Hallo hier even een vraag aan alle mensen die te maken hebben gehad met Diastase,heb van de week te horen gekregen dat mijn merrie dat heeft.
Diastase is de aanwezigheid van ruimtes tussen kiezen in het paardengebit,het is veelal een erfelijke afwijking en soms een traumatische gebeurtenis (klap tegen de kaak of kaakbreuk) Nou heeft mijn merrie dat laatste nooit gehad dus bij haar is het hoogstwaarschijnlijk een erfelijke afwijking,ze werdt de laatste tijd ineens erg mager en wat ik ook bijvoerde ze werdt maar niet dikker. achteraf gezien logisch want eten doet in dit soort gevallen pijn en etensresten bleven tussen haar kiezen zitten,want dat kreeg ze allemaal niet weg.
Nu mag mijn merrie geen kuil meer,geen biks meer en mag alleen nog maar speciaal voer,mag er niet meer mee fokken want dan zou het veulen teveel vergen van de merrie en dat kan ze er nooit bij-eten en in de sport uitbrengen zal hoogstwaarschijnlijk ook niet meer gaan omdat hard trainen te zwaar zou zijn en de energie die ze met trainen zou verbruiken kan ze er niet bij-eten.
Nou zou ik graag dus willen weten of er meer mensen zijn die een paard hebben met deze afwijking en wat zij hier mee doen,wat voeren ze,hoe rijden ze deze paarden,enz enz
Allemaal bedankt voor reacties
Karen