Topic over atypische myopathie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:06

We kunnen maar beter de onderzoeken afwachten en elkaar niet gek maken met iets wat nog steeds niet duidelijk is. Als die info al van 2008 is, zijn ze lekker bij de tijd! :P

lisetteboy

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:07

Volgens mij ligt het niet aan die rode bultjes op het blad. dit zit toch op meerdere bomen?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:09

lisetteboy schreef:
Volgens mij ligt het niet aan die rode bultjes op het blad. dit zit toch op meerdere bomen?


Heb dat rode bekeken vorige week op dat soort bladeren, is een soort luis oid.

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:33


karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:34

Bravura schreef:
lisetteboy schreef:
Volgens mij ligt het niet aan die rode bultjes op het blad. dit zit toch op meerdere bomen?


Heb dat rode bekeken vorige week op dat soort bladeren, is een soort luis oid.


Die rode "bultjes" komen van een mijt, Phytoptus avellanae.
De schimmel waar het om gaat is in de lente nog maar moeilijk zichtbaar; de zwarte vlekken zitten nu nog niet op de bladeren. Toch is die schimmel, Rhytisma acerinum, wel al volop aanwezig! Maar dus nog nauwelijks zichtbaar, in deze tijd van het jaar ;( .

In mijn regio 3 gevallen waar ik van weet, dit afgelopen weekend. Inclusief mijn eigen Shetland pony zijn het er 4, in de afgelopen 4 dagen.

Mijn Shet gaat het redden gelukkig; hij is vooral afgelopen woensdagnacht heel ziek geweest, maar hij is er nu weer grotendeels bovenop.

Vraag je dierenarts naar een behandeling met corticosteroiden, bijvoorbeeld Rapidexon, in het geval van Atypische Myopathie. Corticosteroiden zijn bepaald geen onschuldige middelen, een paard kan als "bijwerking" o.a. insulineresistentie en hoefbevangenheid ontwikkelen. Bij drachtige paarden kan het middel leiden tot een abortus. Maar als je paard ernstig AM heeft, dan heb je m.i. weinig andere keus dan het best werkzame middel tegen AM kiezen en zsm toedienen. Na behandeling met corticosteroiden, als het paard herstellende is, kun je het herstelproces ondersteunen met Duivelsklauw en een kruidenmix zoals Easy Mover van Wendal.

Karen
(regio Veendam, prov. Groningen)
1 hobbyvarken met Atypische Myopathie, nu volledig hersteld (mei 2010)
1 Shetlander met Atypische Myopathie, nu herstellende (eind mei 2010)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:07

Ik zal morgen een foto maken van hoe de schimmel eruit ziet op het blad in deze tijd. Ik heb de meeste esdoorns omgehad toen er nog geen blad op zat. Helaas toch een paar gemist en een enkeling al met de kenmerken van het schimmel. Zij zullen als nog gekapt worden.

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:43

Jet schreef:
Maar inderdaad, geen paniek! Jammer dat het bericht verder nergens te vinden is trouwens en dat er nog niets meer duidelijk is.


Nou, onderhand is er toch een hoop over gepubliceerd. Nmm is er nu juist behoorlijk veel zekerheid, over de oorzaak van het overgrote deel van de AM gevallen.
Zie bijv.
http://www.degraafschapdierenartsen.nl/index.php?pubid=917&page=78
http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/15309/esdoornschimmel-mogelijke-oorzaak-atypische-myopathie
of google op esdoorn atypische myopathie

Karen

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:14

Die tweede link heeft inderdaad op VN bij bokt gestaan, die eerste kende ik nog niet. Ik zal zo googlen op esdoorn en AM.
Bij het land van de ruinen bij ons op stal staan ook esdoorns, ze eten er ook van, ze zien niet besmet, maar ik wacht even de foto van Tjady af om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Lou, mijn paard, is een merrie en staat momenteel op een stuk waar geen bomen in de buurt staan, dus die loopt geen gevaar. Ze staan overigens 's nachts wel op stal met kuil en hooi.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:52

ik blijf het maar herhalen, maar ik zou er maar vanuit gaan dat esdoorns een groot risico vormen voor het paard. tot het tegendeel eventueel bewezen wordt.
zo te lezen zijn er meer die er zo over denken, ik vind het nogal gevaarlijk om hier, in het topic dat inmiddels een naslagwerk over AM geworden is (op paardenhouders en ervarings deskundigen gebied) te stellen dat het nog helemaal niet bewezen is en daarom niet zo hoeft te zijn;
zoals het nu lijkt heeft de esdoorn een rol, tot nu toe de belangrijkste rol.
en meer is er bij de medici dan misschien nog niet bekend maar laat het wat mij betreft duidelijk zijn dat die esdoorn gemeden moet worden!
ik vind dat het ook niet uitmaakt of de esdoorn al dan niet uiterlijke kenmerken van ziektes laat zien, zoals hierboven door iemand omschreven is de ziekte in bepaalde periodes van het jaar niet eens zichtbaar.
ik wil mijn pony niet in de buurt van een esdoorn hebben, en let er onwijs goed op ook als ze elders graast tijdens het wandelen.
ik hoop dat door de bekendheid over de esdoorn en de ziekte en de AM paardenleed kan worden voorkomen en dat het nieuws ook paardeneigenaren bereikt die niet op internet lezen.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:46

marigold ik ben het helemaal met je eens. Waarom risico lopen als er een risico is. Het is dan niet bewezen, echter ook niet bewezen dat het er niets mee te maken heeft.
Ik heb mijn Angel zien vechten en zien sterven, mijn andere paarden hebben in de risicozone gezeten. Buiten het emotionele leed, had ik torenhoge dierenartskosten.
Ik zou wel gek zijn als ik zou zeggen, ach het is niet bewezen, dus ik zet ze lekker naast de esdoorns.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:04

http://www.myopathieatypique.be/ op de site staat nog steeds een alarm en Nederland is nog steeds in de oranje waarschuwingsfase. Ik kijk hier regelmatig op.

Volgens mij ziet de schimmel er nu zo uit. In het najaar als de bladeren gevallen zijn, zie je zwarte stippen.
Bovenkant:
Afbeelding
Onderkant:
Afbeelding

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:58

tjady schreef:
http://www.myopathieatypique.be/ op de site staat nog steeds een alarm en Nederland is nog steeds in de oranje waarschuwingsfase. Ik kijk hier regelmatig op.

Volgens mij ziet de schimmel er nu zo uit. In het najaar als de bladeren gevallen zijn, zie je zwarte stippen.
Bovenkant:
Afbeelding
Onderkant:
Afbeelding


Ja, prima foto's, van inderdaad de betreffende schimmel.
Dit blad is, voor deze tijd van het jaar, al behoorlijk ernstig aangetast. Dat maakt de foto duidelijk, maar tegen paardeneigenaren zou ik willen zeggen: check esdoorns heel zorgvuldig.
Bladeren die (nu nog) wat minder ernstig zijn aangetast, moet je echt van dichtbij goed bekijken om die schimmel te kunnen zien.

Voor wat betreft het meldpunt in Luik, http://www.myopathieatypique.be, het aantal meldingen dat zij uit NL krijgen is slechts een fractie van het werkelijke aantal gevallen van Atypische Myopathie. Mede daarom zegt hun AM alarmfase mij niet zoveel (hoe goed bedoeld het natuurlijk ook is).

Eigenaren en dierenartsen die betrokken zijn (of zijn geweest) bij een geval van AM melden dat zelden bij een onderzoeksgroep. En áls ze nu een melding doen van een actueel geval, dan denk ik dat ze dat nu eerder bij de onderzoeksgroep in Utrecht melden, dan bij die in Luik. Ik zal "Utrecht" vandaag een bericht sturen over mijn hobbyvarken en mijn Shetlandpony, die beide recent AM hebben gehad (de Shetlander is nog ziek, maar gelukkig goed herstellende).

Nogmaals:
Alleen al in Veendam en directe omgeving, waren er in de afgelopen paar dagen vier gevallen van Atypische Myopathie, waarvan ik weet.

Terwijl ik helemaal niet actief ben bij verenigingen en dergelijke, waar zulk nieuws zich waarschijnlijk extra snel verspreid (met andere woorden: ik weet meestal lang niet alles van paardennieuws in de regio). Daarom hoop ik dat paardeneigenaren dit alles nu echt heel serieus gaan nemen en niet langer zeggen "geen paniek, laat je niet gek maken".

Paniek is inderdaad niet nodig, maar wat wél nodig is, is dat iedereen weet over het gevaar (esdoorn) en maatregelen neemt om het gevaar weg te nemen.

Een foto van een net gekiemde esdoorn, zoals ze massaal in mijn weides opkwamen (mijn varken en Shetlander zijn daardoor besmet met die schimmel en kregen AM) kun je zien op http://www.natuurbericht.nl/?id=2761 . Ik zal later vandaag een eigen foto van een net gekiemde esdoorn plaatsen, zodat iedereen alert kan zijn op die plantjes.

Karen

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:55

Karenkk: die gekiemde plantjes die komen idd bij mij ookal enorm op. Ik schoffel alles om het is heel veel werk. Ik heb het er graag voor over.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:01

Ik heb ook veel bomen langs mijn wei, meteen even gekeken wat voor een bomen het zijn. Volgens mij berken. Ik weet niet of deze bomen ook die ziekte kunnen krijgen? Ik houd het iig in de gaten.

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:39

tjady schreef:
Karenkk: die gekiemde plantjes die komen idd bij mij ookal enorm op. Ik schoffel alles om het is heel veel werk. Ik heb het er graag voor over.


Super! Ik doe precies hetzelfde, sinds ik weet hoe gevaarlijk ze kunnen zijn voor m'n dieren (dus schoffelen en waar dat lastig gaat, ze uit de grond trekken). Het is inderdaad veel werk, ik heb geen rug meer over ;) !

Karen

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:56

capopjekop schreef:
Ik heb ook veel bomen langs mijn wei, meteen even gekeken wat voor een bomen het zijn. Volgens mij berken. Ik weet niet of deze bomen ook die ziekte kunnen krijgen? Ik houd het iig in de gaten.

Over berk; ik durf echt niet te zeggen of die wel of niet gevaarlijk kan zijn. Mijn Shetlander die AM heeft, heeft zowel esdoorn gegeten als berk. Esdoorn eten, dat was 12 dagen vóór hij ziek werd. Berk heeft hij gegeten enkele uren voordat hij ziek werd ;( .
Ik durf echt niet te zeggen welke van de twee hem ziek heeft gemaakt. Het schijnt dat AM een incubatietijd kan hebben tot 14 dagen; dus in die zin is het mogelijk dat de Rhytisma acerinum schimmel op onze Esdoorns bij mijn pony de boosdoener was, ook al zat er veel tijd tussen. Twaalf dagen voor hij ziek werd, had ik hem een uurtje loslopen op ons erf (vol met esdoorn). Toen wist ik nog niet dat esdoorn gevaarlijk kon zijn voor paarden.

Eik en kastanje kunnen misschien ook gevaarlijk zijn, maar daarover is, net als bij berk, nog veel onduidelijkheid.

Dat Esdoorn het meest gevaarlijk is, dat is duidelijk. Zelf hou ik, na twee Atypische Myopathie gevallen in mijn weides, nu álle bomen buiten bereik van m'n paarden, geiten en varkens (afgewaaide bladeren, jonge boompjes die in de wei kiemen, álles). Misschien doe ik meer werk dan nodig, maar ik wil alles doen wat ik kan bedenken om een derde AM geval bij mijn dieren te voorkomen.

Als het gras nat is, hou ik bovendien m'n dieren op stal of op de (zand) paddock. Dat is één van aanbevelingen van de Onderzoeksgroepen AM. De betreffende schimmel (of de sporen ervan) die verwaaien, kunnen op het gras blijven zitten, zolang het daarvoor vochtig genoeg is. Als het weer goed droog is, dan gaan ze snel dood en/of waaien weg.

Karen

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:58

tjady schreef:
Volgens mij ziet de schimmel er nu zo uit. In het najaar als de bladeren gevallen zijn, zie je zwarte stippen.

Tjady, mag ik de foto's die je gemaakt hebt van Esdoornblad, kopieren om ze op een ander paardenforum te zetten?

Karen

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:53

Dat je de scheuten ruimt om te voorkomen dat het bomen worden kan ik inkomen, maar ik geloof niet dat die scheuten al dodelijk zijn omdat ze de ziekte dragen.
Welke ziekte dat dan ook is, want ik mis in de publikaties nog steeds dat het idd om de zwarte inktvlekkenziekte zou gaan (ondanks de bevestiging die ik vanuit Utrecht ontving).

Overigens is het blad wat Tjady liet zien géén zwarte inktvlekkenziekte, maar een beestje wat eitjes legt in het blad. Als de larve uitkomt zal het het blad op gaan eten.
Het betreft hier dus geen schimmel.

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:03

DubbelDun schreef:
Dat je de scheuten ruimt om te voorkomen dat het bomen worden kan ik inkomen, maar ik geloof niet dat die scheuten al dodelijk zijn omdat ze de ziekte dragen.
Welke ziekte dat dan ook is, want ik mis in de publikaties nog steeds dat het idd om de zwarte inktvlekkenziekte zou gaan (ondanks de bevestiging die ik vanuit Utrecht ontving).


Als mijn Shetlander ziek is geworden van esdoorn en niet van berk, dan betreft het het eten van een flink aantal van die jonge esdoornplantjes en misschien enkele grote bladeren. De meeste grote bladeren (aan de bomen), daar kan hij niet bij omdat hij heel klein is.
Hetzelfde geldt overigens voor m'n kunekune varken die AM heeft gehad en gelukkig heeft overleefd; zij heel ook heel veel esdoorn zaailingen gegeten en hooguit enkele grote bladeren.

Ik vind het overigens, net als jij, heel vreemd dat de onderzoeksgroep Utrecht wel aan jou (en ook aan mij, in een email) heeft bevestigd dat het de Rhytisma acerinum schimmel betreft, maar dat zij dat nog niet gepubliceerd hebben.

DubbelDun schreef:
Overigens is het blad wat Tjady liet zien géén zwarte inktvlekkenziekte, maar een beestje wat eitjes legt in het blad. Als de larve uitkomt zal het het blad op gaan eten.
Het betreft hier dus geen schimmel.


Hmm, oké, dat is nuttige info!
Weet jij hoe je dan die schimmel wél kunt herkennen, in het voorjaar?

Vast bedankt voor je informatie,

Karen

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:11


DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:12

Op het jonge blad is de schimmel van de zwarte inktvlekkenziekte/Rhytisma acerinum nog niet te herkennen omdat die dan nog in een heel pril stadium is. Later in de zomer ga je lichtere vlekken op het blad zien en pas in de herfst worden deze zwart.

Wat wel bekend is van deze schimmel is dat bij aanwezigheid andere dieren die het blad als voedsel hebben het niet meer aanraken.
Dit zou inhouden dat een boom met door insecten aangevreten blad 'veilig' zou zijn.

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:33


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:31

karenkk schreef:
capopjekop schreef:
Ik heb ook veel bomen langs mijn wei, meteen even gekeken wat voor een bomen het zijn. Volgens mij berken. Ik weet niet of deze bomen ook die ziekte kunnen krijgen? Ik houd het iig in de gaten.

Over berk; ik durf echt niet te zeggen of die wel of niet gevaarlijk kan zijn. Mijn Shetlander die AM heeft, heeft zowel esdoorn gegeten als berk. Esdoorn eten, dat was 12 dagen vóór hij ziek werd. Berk heeft hij gegeten enkele uren voordat hij ziek werd ;( .
Ik durf echt niet te zeggen welke van de twee hem ziek heeft gemaakt. Het schijnt dat AM een incubatietijd kan hebben tot 14 dagen; dus in die zin is het mogelijk dat de Rhytisma acerinum schimmel op onze Esdoorns bij mijn pony de boosdoener was, ook al zat er veel tijd tussen. Twaalf dagen voor hij ziek werd, had ik hem een uurtje loslopen op ons erf (vol met esdoorn). Toen wist ik nog niet dat esdoorn gevaarlijk kon zijn voor paarden.

Eik en kastanje kunnen misschien ook gevaarlijk zijn, maar daarover is, net als bij berk, nog veel onduidelijkheid.

Dat Esdoorn het meest gevaarlijk is, dat is duidelijk. Zelf hou ik, na twee Atypische Myopathie gevallen in mijn weides, nu álle bomen buiten bereik van m'n paarden, geiten en varkens (afgewaaide bladeren, jonge boompjes die in de wei kiemen, álles). Misschien doe ik meer werk dan nodig, maar ik wil alles doen wat ik kan bedenken om een derde AM geval bij mijn dieren te voorkomen.

Als het gras nat is, hou ik bovendien m'n dieren op stal of op de (zand) paddock. Dat is één van aanbevelingen van de Onderzoeksgroepen AM. De betreffende schimmel (of de sporen ervan) die verwaaien, kunnen op het gras blijven zitten, zolang het daarvoor vochtig genoeg is. Als het weer goed droog is, dan gaan ze snel dood en/of waaien weg.

Karen


Als ik het zo lees, zijn straks alle bomen zowat gevaarlijk. In een bosgebied kun je toch moeilijk zomaar van alles omkappen..... -O-

karenkk
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:49

Bravura schreef:
Als ik het zo lees, zijn straks alle bomen zowat gevaarlijk. In een bosgebied kun je toch moeilijk zomaar van alles omkappen..... -O-


Nee, bomen kappen doe ik ook niet.
Zorgen dat je paarden er niet meer van kunnen eten, daar kun je - althans in mijn geval - ook op andere manieren voor zorgen.

@ DubbelDun en Jet: duidelijk. Bedankt voor de info!
@ Tjady: je foto's over nemen om op een ander forum hoeft niet meer; de schimmel ziet er dus toch anders uit dan jij en ik dachten...! 8)7

Karen

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:40

Waar in de kop van NH precies? (mag per pb hoor)

Als het goed is komt zaterdag ons jaarling hier naartoe. En nu ik dit lees schrik ik wel heel erg. Want er staan esdoorns vlak bij om de boerderij........