Pijnstillers en jullie mening daarover

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marieke22

Pijnstillers en jullie mening daarover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 12:58

Twee weken geleden is bij mijn bijrijdpaard hoefkatrolontsteking 4 en artrose aan beide voorbenen geconstateerd. De eigenaar van mijn bijrijdpaard heeft besloten om met speciaal beslag en pijnstillers nog het een en ander te proberen. Met de pijnstillers zijn ze een paar dagen geleden begonnen, de zooltjes komen vandaag eronder. Nu ze een paar dagen met de pijnstillers bezig zijn, kun je duidelijk zien dat Babet vrolijker, lichter, en regelmatiger loopt (in het weiland, er wordt nu niet op gereden). De eigenaar ziet dit als een positief punt, en vindt dat er wel weer gereden kan worden. Zelf ben ik minder positief, want dat ze nu goed loopt met pijnstillers, betekent toch dat ze zonder pijnstillers met een behoorlijke pijn rondloopt! Is het niet zo dat er dierenartsen zijn die beslissen of een paard afgemaakt moet worden, d.m.v. een test met pijnstillers? Indien de pijnstillers aanslaan, dan wordt het paard juist WEL afgeschreven. Indien de pijnstillers niet aanslaan, dan wordt geconcludeerd dat het paardje pijnloos loopt, en dus niet afgemaakt hoeft te worden.
Zo is mijn idee ook een beetje (niet dat ik wil dat ze afgemaakt wordt uiteraard, maar ik wil het beste voor haar). Pijnstillers zijn geen dingen die je haar de rest van haar leven kunt geven, ze is pas zeven jaar. Eigenlijk is dit kop in het zand stekerij, want ze loopt eigenlijk overal doorheen omdat ze geen pijn voelt. Het is geen echte oplossing, want die is er niet.

Misschien ben ik een beetje warrig, maar ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Is het aanslaan van pijnstillers nou wel of geen positief punt?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:03

Ik vind dat je een paard dat zonder pijnstillers niet goed loopt niet mag gaan rijden als hij/zij pijnstillers krijgt. Je bestrijdt de symptomen en neemt niet de oorzaak weg. Je rijdt haar dan alleen maar verder kapot, als ik het even zo oneerbiedig mag zeggen. Vindt sowieso dat een dier niet teveel pijnstillers moet krijgen, ze voelen dan zelf ook de pijn niet meer en doen dan zelf dingen waar ze absoluut niet beter van worden, waardoor de kwaal alleen maar verergerd.

Ben je op zoek naar de handleiding van je paard of hond? Kijk op http://www.handleidingpaard.nl of http://www.handleidinghond.nl
Op zoek naar kvv of gedroogde snacks in de omgeving van Terborg? http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Een plek op aarde waar paarden nog paard mogen zijn: http://www.pferdehof-montferland.eu

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:50

Wanneer pijnstillers tijdelijk worden gegeven om door een moeilijke periode heen te komen, vind ik er wel wat voor te zeggen. Wanneer je ze echter altijd zult moeten blijven geven en de kwaal (welke dan ook) dus niet kan/zal genezen, dan denk ik dat je (de eigenaren dan) verkeert bezig bent = mijn persoonlijke mening.

Ik zou zeker niet gaan rijden omdat ze nu weer goed loopt door die pijnstillers. Zoals je zelf ook al aangeeft zal ze er doorheen lopen en mogelijk nog meer schade aanrichten omdat ze nu geen pijn voelt.

Moeilijk hoor, of misschien toch eigenlijk ook niet, maar ja dat is voor een buitenstaander altijd wel heel makkelijk gezegd.

Sterkte en succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 24-07-02 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Endurance: To Finish is To Win!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:54

Ik lsluit me helemaal aan bij vorige reacties...
Als jij je enkel hebt gekneusd, en je slikt een heavy pijnstiller en dan voel je het voorlopig niet meer, dan ga je toch ook niet het bos in om te joggen?!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:00

Dees, ik ben zo blij met jou reactie. Je bent een van de weinige die overweegt of jet hetzelf wel of niet zal doen en dan pas die beslissing projecteerd naar je paard. Zovaak zie ik mensen dingen doen met paarden of beslissingen nemen die ze als het over hun zelf gaat, nooit zouden doen. Ga zo door!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:11

Ik heb er een jaar geleden voor gekozen om geen pijnstillers te geven maar mijn paard een jaar op rust te zetten. Ik zelf zou niet met alleen maar pijnstillers willen leven. Het verdooft toch de zenuwbanen. Als ik het niet wil wie ben ik dan om het mijn paard te geven. Als je paard zonder pijnstillers ook niet vrolijk in de wei staat, voor wie hou je het dan in leven? Alleen om dat de eigenaar de knoop niet kan doorhakken? Dat vind ik egoistisch van de eigenaar. maar ik heb net zelf de beslissing genomen om haar in te laten slapen met deze gedachte en ik denk dat ik bevooroordeeld bent door mijn eigen keuze. Stel het kwaliteit van leven van het paard voorop en niet de egoisme van de mens.

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 14:27

Laat alsjeblieft duidelijk zijn dat IK het ook niet zo wil, maar dat dit een keuze van de eigenaar is. Mijn ideeën en meningen bereiken hem op de een of andere manier niet, en dat is heel naar. Natuurlijk ben ik het er niet mee eens dat dit zo gebeurt, maar ik was gewoon heel erg benieuwd hoe men hier nou over denkt.

Eén ding staat absoluut vast; ik rijd niet meer op haar. Nu niet en nooit niet. Ik wil niet mede-schuldig zijn aan het feit dat zij nog meer kapot wordt gemaakt dan dat ze al is.....

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:33

Marieke22 schreef:
Laat alsjeblieft duidelijk zijn dat IK het ook niet zo wil, maar dat dit een keuze van de eigenaar is.

Dat is duidelijk hoor, wees gerust - mij in ieder geval - en ik denk iedereen wel die je topics hierover volgt. Vreselijk hè, zo'n eigenaar die zo'n bord voor z'n hoofd heeft.

Sterkte

Endurance: To Finish is To Win!

yankeestar

pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:45

Ik vind het een beetje raar.

Hoefcatrol en artrose zijn zeer serieuze aandoeningen, die niet met pijnstillers te genezen zijn. Of vanzelf

Ik kan me haast niet voorstellen dat de dierenarts met pijnstillers alleen genoegen neemt.

Verdient de eigenaar soms geld met het laten bereiden van het diertje???

Je weet misschien zelf dat niet veel mensen paarden met deze aandoeningen zo laten lopen.......

Barefoot: http://www.Barefoot-saddles.com
Facebook: Barefoot Saddles

FOTOSHOOTS :
Betaalbare fotoreportage met een eigen tintje
Voor alle soorten shoots, in studio alsook op verplaatsing, feesten en bruiloften
Mens, hond, paard, koe, maakt niet uit.

Kijk op mijn site, zie mijn creatieve stijl en vriendelijke prijzen.

www.fotobeverloo of facebook: Foto Beverloo-stylish photographer

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:06

Als er op het paard gereden wordt zou ik het belachelijk vinden, maar als het dier lekker op de wei mag staan dan vind ik wel dat het dier pijnstillers mag hebben.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:32

he mensen, zou het niet zo kunnen zijn dat de eigenaar wat meer tijd nodig heeft om te beseffen dat dit paard misschien niet meer beter wordt? Voor zover ik weet kun je een paard met hoefkatrol klasse 4 en artrose aan beide voorbenen niet verder kapot rijden als je er met medicijnen op gaat zitten.

Verder gaat een hoefkatrolpaard van veel beweging vaak beter lopen en is het bewegen dus heel goed voor zo'n dier wat hij niet zo veel doet zonder pijnstillers. Zorg dat je veel te weten komt over een aandoening voordat je je mening brengt, dan kun je iig iets zinnigs zeggen.

Ik zeg niet dat de eigenaar een goede of slecht beslissing genomen heeft, dat kan ik hiervandaan niet beoordelen. Het lijkt mij op het eerste gezicht niet zo'n goed plan om zo'n paard de rest van zijn leven op de pijnstillers te houden, maar aan de andere kant wat heeft de dierenarts gezegd?, heeft de eigenaar nog meer tijd nodig om een definitieve beslissing te nemen? Is er misschien toch nog een kans voor het paard? Zou het paard opknappen als hij/zij in de wei staat of ergens waar het de hele dag kan lopen? (zou namelijk niet de eerste zijn)

Allemaal vragen waar alleen de eigenaar en de dierenarts een antwoordt op weten.

Het paard wordt van het rijden beslist niet slechter hoor, de aandoening bestaat al en is niet van het soort dat erger wordt door het rijden. Beweging is juist goed, dan wordt het gewricht goed gesmeerd en gaat het paard over het algemeen soepeler lopen.

Stralend de dag door.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:06

Alsd een dier pijn heeft zit er iets fout.
Pijn is een symptoom dat voorkomt dat je het gaat overbelasten.
Een paard met pijn zal dus ook niet willen lopen.
Als ik dat dier nou pijnstiller geef en toch door blijf rijden overbelast ik wel dat zwakke gebied en richt misschien nog wel meer schade aan dan dat er al is.
Gaat het dier dan van de pijnstillers af zal het nog meer pijn hebben. Ik denk dat je zo in een cirkel beland.
Anders is het natuurlijk na een operatie of ter ondersteuning van een herstel, maar dit zit en blijft.
En een paard de rest van zijn leven an de pijnstillers lijkt me ook niet goed.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:15

Esther schreef:
Ik vind dat je een paard dat zonder pijnstillers niet goed loopt niet mag gaan rijden als hij/zij pijnstillers krijgt. Je bestrijdt de symptomen en neemt niet de oorzaak weg. Je rijdt haar dan alleen maar verder kapot, als ik het even zo oneerbiedig mag zeggen. Vindt sowieso dat een dier niet teveel pijnstillers moet krijgen, ze voelen dan zelf ook de pijn niet meer en doen dan zelf dingen waar ze absoluut niet beter van worden, waardoor de kwaal alleen maar verergerd.

Amen!
Misschien banketstaaf om te zeggen, maar als het al zover is dat er pijnstillers bij moeten komen, dan zou ik persoonlijk toch wel aan de slager gaan denken. (en ik heb ook een HKO-4 paardje, dus weet waar ik over spreek).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:44

En je weet wat ik je heb gemaild.......hoe zwaar en moeilijk ook....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 06:46

Absoluut maar kijk naar het paard. De een wil doorleven en de ander geeft op. Die van mij stond met HKO3 op het land. Haar humeur was erg wisselend. Ene dag vrolijk spelend met de veulens en dan weer treurig in een hoekje zo van laat mij met rust. Alleen maar weidegang maakt niet elk paard gelukkig.

Djeda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 09:57

Wat de baas van je bijrijdpaard eventueel kan doen (als ze wil) is kontakt opnemen met Eric Laarakker (homeopatische arts) Bij ons op stal staat een fries die hetzelfde heeft. Ze is na enkele behandelingen van Laarakker weer helemaal opgeknapt. Het genezen kan hij niet maar wel stopzetten het slijtage proces en die ontsteking wegnemen. Die fries maakt weer actieve buitenritten van 3 uur. Echt de moeite waard hoor ! Als je het telefoonnummer wil hebben geef dan maar een gil.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie