wat is 'zucht' ?

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Polly

wat is 'zucht' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 09:09

Ik heb dus net de veearts aan de telefoon gehad over de bobbels onder de buik van Polly (gedekt).
Hij vroeg of ze er last van had enzo, in mijn ogen niet, ze doet mij ook niks enzo dus toen zei hij dat ze dacht dat ze misschien een beetje 'zucht' had en ik natuurlijk vergeten te vragen wat dat is Frusty , weet iemand dat hier???

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Eileen

Zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:28

Zucht is een term die vaak gebruikt wordt bij zwelling in het uier, die vaak optreedt aan het einde van de dracht (onschuldig). Ik denk dat de DA het hier wat algemener gebruikt heeft.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 21:47

Voor zover ik wete is het een ophoping van vocht, wij hebben het weleens bij een drachtige merrie gehad. Bij die van ons was het tegen het eind van de dracht een dikke baan onder haar buik. Schijnt dat ze dan meer vocht vasthouden. Moet zeggen dat ik het ook weleens bij een ruin gezien heb, ook onder de buik, dus ik denk nietd at het alleen bij uiers/drachtige merries voorkomt.

Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-02 22:21

Pol heeft dus een klein zwellinkje voor har uier (van voor af gezien) en er lopen twee 'baantjes' vanaf haar uier naar voren (niet zo heel ver schat een cm of 15). Maar das aan het BEGIN van de dracht...normaal of niet?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:38

Ik denk niet dat het ernstig is, als het zo'n klein beetje is...Je hebt de DA al gebeld erover toch? Ik zou het gewoon in de gaten blijven houden en weer bellen als het erger wordt..

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 00:20

Kan altijd, sommige merries hebben er zelfs 'last' van in de hengstigheid. Het is een reactie op veranderingen in de hormoonhuishouding. Meestal zie je het in ergere mate aan het eind van de dracht. Het is gewoon vochtopeenhoping in de weefsels. Trekt normaalgesproken wel weer weg.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie