***assymetrische hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-01 13:12

Omdat mijn paardje (10 jaar) maar bleef onregelmatig lopen hebben we daarjuist de dierenarts laten komen. Hij heeft naar de hoeven gekeken en zei dat er een kleine ontsteking op de rechter voorhoef door een blijntje. De oorzaak ligt verder: Rocky heeft misvormde hoef. De buitenkant van zijn hoefje loop recht naar beneden i.p.v. schuin. Daardoor werken zijn 'schokdempers' niet meer, omdat het kraakbeen erboven verbeend is. Er valt niet veel aan te doen, buiten relmatig eens onstekingsremmers of pijnstillers te geven. Hij heeft nu een cortizone-spuit gekregen en we hebben poedertjes die we door zijn voer moeten doen.

Of ik er nog mee mag werken? 'het zal geen wedstrijdpaard meer worden, maar een goed leerpaard'
Ik mag er wel nog mee rijden, "want daar is het paard er toch".
Als hij mank is moet ik hem van dat poeder geven.Voor de rest krijgt hij een soort 'schokdempertje' tussen zijn ijzers en zijn hoef, die de schokken zouden opvangen.

Een echte oplossing is er niet. alleen hulpmiddeltjes en in het extreemste geval zijn zenuw doorknippen, maar dat zie ik zeker niet zitten en in dat stadium zit hij ook nog niet.

In hoeverre is het paardonvriendelijk hem te rijden? Zijn er nog mensen die dat probleem hebben en ontzien juuliie je paard ervoor? Pijnstillers verwijderen de symptomen wel, maar hoe zit dat met de rest van het paard? Wordt hij dan niet langzaam kapotgereden? Zijn er ECHT geen betere oplossingen voor zijn probleem???

Ik ben er echt niet goed van... Scheve mond\
Femke


Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 14:26

He Femke, wat vervelend voor je zeg. Eerlijk gezegd denk ik dat het voor het paard niet zo prettig is om er serieus mee te rijden. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts...

R.I.P. allerliefste Tonkie... 1987-2009

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:25

Oh, femke!!!
wat erg, dat doet met ongelofelijk denken aan Marit. Ongeveer hetzelfde!
Zal ik morgen ff bellen?
Wat naar zeg!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:25

Was je van plan er nog ooit wedstrijden mee te rijden?
Met pijnstillers werken is ook niet alles...

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 11:36

Ik had aan Meures gevraagd of het zo iets was als bij Marit. Maar dat is het niet. Ik wilde wel naar een pony/paarden-club gaan en eventueel een paar wedstrijdjes doen, (dressuur) maar eigenlijk vooral voor het plezier zoektochten en zo in het bos doen in groep.

Ik denk eigenlijk nog steeds dat het weer een tijdje zal wegblijven nu omdat hij tenslotte al 11 jaar met zijn hoef rondloopt. Nu had hij er een blijntje aan, maar misschien kan hij weer een tijd verder met als het genezen is. Hij krijgt in elk geval binnenkort 'zooltjes' onder zijn hoeven. De dierearts heeft ook gezegd dat als hij 'dit' medicament krijgt dat hij vandaag al weer zou kunnen rijden, maar ik ga toch nog een beetje opppassen.

Femke

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 12:06

ahzo, wel ik hoop echt dat het na die blijn beter gaat!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 12:08

Ja, want je bent het nog niet vergeten hé, onze lange afstands-plannen???? Heb je eigenlijk al verder gekeken naar een Fjordje???

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 12:19

nee Boos!
maar Warre gaat geweldig goed, en zo op het gemakje. Voor mij hoeft er absoluut niet nog een paardje bij. Het zou natuurlijk wel ontzettend leuk zijn!!!!!!!!!!!! Party!! *LOL* Party!!
en mijn moeder wil ook graag mee rijden, dus vandaar, maar we kijken wel uit naar nog een leuke fjord...

Ja, zeg, onze lange afstandsplannen... Huilen
Tja, dan moeten we die maar veranderen in mooie ritJES op het gemakje...
Dat kan ook ontzettend mooi zijn btw.

Ok, ik ga ff naar de paarden, zit hier al te lang op!

groetjes!!
en veel beterschap aan rocky X

ciao

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-01 17:46

Wel ja, we moeten het rustig aan houden, zeker in het begin. Maar we zoeken de natuur op hé? Ik zou graag eens met Rocky in Hoegaarden rijden. Ik ben er al een gkeer geweest met hem, maar het was wel ver rijden (te paard natuurlijk, ajaaaa!!!)
Maar ja, het begint hier al bijna een pb-je te worden, dus we zullen maar elders verdergaan (want voor buitenstaanders Gaaaap Gaaaap Gaaaap )

ciao
Femke

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:35

Ik vindt de huidige aanpak niet zo prettig. Zijn er foto's gemaakt? Is er verdoofd?
Een goed aangepast beslag moet kunnen helpen. Als de kraakbeenderen verbeend zijn kun je de smid de verzenen laten verdunnen en zogenaamde ranules laten trekken in het verzenen gebied.
Een zenuw snede is bij wet overigens verboden. Paarden kunnen veel pijn verdragen en als het erg is moet je je afvragen of je door moet rijden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-01 21:03

Denk je dat het nodig is dat ik foto's laat nemen? Is er ergens een geschikte dierenkliniek in de buurt van Brussel?
Volgens de DA moeten de takken van de ijzers verder uiteen, zodat de hoef meer plaats heeft om te kunnen bewegen.
Ik ga het eens aan mijn hoefsmid vragen, hoe het zit met die 'ranules'.

Een zenuwsnede zou ik in geen 100 jaar willen laten doen. Je moet je kunnen neerleggen bij hoe je paard nu eenmaal is.

Femke

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 07:45

Hoi,

ik geloof dat de dichtsbijzijnde kliniek in belgie die redelijk staat aangeschreven luik is ik heb helaas al 2 keer meegemaakt dat er een pony naartoe moest voor ernstige koliek helaas zijn beide pony's nooit meer thuis gekomen maar ik geloof niet dat dat aan hun ligt (1 van de pony's had 30 cm ontstoken darm en kon niet meer gered worden ) ach ja zo gaat het leven paardjes leven nou eenmaal wat korter dan mensen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, Apacheshadow, Lui_, Silverpleun1 en 52 bezoekers