rode wormpjes wat doen ze en hoe gaat het weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

rode wormpjes wat doen ze en hoe gaat het weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:52

Hallo bokkers.Wat houden precies rode wormpjes in? Op internet kan ik het niet vinden dus ik dacht,bokkers kunnen het misschien weten!! Ben benieuwd.En hoe kan je dat weg krijgen? Hoe kan het eigenlijk komen? Veel informatie zou ik erg fijn vinden.

Groetjes naugthytjhu Lachen.

Keukenkast

Re: rode wormpjes erg ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:57

Volgens mij zijn ze erg besmettelijk!

Kleine strongylilden
Dit zijn kleine rode wormpjes. Er bestaan weer verschillende soorten die varieren in lengte van ongeveer 0,5 tot bijna 3 cm lang. De larven van deze wormen dringen de wand van vooral de dikke darm en de blinde darm binnen. Er vormt zich dan een kapseltje om de larven. Na een bepaalde periode verlaten de larven het kapseltje en worden de wormen volwassen op het darmslijmvlies. Vooral het massaal ontwikkelen en vrijkomen van larven geeft problemen en kan ernstige diarree veroorzaken. Andere symptomen zijn slecht groeien, vermageren, ruige vacht, koliek, koorts, bloedarmoede. Besmetting vindt ook hier plaats doordat met de mest uitgescheiden eitjes ontwikkelen tot larven die vervolgens oraal opgenomen worden. [bron:www.eqi.nl]

En kijk eens op:
http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/07/daatw749.htm

mirgino

Re: rode wormpjes wat doen ze en hoe gaat het weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:31

toen mijn vriendin haar draver kocht had deze ook bloedwormen
ze heeft toen van de DA een kuur van om de 2 weken [3x] een wormenkuur en daarna de mest laten onderzoeken.
hij was er gelukkig vanaf.
Gino was erg mager toen hij bij ons kwam,en we hebben hem ook tijdens de wormenkuren apart gezet.
maar hij heeft er niets aan over gehouden.

laat je door een DA goed voorlichten!

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:45

Mijn verzorgpaard is een paar weken geleden ernstig ziek geweest door deze bloedwormpjes. Hij had zware diarree en was daardoor uitgedroogt en had koorts. Met heel veel antibiotica en een vochtinfuus is hij er weer bovenop gekomen. Toen hij beter was hebben we hem een 5-daagse wormenkuur gegeven die speciaal voor deze wormpjes (en volgens mij lintworm) is en als het goed is 95% van de wormpjes dood heeft gemaakt. Ook degene die nog ingekapseld zitten.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:47

Oké,super erg bedankt voor de informatie.M'n paard haar veulen heeft het waarschijnlijk.Veulen is al verkocht.Hij is nu..5 á 6 maanden.Kan het ook komen doordat zij hem van de wei hebben gehaalt en geen wormenkeur hebben gegeven? Zal even de site lezen die Elzepelze me gaf.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:18

Volgens mij is het zo dat elk paard wat weidegang krijgt besmet is met deze bloedwormpjes. De enige, zeg maar normale, wormenkuur die helpt tegen deze wormpjes is Equest. Equest zorgt ervoor dat meer dan de helft van de wormpjes dood gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:21

Aanvulling: bij bloedwormen de DA erbij halen. Equest doodt ze alleen als ze in darmen zitten.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:38

Ehmm...waar zouden ze anders moeten zitten dan?? Ze heten alleen maar bloedwormen vanwege hun rode kleur, verder hebben ze niks met bloed te maken...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:37

De eitjes kunnen ergens anders zitten, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:57

idd zat ik ook aan strongyliden te denken, de rode kleur is overigens geen bloed maar de kleurstof die worm van nature heeft.
Deze wormen zij besmettelijk, als bijvoorbeeld een paard snuft aan de mest van een besmet paard.
Dit is te behandelen met een wormenkuur. 2 weken na de behandeling nog een kuur geven.

Als de wormpjes volwassen zijn zitten ze met hun kop vast aan de warmwand en voeden ze zich met darmcellen en lichaamsvocht

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:09

Bastiaantje schreef:
Ehmm...waar zouden ze anders moeten zitten dan?? Ze heten alleen maar bloedwormen vanwege hun rode kleur, verder hebben ze niks met bloed te maken...

http://www.simicur.nl/wormp.htm

Strongylus vulgaris

Infectie
Via het voer kunnen Strongylus-larven opgenomen worden. Ze dringen door de slijmwand van de dikke darm heen in de bloedvaten. Hiervandaan kunnen ze via de bloedvaten door het hele lichaam migreren. Tenslotte komen ze weer terecht in de dikke darm, waar ze tot volwassen wormen uitgroeien. Hier leggen vrouwelijke wormen ook hun eitjes, die via de mest uitgescheiden worden. Binnen een aantal dagen groeien deze uit tot infectieuze larven, die weer opgenomen kunnen worden door de volgende gastheer.

Gevolgen
De bloedworm is een van de schadelijkste parasieten bij het paard. Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:52

Bedankt allemaal voor de informatie.Ben weer slimmer iig haha.Z'n poep was opgestuurt naar de DA en hij heeft het niet.Morgen zou de moeder van de eigenaaresse de DA bellen voor een afspraak om hem te onderzoeken wat hij dan heeft.Bedankt voor de informatie allemaal.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:07

Er is verwarring over de term bloedwormen.
De kleine rode wormpjes die je in de mest ziet zijn de cyathostominae, ook bekend onder de naam kleine strongyliden.

Het verhaal van de Strongylus vulgaris dat Cassidy heeft geplaatst gaat over een van de grote strongyliden (de andere zijn Str. edentatus en Str. equinus).

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:49

er is verder over het veulen niets bekend..
er zijn geen wormpjes gevonden in zijn mest maar omdat we tog meer willen weten ( eigenaresse en verzorgsters)
is de va geweest en heeft voor onderzoek nog wat bloed afgenomen.
na weide gang is hij meteen ontwormd en 2 weken geleden weer. dus dat is het verder niet.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:32

Mij erste trekpaard had ook strongyliden. Hij heeft 2 jaar in een natuurgebied gestaan voor dat ik hem kocht. Hij was super braaf. Op een dag zag ik in de mest de wormen zitten. Heel erg veel. Terwijl ik hem al een paar x ontwormt had.
Op een gegeven moment ging hij soms schrikken van niets en ging er ook een paar x vandoor. DA er bij gehaald alles getest en had zwaare bloed armoede. Ook ging hij zich agresief gedraagen. Dan liep je in de wei was ie heel lief en liep je weg dan wou hij je aan vallen! Ik ben een x gaan rijden in de bak en hij kreeg weer een kronkel en is als een gek gaan bokken en stijgeren. Ben er toen afgevallen. Hij kwam terug en is toen letterlijk over me heen gelopen en heeft me een paar klappen gegeven.
Heb het gelukkig overleeft! Maar heb 3 maanden niet kunnen lopen. Was het goed zat! Weer de DA er bij. Na lang zoeken zijn ze er achter gekomen dat ie bloed wormen in zijn hersens had!
Allemaal heel eng! Op aanraden van de DA is ie afgemaakt.
Ik heb het daar wel heel moeilijk mee gehad. Moet er wel bij zeggen dat het bijna niet voor komt.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:46

Hoop dat ze er snel achterkomen wat Tjal mankeert.

Nog ter aanvulling, zodra de kleine strongyliden zich in de darmwand zeg maar vastzuigen krijg je ze er maar met een wormenkuur grotendeels uit, en dat is een kuur waar moxidectine inzit.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:57

Wat je bedoelt zijn de kleine strongyliden en dat is inderdaad de gevaarlijkste worminfectie bij het paard. Ze kunnen na opname in het darmslijmvlies in een ruststadium overgaan. In deze “winterslaap” kunnen ze wel twee jaar aanwezig blijven. In de rustfase zijn de larven ongevoelig voor de meeste wormmiddelen. In de winter en het vroege voorjaar komen de larven massaal uit de darmwand. Larven van deze kleine strongyliden zie je in deze periodes als kleine rode wormpjes van ongeveer 0,5 cm groot. Bij een ernstige besmetting zijn de gevolgen voor het paard groot. Vermageren, diarree, koliek en soms een zwelling van de onderborst kunnen dan optreden. In ernstige gevallen kan een paard aan de besmetting bezwijken. Deze infectie, ook wel cyathostominose genaamd, is eigenlijk de belangrijkste besmetting van onze paarden. Allereerst kunnen de gevolgen van een besmetting zeer ernstig zijn en daarnaast vraagt de preventie een gedegen en goed georganiseerde aanpak. Op plaatsen waar meerdere paarden bij elkaar gehouden worden kan dit het best overlegd worden met de dierenarts.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 01:40

Citaat:
kuur waar moxidectine inzit

Volgens onze dierenarts is het raadzaam om je paard 1x per jaar, in oktober/november (als de larven ingekapseld zijn) te ontwormen met Equest (moxidectine). Dat schijnt het enige middel te zijn wat helpt. Hij zei ook dat het risico op deze wormpjes altijd en overal aanwezig is, en dat ze ook door wormenkuren heen kunnen glippen....
Ofwel, het zijn echt krengen! Het lijkt mij het beste om toch een dierenarts te overleggen als je hiermee te maken hebt of denkt te hebben.

margo_rintma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 02:13

Weer wat erbij geleerd.

Let op bij het gebruik van Equest: Moxidectine is niet geschikt voor toediening aan veulens jonger dan 4 maanden.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:47

Nee,hij heeft het ook niet.GELUKKIG !! En hij is nu ong. half jaartje.Wat erg zeg herbey!! woow,niet zo leuk.. Iig bedankt voor alle informatie Lachen.Komt wel handig uit.Want als ik er ooit mee in aanraking komt,weet ik wat voor gevolgens er kunnen zijn enz.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:21

margo_rintma schreef:
Weer wat erbij geleerd.

Let op bij het gebruik van Equest: Moxidectine is niet geschikt voor toediening aan veulens jonger dan 4 maanden.

Toevoeging ook niet voor pony's die lichter zijn dat 200 kg.