ataxie wat is dit nou precies en wat zijn de symtonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette_88

ataxie wat is dit nou precies en wat zijn de symtonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:24

Ik las pas in een blad dat een paard ataxie had aan zijn achterbenen , er stond niet bij wat het was alleen dat het ongeneesbaar is,
nou ben ik toch wel nieuwschieurig wat het is!

wednesday

Re: ataxie wat is dit nou precies en wat zijn de symtonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:26

stipje,
ik wil het ook wel eens precies weten

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:29

Noem het evenwichtsstoornissen, een zenuw die gekneld zit. Zelf heb ik zo nog maar één paard meegemaakt (stond op het punt hem te kopen) en die kon dus langs 1 kant geen volte lopen, kruiste dan de voorbenen en wou omdraaien naar de andere richting. Probleem zat volgens de DA in de nek, gevallen geweest of een ongeluk gehad. Heb 't dier dan ook laten staan op advies van de DA, echt dressuur rijden zat er niet in, springen al helemaal niet want dan zou die gewoon onderuit gaan en met wandelingen zou het in galop of een onverwachte wending ook gevaarlijk worden ivm onderuit gaan. Er zijn ook verschillende "graden" in.

Edit: Hier zijn echt al een hoop topics over waarin mensen het beter uitleggen als ik en ook beter weten wat precies symptomen e.d. zijn, ben ataxie voor dit geval nooit tegen gekomen. Even de zoekfunctie gebruiken. Knipoog

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:21

Ik kreeg vandaag te horen dat een paard van mijn vriendin ataxie heeft, zijn hele staart is verlamd! Vet raar.. Het dier kan gewoon zijn staart niet meer optillen en heeft er ook geen gevoel meer in.. Ook het mesten gaat heel moeizaam..Ze moest vandaag naar de kliniek dus weet nog niet hoe het afgelopen is..

Juliette_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:44

Moni_Q schreef:
Ik kreeg vandaag te horen dat een paard van mijn vriendin ataxie heeft, zijn hele staart is verlamd! Vet raar.. Het dier kan gewoon zijn staart niet meer optillen en heeft er ook geen gevoel meer in.. Ook het mesten gaat heel moeizaam..Ze moest vandaag naar de kliniek dus weet nog niet hoe het afgelopen is..

jeejtje dat is niet niks,, lijkt me niks dat je ziet dat je paard vanlamd is aan zijn staart of andere delen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:46

PB renske eens, zij kan je vast meer vertellen na een foute diagnose...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:50

Ik ken meerdere paarden met atxie van licht tot zeer ernstige vorm.

Het is idd een evenwichtsstoornis.
Het kan in de nek zitten dat word ook wel Wobbler genoemd. Dan zit er een zenuw tussen de wervels bekneld. HEt kan ook verder naar achteren zitten. Hoe verder het naar achter zit hoe minder last ze in principe hebben.

Als het in de hals zit is gelijk het hele lichaam minder stabiel. Als het bijvoorbeeld bij de lendenen zit vanaf de lendenen naar achter.

Ik had zelf een merrie die vanaf haar lenden niet meer goed was. Een soort van pizza wiel voelde ze vanaf daar niet meer. Ze liep ook als een dronken man. Gewoon geen gevoel meer aan de achter kant, althans heel erg weinig.

Het 2e paard. was nog veel erger (bijrijdpaard) die was al toen hij kwam niet goed. Met galoperen viel hij regelmatig als hij geen steun in de hand kreeg. En met longeren kon die alleen galoperen als hij een pessoatuig omhad. Dit kan dus nooit goed zijn. Helaas ben ik dit paard uit het oog verloren. En weet ook niet waar ze is.

Het derde paard is licht atactisch. Staat op het moment bij mij thuis. is van een vriendin. Je merkt er erg weinig aan. Is wel heel slap. Is 1.83 hoog en al meer als een jaar geen arbeid mee verricht. Dus dan zie je die atxie ook beter. Verder zou je alles met dit dier kunnen doen al had hij geen peesblessure gehad.

Als je paard ataxie heeft en niet kreupel loopt kan je doormiddel van training het paard beter zijn balans leren houden.

Ik heb tenslotte nog 1 voorbeeld.
De friese merrie van onze over buurman is toen hij 1 jaar was over de kop geslagen. (door gek te rennen loopt gewoon 24/7 buiten) Hier is toen VA bij geweest. De eigenaar wou verder er niks aan laten doen. Paard kon eerste uren niet meer staan. Na een poosje kon hij wel weer staan, en zelfs weer lopen. Na een poos kon hij steeds meer en meer. Uiteindelijk is hij nu 3 jaar is ster geworden en loopt goed. Je ziet er niets meer aan. Dus dit is ook een teken dat t goed kan komen.

Je kan dus ataxie krijgen door een val, ook kan het door de ziekte Rhinopneumie komen. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:04

Ataxie is een (tijdelijke) beknelling van de zenuwen in de ruggegraad. Het kan komen door een trauma (ongeluk), ziekte (bv. rhino) of is aangeboren. Ataxie is geen ziekte of oorzaak, het zijn de gevolgen van de beknelling van de zenuwen. De oorzaak is soms erg lastig te vinden. De diagnose "atactisch" wordt naar mijn idee soms te makkelijk gesteld, ook bij bijvoorbeeld paarden die zwak zijn in de achterhand.

Mijn eigen paard is door een trauma atactisch gaan lopen, de dierenarts ging er vanuit dat het blijvend was. Na een lange, moeizame, opbouw is het weer helemaal goed gekomen Go jij! Go jij!.

Deze informatie over ataxie staat op de site van DAP Bodegraven, het is een heel verhaal maar wel duidelijk:

Ataxie

Ataxie is voor paardenmensen vaak een wat vaag begrip, welke echter voor het gebruik als sportpaard een grote rol kan spelen. In deze aflevering worden daarom de belangrijkste aspecten van deze neurologische afwijking besproken.

Op deze röntgenfoto is een halswervelfractuur zichtbaar. Ook een ongeluk kan dus spinale ataxie veroorzaken. Door de standsverandering van de wervels ten opzichte van elkaar is een duidelijke vernauwing van het wervelkanaal zichtbaar.

Vormen van ataxie
Ataxie is symptoombeschrijving van een aantal ziekten, die zich allen kenmerken door een neurologische (dwz het zenuwstelsel betreffend) verstoring in het bewegingspatroon. Hierbij is er dus geen sprake van een kreupelheid maar van een coördinatie probleem. Hieronder volgt een opsomming van de, voor fokkers en gebruikers, meest belangrijke vormen van ataxie.

1-Cerebellaire ataxie.
Deze vorm van ataxie vindt zijn oorsprong in de zo genaamde kleine hersenen. De kleine hersenen spelen een belangrijke rol bij het coördineren van signalen naar spieren en het evenwichtsorgaan. De eerste klinische verschijnselen van deze afwijking manifesteren zich in de periode kort na de geboorte tot aan de derde levensmaand. Dergelijke veulens vertonen ataxie aan de voorbenen en spiertrillingen met name in de hals. Cerebellaire ataxie is een aangeboren en erfelijk probleem, voornamelijk voorkomend bij het arabische paard, de oldenburger en de Gotland pony.

2-Ataxie in het kader van rhinopneumonie
Een infectie met het zogenaamde herpesvirus, ook wel rhinopneumonie genoemd, gaat vaak ongemerkt voorbij. Soms leidt het tot verschijnselen van de luchtwegen of abortus. In uitzonderlijke gevallen zien we de zogenaamde neurale (het zenuwstelsel betreffend) vorm. Hierbij kunnen zowel de "kopzenuwen" als het ruggenmerg aangetast zijn.
Bij ernstige aantasting raken dergelijke paarden verlamd, met name in de achterhand. De symptomen kunnen zo ernstig zijn dat euthanasie noodzakelijk is. Een groot aantal paarden maakt, na zeer intensieve medische zorg, enige vorm van herstel door en kunnen weer redelijk functioneren. Een optimale carrière als sportpaard is vaak niet meer mogelijk, omdat er voortdurend problemen blijven bestaan met de coördinatie van de beweging. De neurale vorm treedt vaak op als de acute infectie al langer geleden is. Daarom is het niet altijd gemakkelijk om de oorzaak te achterhalen.

3-Ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis
Een derde vorm van ataxie is het cauda equina syndroom. Hierbij zijn de uitlopers van het ruggenmerg, de zogenaamde cauda equina of paardenstaart, ontstoken. De cauda equina ontspringt uit het ruggenmerg ter hoogte van de vijfde en zesde lendenwervels en loopt in het wervelkanaal door richting staart. Naast de ataxie zijn kenmerkend voor deze ziekte het verlies van gevoel in de huid van de rond de anus, de slappe staart en in een later stadium de verlamming van blaas en einddarm. De aandoening komt meestal voor bij oudere paarden en verloopt progressief, dat wil zeggen dat de situatie in het verloop van de tijd steeds slechter wordt

4-De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom. Het Wobbler syndroom vindt zijn oorsprong in een probleem aan de halswervels. In de aflevering over de wervelkolom is al besproken dat het ruggenmerg van het paard door een holte in de wervels loopt, die samen het wervel kanaal vormen. Bij een wobbler ontstaat er overmatige druk op het ruggenmerg. In de meeste gevallen wordt deze overmatige druk veroorzaakt doordat het dier te snel groeit en er teveel bot aanmaak is rond de groeischijven van de wervels, hetgeen leidt tot druk op het ruggenmerg. Daarnaast ontstaan er afwijkingen aan de gewrichten tussen de verschillende wervels waardoor de wervels een abnormale stand ten opzichte van elkaar aannemen en zo druk op het ruggenmerg veroorzaken. In een enkel geval kan een ongeluk ook aanleiding geven tot beschadiging van de halswervels en leiden tot spinale ataxie
Als het een groeistoornis van het bot betreft zie je de eerste symptomen van het Wobbler syndroom bij een- en tweejarige dieren. Deze paarden lopen ‘dronken’ in het land, of nog erger kunnen niet meer opstaan. In de regel beginnen de problemen bij deze paarden aan de achterhand. Dit komt omdat de zenuwbanen die de motoriek van de achterbenen aan sturen de onderste banen in het ruggenmerg zijn. Dit is juist de plek waar het eerst teveel druk ontstaat. Wanneer het probleem zich uitbreidt dan krijgt het dier ook problemen aan de voorhand . Grotere problemen aan de voor- dan achterbenen worden wel waargenomen als het probleem zijn oorsprong tussen de zesde en zevende halswervel kent Het Wobbler syndroom komt vaker (ongeveer driemaal) bij mannelijke- dan vrouwelijke dieren voor.

Symptomen en behandeling van spinale ataxie
In het acute stadium van spinale ataxie zijn de paarden vaak stomdronken of kunnen niet meer staan. Dergelijke dieren moeten snel en hoog gedoseerd met medicamenten ( o.a. ontstekingsremmers) behandeld worden, om de schade aan het ruggenmerg zoveel mogelijk te beperken. In een later stadium worden de coördinatiestoornissen duidelijk minder, deels door de medicijnen, deels omdat de dieren door training van andere onderdelen van het zenuwstelsel, zoals de ogen en de houdingsreflexen, er beter mee om leren gaan. In een gestabiliseerde situatie hebben een aantal paarden baat bij manueel therapie, waarbij middels "tractie" de stand van de wervels ten opzichte van elkaar verbeterd wordt.

Onder het zadel hebben (licht) atactische paarden vaak problemen met de overgangen, vooral van galop naar draf. Slechts zelden worden dergelijke paarden hiervoor aangeboden. Vaak ontwikkelen atactische paarden andere klachten. Omdat de aandoening zich afspeelt in de gewrichten tussen de wervels hebben deze dieren vaak een zeer stijve rechte hals, en vertonen problemen met het "inbuigen". Daarnaast bewegen patiënten die atactisch zijn als het ware ongeremd waardoor zij veel ongecoördineerde bewegingen in de rug opvangen. Atactische dieren hebben vaak een zeer pijnlijke rug. De symptomen van ataxie verergeren als het paard moe wordt.

De diagnose ataxie wordt vaak gesteld aan de hand van de klinische symptomen in combinatie met een klinisch neurologisch onderzoek. Interpretatie van de symptomen is vaak subjectief en slecht meetbaar. Dit geeft nogal eens aanleiding tot interpretatieverschillen. Licht atactische paarden worden dan soms ten onrechte als slap aangeduid.

Als neurologische test wordt wel de zogenaamde kruistest gebruikt. Hierbij worden de achterbenen van het paard gekruist neergezet. Een gezond paard zal in de regel zijn benen weer zo snel mogelijk goed neerzetten. Deze test is echter niet heel erg betrouwbaar omdat het karakter van het paard hierbij een grote rol speelt. Een mak paard zal niet veel problemen hebben als zijn baas graag wil dat hij zo staat terwijl er geen sprake is van een afwijking terwijl een onrustig paard dat wel atactisch is dit niet zal laten gebeuren.

Aanvullend onderzoek bestaat uit röntgenonderzoek van de halswervels. Soms zijn contrastopnamen onder narcose noodzakelijk. In België wordt op dit moment hard gewerkt om een meer objectieve methode te ontwikkelen om de mate van ataxie te meten. Deze methode meet de snelheid van prikkelgeleiding van de hersenen naar de achterhand.
Als ataxie veroorzaakt wordt door standproblemen van de halswervels is het in een aantal gevallen mogelijk om deze wervels door middel van een stalen schroef of -plaat met elkaar te verbinden. Hierdoor worden de bewegingsmogelijkheden van de hals wel aanzienlijk belemmerd hetgeen nadelig kan zijn in een latere sportcarrière.

Een andere, betere en praktisch meer eenvoudige test is het op een korte cirkel laten lopen van een paard waarbij het hoofd en de staart van het dier worden vastgehouden. Een ataxiepatiënt zal daarbij altijd een zeer afwijkend bewegingspatroon van het buitenachterbeen tonen en daarnaast vaak over zijn eigen achterbenen struikelen.

Prognose
De prognose voor het paard hangt vaak af van de snelheid waarmee hij herstelt. Is het dier in korte tijd nadat de eerste verschijnselen werden waargenomen opgeknapt dan is de kans groot dat hij nauwelijks rest verschijnselen overhoudt. Duurt het eerste herstel heel lang dan worden zijn kansen minder. Daarnaast is het zo dat een lichte vorm van ataxie een sportcarrière niet in de weg hoeft te staan. Er zijn zelfs mensen die beweren dat een springpaard met lichte ataxie zelfs beter presteert, omdat het vaak paarden met veel vermogen zijn . Leendert Jan Hofland denkt hier iets anders over. “Ik denk dat die paarden zonder ataxie nog beter zouden zijn, maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk.”
Bedenk bij de scholing van een paard met licht ataxie altijd dat hij wel degelijk iets heeft. Ga er van uit dat wat een gezond paard anders in drie maanden zou leren door een paard met ataxie in een halfjaar geleerd wordt.

edit: kijk voor de foto's die bij dit artikel horen op www.dapbodegraven.nl
Laatst bijgewerkt door Ment op 20-11-06 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:05

Mijn friese hengst had het ook, de zeer ernstige vorm, echt heel jammer.
Waarschijnlijk is het in de hengstenweide gebeurd, klap gehad van een ander paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:56

Mijn paard is ook (licht) atactisch door middel van een val. Helaas heeft het lang geduurd voor we wisten wat ze telkens last van had. Ze ging compenseren met haar manier van lopen zodat we het niet konden zien. In de eerste instantie mocht er nooit meer opgereden worden maar alleen voor de kar. Nu rijden we endurance mee en het gaat top. Ik heb een verklaring voor de dierenarsten daar mochten ze haar rare lopen zien maar is nog nooit nodig geweest