ff een vraagje.... over hoefzweer......

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shiloh

ff een vraagje.... over hoefzweer......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 21:35

Kan iemand mij vertellen hoe ik hoefzweer kan herkennen, een hele lieve schat van een pony, van de manege, heeft hoefzweer, zeggen ze. en nu later blijkt het ineens mok te zijn, en ik snap er niks meer van...

Een week voordat men het ging zeggen van de hoefzweer, vond ik wel bij de pony op de achter hoef, net boven de rand van de hoef een zwerend plekje gevonden, ik keek meteen of ie kreupel liep, maar dat was gelukkig niet het geval. Toen moest ik van de eigenaar het even ontsmetten met soda.... dat heb ik toen gedaan, al heb ik wel een paar keer bijna een hoef in mijn gezicht gehad Haha! Ik denk dus dat dat dan hoefzweer was....

En hoe erg is hoefzweer nou eigenlijk voor een pony... kan de pony er blijvend letsel aan over houden.....

Groetjes

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 00:00

een hoefzweer zit in de hoef van het paard
het onstaat vaak door dat er een scherp voorwerp door de hoefzool heenprikt en vuil in de hoef breng
daardoor komt er een ontsteking in de hoef
de enige manier om die weg te halen , is de hoef open laten maken door de hoefsmid en alle pus eruit te laten lopen en daarna schoonmaken en weer dicht te laten groeien . als je de zweer er niet uit laat snijden kan hij er zelf uitkomen bij de kroonrand en dan komt er daar een wond bij
het beste kun je hem weg laten snijden

Nieuwe Barefoot physio contour sidepull, maat 1, bruin te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/379063/bare ... at-1-bruin

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:53

Wat ik hier uit je verhaal lees is dat een hoefzweer is doorgebroken bij de kroonrand. WAt er meestal gebeurt als je paard een hoefzweer heeft is dat hij/zij erg kreupel is, de hoef erg warm is (vergelijk met de andere!) en soms kan je een steentje oid vinden wat het heeft veroorzaakt. Door iets scherps/puntigs raakt de hoefzool beschadigt en kan een ontsteking ontstaan. Die zit dan binnen in de hoef en dat is erg pijnlijk. Ontstoken weefsel wil namelijk opzwellen, uitzetten maar binnen het hoorn van de hoef gaat dat niet en dat is erg pijnlijk.
Wat je dan moet doen is het beschadigde plekje vinden en deze open maken (kan de hoefsmid of de DA) zodat pus eruit kan. Dan is het snel weer over. Blijvend letsel overhouden aan een hoefzweer gebeurt normaal niet.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie