Poep eten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 06:33

Mijn paard at altijd al een redelijk deel van haar poep op, maar tegenwoordig eet ze het allemaal op! Soms zie ik haar ook mesten en vervolgens meteen omdraaien om het op te eten.
Ook als ik haar losgooi is ze meer op zoek naar mest dan dat ze zin heeft om te spelen.
Ze komt verder wel gezond over.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb een beetje het gevoel dat ze dan iets mist in haar eten en het maar in haar uitwerpselen zoekt?

Alvast bedankt

melody83

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Willemsoord

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:10

Mijn paard deed dat vroeger ook..ik heb toen een vitamine/mineralen spuit gegeven n daarna was het over.
Mijn DA zei dat het in de meeste gevallen een tekort is aan vitanime/mineralen

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:51

die van mij heeft dat ook gehad en ik heb toen zon rood/bruin mineralen blok gehaald en toen was het over.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:10

Oke, bedankt voor de reacties.
Dus waarschijnlijk idd een gebrek aan vitamines en mineralen. Daar zat ik zelf ookal een beetje aan te denken.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:13

Die van mij heeft het ook gedaan. Om die reden ben ik zeewier door haar eten gaan doen. Sinds die tijd nooit weer gedaan

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:16

Het is idd (wordt gezegd) dat je paard dan te kort aan mineralen heeft. Lachen

*Mest eten wordt veel opgemerkt bij jonge veulens die te weining melk ontvangen of lijden aan maagdarmaandoeningen, veelal door wormen. Bij oudere paarden duidt het soms op een tekort aan mineralen.*

Uit m'n ruiterbewijsboek. Lachen

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 21:25

Nogmaals bedankt. Overigens heeft ze wel een mineralen zoutblok, dus denk ik meer aan vitaminen? Of zit er maar een zeer beperkte hoeveelheid/selectie mineralen in zo'n blok? 't zou ook nog kunnen dat ie inmiddels op is.

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:28

Het zou kunnen dat het inmiddels een gewoonte is geworden en dat ze het blijft doen ondanks dat ze de juiste vitaminen krijgt zometeen. Hoeft niet, kan wel.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:31

net zoals anderen zeggen is het een te kort aan mineralen.
een liksteen helpt daar goed bij

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:33

Liksteen is meer voor de zouten, is mij verteld. Ik zal toch gewoon zo'n poedertje met mineralen bijvoegen. Of gewoon olijfolie/zonnebloemolie toevoegen! (bij het voer) xx

Kartouche

Berichten: 172
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: N Limburg

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:34

Tegen ons werdt gezegt dat het een ijzer tekort was.
nu geef ik 2 x per jaar een vitaminebooster daar zit ook ijzer in.
Hij eet gelukkig geen poep meer want dat vindt ik zo vies

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:51

Heureka schreef:
Het zou kunnen dat het inmiddels een gewoonte is geworden en dat ze het blijft doen ondanks dat ze de juiste vitaminen krijgt zometeen. Hoeft niet, kan wel.


Dat werd bij mij ook gezegd maarnogmaals na het gaan bijvoeren van zeewier heeft ze het niet weer gedaan en zelfs de taden zijn weer veel witter geworden

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:47

Wat voor voer krijgt ze?
Meestal is het inderdaad een teken dat er ergens een tekort is, maar om het helemaal zeker te weten zou je het bloed kunnen laten onderzoeken. Vraag eens de DA wat die ervan denkt!
Zeker als je paard er zo "verzot" op is dat ze het "vers" eet zou ik even laten nakijken.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:47

je kan ook proberen een vitaminen stoot te geven en dan kijken hoe het gaat.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Poep eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:15

hey
er zijn verschillende dingen die dit kunnen veroorzaken.
Zoals al gezegd is, een vitamine of mineralen gebrek, waardoor ze de verloren stoffen weer gaan recupereren uit hun mest. Maar (ook al gezegd) kan dit een gewoonte worden.
En dit is dan meestal het geval bij paarden die constant op stal staan en zich (bijna letterlijk Nagelbijten / Gniffelen ) doodvervelen. Het zijn geregeld ook paarden die op houtkrullen staan. Zij hebben alleen hun krachtvoer en 2 keer per dag een hoopje hooi om te knabbelen. Maar een paard in het wild knabbelt de hele dag. Een paard die dat niet kan, raakt gefrustreerd en zoekt dan andere manieren. Dit kan zich uiten in kribbebijten, luchtzuigen, weven en ook mest eten.
xxx