Dik been door wond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Dik been door wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 14:40

Mijn paard heeft zich vermoedelijk vorige week zelf geslagen. Er zit namelijk een snijwondje van ongeveer 4cm net onder de kogel op zijn linkerachterbeen. Ik weet niet precies wanneer of waar het gebeurt is want ik heb het vrijdag pas ontdekt want toen was zijn kogel heel dik en een beetje warm. Toen ontdekte ik ook pas het wondje wat toen al bijna dicht was. Ik heb de boel meteen met betadine uitgewassen en ontsmet. Het is nu ondertussen maandag en de zwelling is nog niet afgenomen. Zou het dan toch niet van dit wondje zijn? Het been is alleen dik boven en onder de kogel, echt in de buurt van de wond. Als ik even met hem heb gestapt is de zwelling wel een beetje minder maar nog steeds duidelijk aanwezig. Sinds gisteren is ook het rechterachterbeen een heel klein beetje opgelopen, de kogel is een ietsiepietsie dikker dan anders maar als je het niet weet zie je het niet. Ik vermoed dat dit een logisch gevolg is van het andere been wat hij natuurlijk wat minder zal belasten en op stal zal hij wel wat meer op het andere been staan nu. Dat andere been is overigens na 2min stappen weer helemaal het oude.
Mijn paard is ook helemaal niet kreupel, niet eens gevoelig of stijf en loopt gewoon als een trein. Verder staat hij elke dag minstens 4 uur in de wei en wordt hij nog gereden of gelongeerd. Ook krijgt hij eiwitarme voeding aangezien hij een beetje gevoelig is voor eiwitten.
Ik heb hem gisteren nog gelongeerd en niets aan de hand.
Zal dit gewoon een ontsteking zijn als gevolg van dat wondje en zal ik de dierenarts er al bij halen of nog even afwachten. En kan het beetje oplopen van het rechterachterbeen een gevolg zijn van het ene.
Please help!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:02

Ik zit op dit moment met hetzelfde probleem. Twee weken geleden is mijn paard in een rijdende aanhanger terecht gekomen met zijn achterbenen. Op dat moment kon ik geen wond vinden. Drie dagen later was een van de achterbenen twee keer zo dik en zag ik dat er een vleeswond zat van 2 cm groot. Ik ben nu al twee weken twee keer daags de wond aan het schoonmaken met biotex en betadine. Vandaag heb ik toch maar de dierenarts gebeld, omdat het been dik blijft en het vlees van de wond helemaal naar buiten is komen zetten. Even voor de goede orde, mijn paard heeft absoluut nergens last van, is zeker ook niet kreupel. Maar goed ik vond het toch maar tijd worden voor de dierenarts. Ook de dierenarts was van mening dat hij moest langs komen naar aanleiding van mijn verhaal.

Ik zou als ik jou was toch ook maar even voor de zekerheid een dierenarts er bij halen.
Veel sterkte met je paard

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:39

Is logisch dat het achterbeen wat is opelopen door die wond. Heeft met de verzameling van witte bloedcellen te maken die daar met zijn allen de strijd aangaan met de vieze dingen in die wond. Zo'n reactie van het lichaam heeft even wat tijd nodig, amar gaat vaak vanzelf over.

Waar je mee uit moet kijken is dat er geen mok-ontwikkeling om die wond heen ontstaat, dan verergert het dus.
En het been mag ook niet erger gaan oplopen of erg lang opgelopen blijven. Als het hele onderbeen dik en stijf wordt, is het zeker hoog tijd om de dierenarts te bellen.

bij diepe wonden altijd de dierenarts laten komen, dat is de enig emanier om vast te stellen of er meer schade is aan het been anders dan wat huidschade. Je wilt immers niet dat er nog iets in dat been zit wat de wond kan laten ontsteken of erger...
Maar dat de benen er een paar dagen van oplopen, is een heel natuurlijke reactie van het paardenlichaam.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:23

Normaal ontstaat er altijd zwelling tgv een wond. Door reactie van het weefsel, verhoogde doorbloeding ter plaatse, een normale reactie om de boel zo snel mogelijk te herstellen. Deze zwelling moet na zo'n 4-5 dagen weg zijn of iig erg verminderd en dan na 7 dagen zeker verdwenen zijn. Is dit niet het geval of zie je na 4 dagen geen verbetering of wordt het erger en komt er viezigheid uit de wond dan moet je je DA bellen want dan is er een ontsteking ontstaan die behandeld moet worden wil je er geen problemen aan overhouden.
De beste tip is nog altijd bij twijfel bellen (better safe than sorry) maar een dag of 4-5 kan je het best aankijken (met wat ik hieboven al heb gezegd).

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 12:28

Gisteren was het been nog steeds dik (na 6 dagen) en ik heb dan ook de veearts laten komen. Het bleek inderdaad dat hij een fikse ontsteking had opgelopen door dat wondje en zijn lichaam kreeg het zelf niet weg. Hij krijgt nu drie dagen antibiotica en dan moet het over zijn.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 17:52

spuit het tien min per dag af met koud water wil ook nog wel eens helpen

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:44

Animalintex-bandage eromheen wil ook nog wel eens helpen.

heel veel sterkte met je paard!