alleen bij het wisselen van de tanden voor.
Angel is vorig jaar (2005) geschat door 3 verschillende mensen op circa 5 jaar. Dus dan zou ze nu allang 6 moeten zijn en niet meer kunnen wisselen Tong uitsteken
Persoonlijk schat ik haar dik een jaar jonger in en daar kunnen geen 20 anderen me van weerhouden Clown maar dat even terzijde.
Volgens die bronnen zou het dus geen hangend rooster zijn wat ze heeft...maar wat dan?

Volgens andere bronnen is een hangend rooster een belachelijk fabeltje... Allemaal goed en wel...maar wat heeft mijn paard dan wél?

Ik vind ook vaak vitaminen en mineralen tekort als oorzaak voor een hangend rooster, maar Angel heeft 2 likstenen waar ze niet aankomt Clown en doordat ze drachtig is krijgt ze optimale voeding (oa merriemuesli met verhoogd eiwit, maar ook verhoogd vitaminengehalte, de andere muesli die ze krijgt is verrijkt met selenium en andere) PLUS een compleet supplement voor fokmerries. Daarbovenop dan nog kwalitatief zeer goede voordroog.
Het lijkt me wel héél sterk moest net zij dan een vitamine of mineralentekort hebben!

Ik ben dus helemaal NIKS wijzer geworden...
Nu ben ik eens benieuwd of jullie nog een ander idee hebben?
Ik ga uiteraard wel mijn da opbellen, maar vond het interessant om dithier te plaatsen Knipoog

KootMiraDrum

Re: Hangend rooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:49

Paardje waar je het over hebt is mijn Mira Lachen Mira's kuur duurde 2 weken en 2 dagen, toen waren de 2 flessen op. De wortels krijgt ze nu in schijfjes gesneden van me (ben ik normaal niet voor, maar blijf erbij als ze ze opeet) en dat gaat goed naar binnen. Verhemelte is nog steeds erg zacht, en hangt nog steeds laag (alleen het deel direct achter de bovenvoortanden). 't Is IETS verbeterd, maar hangt nog steeds lager dan de onderkant van de bovenvoortanden.
Een vitamine B tekort door de dracht kan heel goed, zei mijn veearts. Ik kijk het nog een week of 2 aan, misschien dat ik toch een bloedonderzoekje laat doen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:29

Oei, wortels geven in schijfjes is wel gevaarlijk hoor. Paard kan stikken doordat ie er niet of niet goed op kan kauwen en kan gebeuren dat t in z'n geheel wordt door geslikt.
Wel interessante topic trouwens Pling

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:09

tis dus niet zo erg als bij mira (had het idd over haar Haha!) tis alleen het voorste stuk dat opgezwollen en lager is.

misschien dan toch een vitaminetekort ondanks vitaminesupplement Boos!
iig komt normaal gezien vandaag de dierenarts langs, dus ben benieuwd wat die ervan zegt!

Ik denk dat ik haar gewoon geen penen meer geef tot het weg is. Maar goed, eerst zien wat de da ervan zegt! Lachen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:17

Mijn merrie van 14 jaar heeft al jaren een hangend rooster en dit gaat ook niet meer weg. Tijdens het verharen in najaar en voorjaar is het nog wat erger. Ze eet overigens prima.

Wel moet ik er met de dikte van het bit rekening mee houden, ze heeft dus ook een heel dun, dubbelgebroken trensje, anders heeft ze geen ruimte in haar mond over.

Lietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:52

Hoi

Hangend rooster zie je inderdaad wel vaker bij jonge paarden. Als ze moeite heeft met brokken kun je die zacht maken en vaak gaat het vanzelf weer over.
En sommige paarden wisselen nog als ze 6 jaar oud zijn.
Je kan ook de da even de tanden na laten kijken als ze moeite heeft met eten of het bit. Soms hebben ze ook haken en eten ze daarom moeilijker of laten het staan.

Veel succes!

Angyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:45

Een huis tuin en keukenoplossing die een oude paardeman altijd deed bij hangende roosters bij zijn paarden was een hand zout tegen het hangend rooster houden.