is gronische mok besmettelijk?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gosha

is gronische mok besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 13:31

Het is namelijk zo dat ik dus net een paard van iemand gekocht heb die er 2 had waar van 1 met gronische mok. Ze had ze samen 3,5 jaar. En gebruikte gewoon de beenbeschermers van het ene paard ook voor het andere. Nou mijn paard (nu dus) heeft daardoor nooit mok gehad, maar nu staan ze met een paar andere paarden en die hebben nu 2 van een klein beetje mok gekregen ( niet door de erge regenval van de laatste tijd, al eerder. Dus is het nu besmettelijk,haar andere paarden hebben er ook nooit las van gehad, maar daar gebruikte ze dezelfde beenbeschermers niet voor, maar stonden wel samen in de wei.

Gast746

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 07:32

Mij is ooit verteld dat mok besmettelijk is. Als een paard op stal mok heeft en de andere paarden staan op het zelfde stukje modderige wei, of in jouw geval dezelfde beenbeschermers kan dit andere paard ook mok krijgen. Als de huid voortdurend nat is, wordt hij week en dan kan de mok-bacterie (weet niet of het een bacterie is) makkelijk zijn werk doen. Paarden met een hoge weerstand zullen minder snel mok krijgen, maar in de winter met natte weilanden of een natte stal zullen ze het op den duur ook krijgen, zeker als er al mok op stal is.

Spullen niet uitwisselen, goed schoonmaken en de paarden goed behandelen. Ze hoeven geen chronische mok te krijgen, kwestie van slechte hygiene en geen goede verzorging ervan. De huid gaat stuk en er kan van allerlei rotzooi in het lichaam komen. Wel eens de bloederige korsten gezien? hoeft toch niet!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie