Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 09:53

Interessant om te lezen, maar ook wel beangstigend:

Citaat:
Het grote gevaar van ontwormmiddelen is niet het gif waaruit ze zijn gemaakt. Het grote gevaar van ontwormmiddelen is dat ze resistentie uitlokken, het ontstaan van steeds betere wormen. Met de toepassing van ontwormmiddelen kweken we als het ware superwormen. Het is niet ondenkbaar dat we hiermee wormen kweken waartegen uiteindelijk geen kruid meer is gewassen. Zo is het bijvoorbeeld in ziekenhuizen, door kwistig met antibiotica om te springen, al gelukt om zogenaamde superbacteriën te kweken; bacteriën die met geen enkel middel meer zijn te bestrijden.

Hoe het onstaan van resistentie in zijn werk gaat? Het wapen van de worm is zijn razendsnelle levenscyclus en explosieve vermenigvuldiging. Alle duizenden nazaten zijn bijna gelijk aan hun ouders, maar net niet helemaal. Het is net als bij hogere dieren, het ene jong kan nu eenmaal wat harder rennen, en het andere heeft een iets betere weerstand. Ga je de wormen bestoken met een ontwormmiddel, dan zul je zien dat er altijd wel net eentje bij is die toevallig iets beter tegen het middel bestand is dan de rest, en die ene overleeft de aanslag. Nu mag een ontwormkuur best als geslaagd worden beschouwd als het 99.999% van de wormen doodt. Het paard zal geen noemenswaardige last ondervinden van de enkeling die overblijft. Probleem is alleen dat in die 00.001% van de wormen die overleeft nou net die exemplaren zitten die wel erg goed tegen de ontwormkuur bestand waren. Logisch ook, want anders hadden ze het niet overleefd. Die wormen geven uiteraard hun genen door aan hun nazaten, die hun betere weerstand tegen de wormkuur van hun ouders vererven.

Eigenlijk is dit hetzelfde proces als het fokken van springpaarden, alleen wordt hier niet geselecteerd op paarden die het beste kunnen springen, maar op wormen die het beste tegen een ontwormkuur kunnen. Ga je nu weer verder fokken met de wormen, nou ja, eigenlijk een ontwormkuur toedienen die weer de beste wormen uitselecteert om mee verder te fokken, dan blijven weer de beste wormen over. Nu kost het fokken van een goede stam springpaarden behoorlijk veel tijd. Maar stel je voor dat je paarden per jaar duizenden veulens krijgen waar je uit kan selecteren, en dat je met die veulens na een paar weken al weer opnieuw kan fokken, dat zou het fokken van goede springpaarden aanzienlijk vergemakkelijken. En dat is nu precies wat er gebeurt met het fokken van wormen...

Het hierboven beschreven selectieproces kan in korte tijd leiden tot een stam wormen die zich niets meer aantrekt van een ontwormkuur. We zeggen dan dat er resistentie is opgetreden.

Het probleem van resistentie wordt door de gemiddelde paardenhouder zwaar onderschat. Tijdens het schrijven van deze pagina (eind 2006) is de huidige stand van zaken:

Fenbendazole: Kleine strongyliden zijn inmiddels nagenoeg volledig resistent tegen dit middel.
Pyrantel: Resistentie wordt bij strongyliden steeds vaker aangetroffen.
Ivermectine: In 2005 voor het eerst resistentie bij kleine strongyliden aangetroffen in Duitsland en Engeland.

Let wel, het gaat hier niet om merknamen maar om productgroepen. Zo zullen bijvoorbeeld wormen die resistent zijn tegen ivermectine dat ook zijn tegen moxidectine.

! Het ontstaan van resistentie heeft niets met de kwaliteit van het ontwormmiddel te maken, maar is een onontkoombaar neveneffect van alles wat wormen het leven zuur probeert te maken. Vroeg of laat ontstaat er tegen ieder ontwormmiddel resistentie.

Dit is maar een deel van het verhaal. Het hele verhaal staat op: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/ontwormen.htm
(Mods, dit is geen commercieel onderdeel van hun site, PN verkoopt niks op dat gebied)

Ik ga nu een bewuster ontworm beleid toepassen op mijn paarden. Eerst mestmonsters opsturen en pas te ontwormen indien nodig. De analyse van de monsters is net zo duur als een wormenspuit, dus daar hoeven we het niet voor te laten.

Het is belangrijk dat we ons bewust worden van hoe we nu bezig zijn, al dan niet onder invloed van fabrikanten, EN wat voor gevolgen dit gaat hebben!

Mayflower_

Re: Minder ontwormen, omdat wormen resistent dreigen te rake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:57

Brr best wel beangstigend! Scheve mond

Wilawander

Re: Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:54

Mestmonsters zeggen helaas zo weinig over of een paard daadwerkelijk wormen heeft. Is het mestonderzoek negatief kan het paard wel degelijk wormen hebben (elk paard heeft wormen in meer of mindere mate afhankelijk van het ontwormbeleid). Is het negatief en je ontwormt niet dan kunnen ze zich snel vermeerderen. Dat wordt vaak vergeten met alle gevolgen van dien. Daarom geven de meeste dierenartsen ook het schema om elke 8 weken te ontwormen. Belangrijk om resistentie tegen te gaan is de hoeveelheid. De meeste paarden worden ondergedoseerd en dan worden de wormen sterker en sterker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:09

Het allergrootste probleem (want hier is in het verleden al lang onderzoek naar gedaan), is dat en heel groot deel van de mensen die hun paard ontwormen, geen idee heeft hoeveel hun paard daadwerkelijk weegt.

Daardoor geven veel mensen te weinig wormmiddel. En daarmee komt er dus te weinig 'gif' binnen voor de wormen om er echt dood aan te gaan.

Uiteindelijk zullen er inderdaad wormen komen die gemuteerd dna hebben, en resistent zijn voor het gif (zoals sommige slangen resistent zijn voor giftige padden die ze eten, terwijl andere dieren wel dood gaan aan het gif van de pad).

Tja, dan moet er gewoon nieuw gif gevonden worden.

Het beste dat je nu kunt doen, is je paard een keer op de weegbrug zetten, en ervoor zorgen dat je op het juiste aantal kilo's ontwormt. En daarnaast regelmatig afwisselt tussen de werkzame stoffen. Zo kan het resistentie proces minder makkelijk ontstaan, want als de ene worm gemuteerd is om resistent te zijn voor ivermectine, gaat hij nog gewoon dood aan pyrantel.

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:13

En wat ook al heel veel uitmaakt is als je gewoon niet iedere x dezelfde ontwormingspasta gebruikt maar afwisselt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:42

Dat blijkt dus weinig uit te maken, en de kans zelfs te vergroten..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:31

Hoe zit het met wormen in deze tijd van het jaar?

Op veel sites lees je dat je vanaf half september tot maart niet hoeft te ontwormen.
Maar het is nu warmer dan normaal...

Alhoewel het half september meestal warmer is dan nu.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:38

Een paar jaar geleden ontwormde ik ook om de aangegeven tijd. Mijn paard werd op slot niet lekker en bleek wat wormen te hebben (gelukkig niet vol van de wormen). De DA heeft toen een andere wormenkuur gegeven en mij verteld dat ik direct moet stoppen met de aangegeven tijd. Dit omdat de wormen niet meer dood gaan door het middel. Nu geef ik 2 a 3 keer per jaar een wormenkuur en ze heeft nergens last van. Als ik er op het land had moest ik wel iets vaker ontwormen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:41

e_horse schreef:

Op veel sites lees je dat je vanaf half september tot maart niet hoeft te ontwormen.
Maar het is nu warmer dan normaal...

Rond januari gaan de larven van bloedwormen zich vastzetten aan de darmwand. Deze larven kun je alleen bestrijden dmv moxidectine. Dus rond januari iig Equest geven!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:45

dat heb ik toevallig gister nog gelezen op paardnatuurlijk!

het is beter om niet telkens je wormenkuren af te wisselen, maar dezelfde te gebruiken (tijdelijk), als je ze telkens afwisselt kunnen de wormen resistent worden tegen meerdere wormenkuren en hou je uiteindelijk niks over.. gebruik je nu bijvoorbeeld gewoon veel equiworm kunnen ze daar resistent tegen worden maar dan heb je iig nog genoeg andere merken over!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:53

tjitseee schreef:
dat heb ik toevallig gister nog gelezen op paardnatuurlijk!

het is beter om niet telkens je wormenkuren af te wisselen, maar dezelfde te gebruiken (tijdelijk), als je ze telkens afwisselt kunnen de wormen resistent worden tegen meerdere wormenkuren en hou je uiteindelijk niks over.. gebruik je nu bijvoorbeeld gewoon veel equiworm kunnen ze daar resistent tegen worden maar dan heb je iig nog genoeg andere merken over!

Het gaat niet om de 'merken' maar om wat er inzit. Je hebt bijv. Eqvalan en Hippomac, scheelt geloof ik 6 euro in prijs maar zit in allebei gewoon Ivermectine.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:56

ja dat bedoel ik, andere merken met andere stoffen erin Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:47

Waar kun je equest halen (ben van belgië en weet niet zeker of alles wel hier te verkrijgen is)

pff, zit nu wel met een dilemma? Ik ontworm 4x per jaar, januari vrij goedkoop merk, april equivalent, juli een tusseninnetje, oktober terug een goedkoper.

Sta nu op een weide dus weet niet of er verschil inzit?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:24

chipieke schreef:
Waar kun je equest halen (ben van belgië en weet niet zeker of alles wel hier te verkrijgen is)

pff, zit nu wel met een dilemma? Ik ontworm 4x per jaar, januari vrij goedkoop merk, april equivalent, juli een tusseninnetje, oktober terug een goedkoper.

Heet dat echt zo of bedoel je Eqvalan? Ik ben er al jaren achter dat goedkopere merken echt niet onder doen voor de duurdere! Als je maar kijkt of er hetzelfde inzit.

Vwb Equest, misschien bij je DA informeren of anders via internet bestellen?! Als je er maar op let dat er moxidectine in zit dan kun je ook voor een ander 'merk' gaan. In Nederland is dacht ik Equest de enige met moxidectine.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:27

Sjah, das hetzelfde voor antibiotica en andere geneesmiddelen.
En inderdaad weinig mensen weten daadwerkelijk hoeveel ze moeten geven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:35

Equest is in Nederland inderdaad de enige met Moxidectine.

"'een van de duurste Ivermectine spuiten is Eqvalan en de goedkoopste is volgens mij Noromectin. beiden zijn qua werkzame stoffen helemaal gelijk. scheelt inderdaad een euro of 6

Lies88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:39

ik ontworm mijn paarden ook niet meer 4x int jaar mestonderzoek laten doen en als ze iets tegen komen krijgen ze wormkuur anders niet !!!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:44

Het is misschien helemaal niet zo gek dat de vrije verkoop van wormpasta verdwijnt en dat de VA eraan te pas moet komen.
Veel mensen doen nu maar wat en weten vaak niet beter.

Aan de andere kant: het artikel van TS spreekt over resistentie in Engeland en Duitsland en daar is al geen vrije verkoop van wormmiddelen Verward

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:57

Paard natuurlijk heeft dit gewoon overgeschreven van een officieel onderzoek dat is gepubliceerd door de Dierenfaculteit in Utrecht. Er is een tijdje geleden een uitgebreid topic geweest wat we helaas niet als sticky mochten houden over wormen. viewtopic.php?f=3&t=626287&hilit=

Hierin staat echt vreselijk veel informatie, ook over knoflook geven, verm-x en weidebemesting. Het is trouwens voor stal paarden echt onzin om vaak te ontwormen die komen niet in aanraking met mest van anderen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:05

Ik denk dat het ook een probleem is dat het absoluut niet duidelijk is waneer/hoevaak je moet ontwormen.
Sommige doen het 2x per jaar, anderen 4 keer en sommigen 6 keer. Ik behoor tot de laatste groep (elke 2 maanden en 2x per jaar equest), maar eigenlijk heb ik geen idee waarom ik het op deze manier doe, heb er geen onderbouwing voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:30

Ik zet even wat reacties bij elkaar, tot zover ik er wat van af weet Knipoog.

Wilawander schreef:
Mestmonsters zeggen helaas zo weinig over of een paard daadwerkelijk wormen heeft. Is het mestonderzoek negatief kan het paard wel degelijk wormen hebben (elk paard heeft wormen in meer of mindere mate afhankelijk van het ontwormbeleid). Is het negatief en je ontwormt niet dan kunnen ze zich snel vermeerderen. Dat wordt vaak vergeten met alle gevolgen van dien. Daarom geven de meeste dierenartsen ook het schema om elke 8 weken te ontwormen. Belangrijk om resistentie tegen te gaan is de hoeveelheid. De meeste paarden worden ondergedoseerd en dan worden de wormen sterker en sterker....

Het beste zijn de mestmonsters van de GD WormMeter. Dit gaat via de DA en is wel aan de prijzige kant. Bij dit mestonderzoek kijken ze naar de ERP (= egg reappearance period = de tijd die verloopt tussen het tijdstip van behandeling en het tijdstip waarop de gemiddelde eiuitscheiding van alle paarden hoger wordt dan 100 EPG) (100 EPG = meer dan 100 eutjes per gram mest). Om het iets duidelijker te maken: de ERP van bijv. ivermectine is 8 weken, de ERP van pyrantel is 6 weken.

Een "gewoon" mestonderzoek bij de dierenarts (eitelling) geeft wel een indicatie hoeveel wormeitjes er op dat moment in de mest zitten. Maar niet hoeveel er de volgende dag in zullen zitten. Je zou dit bijv. wekelijks kunnen doen om een beeld te krijgen en op basis daarvan te ontwormen.

Het schema van de dierenartsen is - of wordt - inmiddels bijgesteld en er wordt ook door DA's steeds vaker afgeraden om standaard om die 6 of 8 weken de ontwormen. Dit i.v.m. kans op resistentie.

Onderdosering werkt inderdaad ook resistentie in de hand. Maar dit is echter niet de enige veroorzaker. Ook het standaard ontwormen terwijl het misschien wel helemaal niet hoeft. Èn het feit dat de ontwormmiddelen in de mest via de grond in het grondwater terechtkomen, wat niet alleen mileuvervuiling veroorzaakt, maar óók resistentie.

passiepeer schreef:
En wat ook al heel veel uitmaakt is als je gewoon niet iedere x dezelfde ontwormingspasta gebruikt maar afwisselt.

Het is juist erg belangrijk om het hele jaar door hetzelfde ontwormingsmiddel te gebruiken. Wanneer je begint in april, ontworm dan de rest van het jaar met hetzelfde middel (middel/bestanddeel dus, merk maakt niet uit). Dit ivm kans op resistentie.

e_horse schreef:
Op veel sites lees je dat je vanaf half september tot maart niet hoeft te ontwormen. Maar het is nu warmer dan normaal...

Het beste is om na de eerste nachtvorst (vaak eind november - december) de laatste wormkuur te geven met bestanddeel ivermectine. Dan hoeft je gedurende de winter niet meer te ontwormen.

chipieke schreef:
Ik ontworm 4x per jaar, januari vrij goedkoop merk, april equivalent, juli een tusseninnetje, oktober terug een goedkoper.

Het is goed om in het voorjaar en najaar in ieder geval te ontwormen tegen lintworm, dus bestanddeel pyrantel of praziquantel. Daar tussenin is het dus maar de vraag of en hòe je moet ontwormen (zie mijn eerste alinea over mestonderzoek).

Dealer schreef:
Het is misschien helemaal niet zo gek dat de vrije verkoop van wormpasta verdwijnt en dat de VA eraan te pas moet komen. Veel mensen doen nu maar wat en weten vaak niet beter.

Grote kans dat dit dus inderdaad gaat gebeuren in Nederland. De overheid vreest voor groot resistentie-gevaar en milieuverontreiniging.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:36

@Joviban; en waar bestrijdt jij dan de larven van de bloedworm mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:50

singasong schreef:
@Joviban; en waar bestrijdt jij dan de larven van de bloedworm mee?

Dat kan alleen met moxidectine, dat in Equest zit.
Wel interessant om te weten: het is aangetoond dat moxidectine minimaal 25 weken werkzaam is (dus niet tot wat de fabrikant zelf aangeeft, 12 à 13 weken). Als je gericht op bloedwormen wilt ontwormen, dan is 2 x per jaar dus voldoende.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:02

JoviBan schreef:
Dat kan alleen met moxidectine, dat in Equest zit.
Wel interessant om te weten: het is aangetoond dat moxidectine minimaal 25 weken werkzaam is (dus niet tot wat de fabrikant zelf aangeeft, 12 à 13 weken). Als je gericht op bloedwormen wilt ontwormen, dan is 2 x per jaar dus voldoende.

Als je de larven van de bloedworm wilt bestrijden moet dat met moxidectine (Equest) maar die komen alleen rond januari voor. De bloedwormen zelf bestrijd je de rest van het jaar al met ivermectine dus 1x per jaar met Equest is dan genoeg!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:22

Citaat:
Rond januari gaan de larven van bloedwormen zich vastzetten aan de darmwand. Deze larven kun je alleen bestrijden dmv moxidectine. Dus rond januari iig Equest geven!

Ik (en e-horse) zitten momenteel midden in een ontworm crisis. Duivel

Kort uitgelegd paard op stal(22 uur in de box) heeft last van wormen(vastgesteld door een DA). Hele stal in de stress en we moeten nu 'verplicht'(stalhouder/stalgenoten...DA zegt dat het niet nodig is.) ontwormen want paarden kunnen wel eens aan de stront van dat paard geroken hebben.
Ondertussen staan 6 paarden(w.o mijnes) in een loopstal waarvan de zijkanten met stront bezaaid zijn. Maar dat kan dan weer geen kwaad Verward (benik het dus absoluut niet mee eens)

Ik heb mijn paarden wegens verhuizingen dit jaar al 3x een extra dosis gegeven en zou nu dus weer moeten. En nu met dat verhaal over de bloed wormen zou ik dus over 4 a 5 weken weer moeten.

Ben nooit tegen goed ontwormen maar op dit moment stijgt het naar me hoofd en iets in me zegt dat het niet goed gaat. Mijn paarden zijn onderhand wandelende gif containers.
Ik heb ze al tig jaar en heb nog nooit een worm gezien of vermoeden gehad van .