Ze gaat samen met de anderen een hele dag op de wei. Als ze tegen 17u30 binnenkomen, ligt er een portie (emmer) winterpenen in hun bak en een plak voordroog.
Voordien ging ze gewoon de penen eten en vervolgens de voordroog, net zoals de andere paarden. Nu gaat ze altijd eerst een hap penen eten, om vervolgens eerst de plak voordroog op te eten. Als ik tegen 21u kom voeren en nog een plak voordroog kom geven, zijn haar penen ook op.
Haar muesli eet ze ook met smaak.
Nu wees me iemand op een "hangend rooster", haar paard at deze winter ook de penen niet en daarbij werd een hangend rooster vastgesteld. Paard krijgt vitamine B kuur nu.
Ik heb dus ook eens in Angels mond gekeken en ja hoor, het slijmvlies/gehemelte hangt bij haar ook erg laag. Nog niet zo laag als bij de andere merrie, maar wel lager dan normaal zou zijn en het is ook lichtjes rood gekleurd.
Bij de laatste 2 ritten is me overigens ook voor het eerst opgevallen dat ze dr neus in de lucht stak en aan het bit wou ontkomen, terwijl ze dat anders NOOIT doet, ze is altijd heel erg welwillend!
Ik had nog nooit van een hangend rooster, dus ben ik op internet wat gaan zoeken. probleem is alleen dat ik 1000den uiteenlopende uitleggen vind

Volgens de ene bron komt het alleen bij het wisselen van de tanden voor.
Angel is vorig jaar (2005) geschat door 3 verschillende mensen op circa 5 jaar. Dus dan zou ze nu allang 6 moeten zijn en niet meer kunnen wisselen

Persoonlijk schat ik haar dik een jaar jonger in en daar kunnen geen 20 anderen me van weerhouden

Volgens die bronnen zou het dus geen hangend rooster zijn wat ze heeft...maar wat dan?
Volgens andere bronnen is een hangend rooster een belachelijk fabeltje... Allemaal goed en wel...maar wat heeft mijn paard dan wél?
Ik vind ook vaak vitaminen en mineralen tekort als oorzaak voor een hangend rooster, maar Angel heeft 2 likstenen waar ze niet aankomt

Het lijkt me wel héél sterk moest net zij dan een vitamine of mineralentekort hebben!
Ik ben dus helemaal NIKS wijzer geworden...
Nu ben ik eens benieuwd of jullie nog een ander idee hebben?
Ik ga uiteraard wel mijn da opbellen, maar vond het interessant om dithier te plaatsen