afspuiten goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

afspuiten goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 14:20

ik hoor vaak dat het goed is dat je je paard afspuit na het werken of op een warme dag. Of op z'n minst z'n benen afspuiten. Nou vertelde me iemand dat dit niet zo goed was omdat spieren en gewrichten in 1 keer een hoop kou te verwerken krijgen en dat het hart harder moet pompen om bloed naar de koude delen te pompen. Dit zou voor mensen goed zijn na een sauna maar slecht voor paarden. Aangezien m'n medische opleiding nog niet van start is gegaan kan ik hier zelf niets zinnigs over zeggen. Wie kan hier wat nuttigs over vertellen?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:08

het verkoelen van de benen kan na het werk geen kwaad... wel goed oppassen met de achterhand, als deze te snel afkoeld is het absoluut niet goed voor de spieren!

chanickyo_i_want_you_back
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 16:23

je stapt ze toch eerst uit neem ik aan dus zo een grote schok kan het niet zijn

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 17:27

Doe ik ook, eerst uitstappen tot ie eigenlijk bijna droog is, en als ie dan nog warm is spuit ik hem af.

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:53

Je kunt het als het ware vergelijken met je zelf. Ga zelf is 5 km hardlopen, en gooi dan een emmer koud water over je heen. De spieren die dus uitgezet waren, verkrampen dus in een keer. Lijkt mij dus niet echt dat je zegt van goed. Als je ze afspoeld doe het dan later als de spieren weer afgezakt zijn. Of spoel ze anders af met lauw water

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:35

Ik spoel na het rijden altijd zijn benen af, tenzij het vriest.
Ik heb dat bij al mijn paarden altijd gedaan.....
En als het echt heel erg warm is, spuit ik hem wel af, voorzichtig van onder naar boven, Als wij het verschrikkelijk warm hebben zou wij toch ook het liefste een frisse duik nemen ?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:36

Ik spuit nooit koud af na het rijden, altijd lauw water. Ook op de benen omdat een da mij eens heeft verteld dat het slecht is om de benen na het rijden met koud water af te spoelen omdat door de kou alle bloedvaten gaan vernauwen en de afvalstoffen uit de benen niet meer wegkunnen. Tevens trekt het koude water bloed naar de benen toe terwijl juist de rest van het lichaam ook afvalstoffen afgevoerd moeten worden Afspoelen met lauw water is goed volgens die da. Ik ben zelf medisch niet onderlegd maar het klonk me redelijk logisch in de oren, vandaar dat ik nooit meer met koud water afspoel na de training.

De benen afspoelen met koud water kan wel als er niet getraind is bijvoorbeeld bij blessures.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:59

Eigenlijk laat ik mijn paard zelfs na keihard werk droogstappen. Dan koelen zijn pezen en spieren langzaam af, en komt zijn hart en zijn longen weer tot rust. Want dat vergeten veel mensen! Het hart krijgt een opdonder van zo'n koude plens en een verkoudheid of nog erger; longonsteking, heb je zo hoor! Als ik Baduh helemaal droog heb laten stappen, desnoods in de stapmolen, spoel ik zijn benen alsnog, dat heeft nog steeds een wisselbad-effect (dat zorgt voor een goede bloedsomloop), maar het is niet zo extreem! Dan voorzichtig de rest even, als ie echt gezweet heeft, want vergeet niet dat zweet vliegen aantrekt, en dan met het zweetmes droogmaken en dan droog laten stappen, of als ie niet meer mooi hoeft te zijn; lekker laten rollen. Zand is een natuurlijke scrub en handdoek.
Ik denk dus wel dat afspoelen na het rijden goed is, maar pas als het paard wat afgekoeld is en zijn hart en longen weer rustig zijn. Het afspoelen is niet alleen voor koeling, maar ook voor het wegspoelen van zweet. En in de winter super voorzichtig zijn, vooral bij de oortjes in de buurt.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 23:17

Ik heb ook wel eens gehoord dat het afspuiten van de benen boven de knie danwel spronggewricht erg slecht zou zijn voor die gewrichten omdat ze dan door de kou teveel zouden "krimpen" waardoor er teveel speling kan ontstaan. Geen idee of het waar is, maar het klinkt mij wel enigszins logisch in de oren.

Persoonlijk spuit ik alleen zomers de onderbenen met koud water af (na goed uitstappen of course), de rest van z'n lichaam spuit ik nooit af na het rijden. Bij onze stal hebben we geen lauw/warm water, dus ik denk dat die "schok" dan te groot is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 11:38

ik stap eerst uit, tot ze gewoon lekker op adem zijn, stap ze niet kurk droog.
Dan lekker afspuiten. Afhankelijk van het weer.
De nierstreek sla ik altijd over, schijnt heel slecht voor de nieren te zijn

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 00:16

Tja dan ben ik echt een dierenbeul Knipoog Na het uitstappen (waar ik meestal zo'n 10 minuten voor uittrek) spuit ik met koud water Nappie z'n benen af! Zowel in de zomer als in de winter en minimaal 5 minuten per been (niet boven het sprongewricht of de knie). Volgens de veearts is dit perfect en kan het helemaal geen kwaad, integendeel het is goed voor zijn pezen, voorkomt oververhitting na het werk en helpt de doorbloeding van het been.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:49

Ik spuit als het weer het toelaat Fie 'r benen zo vaak mogelijk af met koud water na het rijden (onder de knie).
Als het echt heel warm is en ze heeft zich een ongeluk gezweten met rijden stap ik haar eerst op adem en zo goed mogelijk droog en als ze daarna in 't zonnetje kan staan spuit ik haar helemaal af en gooi ik er daarna zo gauw mogelijk een zweetdekentje op.

Ik heb een keer ergens gelezen dat een paard zoveel warmte afgeeft dat het geen kwaad kan om met koud water af te spuiten, omdat hun lichaam dit heel snel weer op temperatuur kan brengen.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 11:20

ik spuit meestal wel af.. hangt idg af van het weer...
maar als het warm is zowiezo want zweet trekt vliegen aan!!